حدوحدود مسئولیت‌پذیری را کجا تعریف کنیم؟

رهبران اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا به دنبال حذف فعالیت کاری در ساعات خارج از معمول هستند، زیرا این مسئله به فرسودگی شغلی و اضافه‌کاری بدون دستمزد می‌انجامد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رهبران اتحادیه‌ها در بریتانیا خواستار حق جدیدی شدند که به موجب آن کارکنان می‌توانند در ساعات خارج از زمان کاری، فعالیتی نداشته باشند، زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کارفرمایان در سال گذشته به دلیل اضافه‌کاری بدون دستمزد از 27 میلیارد پوند نیروی کار رایگان برخوردار بوده‌اند.

کنگره اتحادیه‌های کارگری گفت مطالعات نشان می‌دهد 8/3 میلیون نفر در سال 2021 اضافه‌کاری بدون حقوق انجام داده اند که به طور متوسط 6/7 ساعت بدون حقوق در هفته، معادل 7100 پوند در سال است. این سازمان صنفی گفت که این ارقام نشان می‌دهد وعده‌های دولت برای بازسازی حقوق دریافتی کارگران برای تمام ساعات کار، محقق نمی‌شود.

کنگره اتحادیه‌های کارگری این ارقام را در روز «ساعات مناسب خودت کار کن» منتشر کرد؛ روزی که کارگران تشویق می‌شوند با حمایت کارفرمایان، کار خود را به‌موقع به پایان برسانند. در این گزارش آمده است که اضافه‌کاری بدون دستمزد بیشتر از سال 2020 بود که به دنبال کاهش ساعات کاری در سال اول همه‌گیری رخ داده بود.

این کنگره نشان داده بین سال‌های 2020 تا 2021 تعداد کارگرانی که اضافه‌کاری بدون حقوق انجام می‌دهند به 427 هزار نفر افزایش یافته است. مانند سال‌های گذشته معلمان و مدیران رتبه بالایی در لیست افرادی که کار بدون حقوق انجام می‌دهند، داشتند و افرادی که از خانه کار می‌کنند، بیشتر در معرض اضافه‌کاری بدون حقوق هستند، در حالی که افرادی که هرگز از خانه کار نکرده‌اند، بیشتر احتمال دارد اضافه‌کاری با حقوق انجام دهند.

کنگره اتحادیه‌های کارگری از دولت خواست تا لایحه استخدامی را که مدت‌ها وعده آن را داده بود، ارائه دهد و حمایت‌ها را در برابر کار بیش از حد و فرسودگی شغلی، از جمله حق یک روزه برای کار انعطاف‌پذیر تقویت کند.

فرانسیس اوگریدی، دبیر کل کنگره اتحادیه‌های کارگری گفت: «بیشتر ما خوشحالیم که در صورت نیاز وقت اضافه می‌گذاریم، اما هیچ‌کس نباید در نهایت کاری را انجام دهد که برای آن پولی دریافت نمی‌کند. بنابراین امروز از مردم می‌خواهیم که از کل زمان ناهار خود استفاده کنند و به‌موقع به خانه بروند. از مدیران می‌خواهیم که کارکنان خود را تشویق کنند تا به‌موقع کار خود را به پایان برسانند و با رفتار خود الگوی آنها باشند.»

اوگریدی افزود: «بریتانیا اکنون با کمبود نیروی کار و بحران هزینه زندگی مواجه است. اگر دولت برای حمایت از کارگران اقدامی نکند، آنها در نهایت ساعات بیشتری را با دستمزد کمتر کار خواهند کرد.» او تأکید کرد که صدراعظم باید از بیانیه بهاری خود برای تعیین برنامه‌هایی برای مقابله با کمبود نیروی کار در خدمات عمومی و تأمین بودجه آموزش در مواردی که کمبود مهارت وجود دارد، استفاده کند.

در طول همه‌گیری، شاهد افزایش ساعات کار بدون حقوق در خانه بوده‌ایم. با توجه به اینکه انتظار می‌رود دورکاری مشاغل پس از همه‌گیری نیز همچنان باقی بمانند، مهم است که کارفرمایان به حق ساعت پایان کار در خانه نیز احترام بگذارند.

دکتر مری بوستد، دبیر کل مشترک اتحادیه ملی آموزش، گفت: «معلمان در فهرست مشاغلی که بیشترین اضافه‌کاری بدون حقوق را دارند رتبه بسیار بالایی دارند. این مشکلی است که دهه‌هاست ادامه دارد.» این امر را فرهنگ مسئولیت‌پذیری بیش از حد ایجاد کرده است که باعث می‌شود افراد ساعات طولانی کار کنند. محققان می‌گویند این وضعیت پایدار نخواهد بود و به فرسودگی شغلی منجر می‌شود.

دولت تلاش‌هایی را برای مقابله با حجم زیاد کار در سال 2015 آغاز کرد، اما به یک حرکت بی‌تأثیر تبدیل شد و دستاورد بسیار کمی داشت.

آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر و وزیر امور خارجه گفت: «تقویت حقوق در محل کار، کنترل بیشتر بر زندگی و تعادل بهتر بین کار و زندگی به کارگران امنیت شغلی و احترامی که سزاوار آن هستند، خواهد داد. کار منعطف فقط کار کردن از خانه نیست، بلکه به جای اینکه کار نحوه زندگی ما را دیکته کند، باید با زندگی ما هماهنگ باشد.

در دنیای دیجیتال جدید، حقوق شغلی ما باید حفظ شود. ما می‌دانیم که کارگران باید بتوانند ارتباط کاری خود را در خانه قطع کنند، به همین دلیل ساسیت‌گذاری ما باید به همه کارگران حق قطع ارتباط کاری در خارج از ساعات کاری را بدهد.»

سخنگوی دولت گفت: «ما به تقویت حقوق کارگران و اطمینان از اینکه همه کارمندان می‌توانند از تعادل عادلانه بین کار و زندگی برخوردار شوند، متعهد هستیم. به همین دلیل است که بر کار انعطاف‌پذیر تأکید داریم، مگر اینکه کارفرمایان دلیل خوبی برای انجام‌ندادن آن داشته باشند.

ما همچنین یک کارگروه «کار انعطاف‌پذیر» راه‌اندازی کرده‌ایم تا به ما کمک کند تغییرات عمیق در روش‌های کاری را که در نتیجه همه‌گیری پدیدار می‌شود، به‌درستی درک کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6yrk
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.