رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حضور 57 درصد مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی

فرصتی به بزرگی بیش از نصف جمعیت زمین!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تجارت در شبکه‌های اجتماعی یک فرصت 1.2 تریلیون دلاری است که می‌تواند انقلاب بعدی خرید در جهان را دگرگون کند. این را یکی از مقالات جدید مجله فوربس عنوان کرده که نشان می‌دهد فضای اینترنت در حال رسیدن به یک انقلاب جهانی است. طبق آمارهای این مقاله، تقریباً تمام 4.8 میلیارد کاربر اینترنت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. یعنی 57 درصد کل مردم جهان، در این شبکه‌ها حاضرند.

در حقیقت شبکه‌های اجتماعی خود را به منزله ورودی اینترنت قرار داده‌اند. طبق آمارهای منتشرشده، 96 درصد کاربران جهانی اینترنت از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های چت و پیام‌رسان با تصاحب 95 درصد از کاربران و بعد از موتورهای جست‌وجو در رتبه دوم قرار دارند.

از طرفی طبق آمارهایی که سایت استاتیستا منتشر کرده، کاربران شبکه‌های اجتماعی معمولاً 2.5 ساعت در روز را در این شبکه‌ها می‌گذرانند. البته برندها به‌خوبی می‌دانند که چقدر این شبکه‌های اجتماعی برای رشدشان مفید است، اما شاید چندان با مفاهیم این انقلاب اجتماعی آنلاین آشنا نباشند.

طبق برآوردهای صورت‌گرفته، برندها رقمی معادل 537 میلیون دلار در سال برای تبلیغات دیجیتال خود خرج کرده‌اند، اما کمتر از یک‌سوم این رقم مربوط به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که مشکل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هدایت مردم از یک صفحه به وب‌سایت است؛ درست مانند وقتی مردم در بزرگراه رانندگی می‌کنند و بعد به مسیر دیگری منحرف می‌شوند. در واقع اگر شبکه‌های اجتماعی بزرگراه مورد علاقه کاربران است، خارج‌کردن آنها از چنین بزرگراهی بی‌معناست. تجارت در شبکه‌های اجتماعی هم همین است. آنها را در بزرگراه نگاه می‌دارد تا در حین معاشرت با دوستان و آشنایان، در مکانی که دوست دارند، بمانند.

گفته می‌شود تجارت در شبکه‌های اجتماعی، انقلاب بعدی دنیای دیجیتال است و رفتار مردم را به همان شدتی تغییر خواهد داد که خرید اینترنتی در 20 سال گذشته با رفتار مردم کرد؛ هرچند باید گفت درست مانند هر انقلابی، تغییرات پیش‌بینی‌‌نشده‌ای را به همراه خواهد داشت و آسیب‌هایی هم ایجاد می‌کند.

طبق آمار، در سال 2021 فروش تجارت در شبکه‌های اجتماعی به 492 میلیارد دلار رسید، اما طبق یک مطالعه جدید انتظار می‌رود این رقم تا سال 2025 تقریباً سه‌برابر شود و به 1.2 تریلیون دلار برسد. مُرداک که به‌عنوان رهبر صنعت نرم‌افزار شناخته می‌شود، می‌گوید: «افزایش مداوم زمانی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم، نشان‌دهنده اهمیت این پلتفرم‌ها در زندگی ماست. این شبکه‌ها مدام در حال تغییر شکل هستند و فرصت‌های جدیدی را برای تجربه کاربران ایجاد می‌کنند.»

بگذارید حالا که به اهمیت این شبکه‌ها اشاره کردیم، سه مدل برای حضور در این شبکه‌ها را هم با هم مرور کنیم. اولین مدل، مدل محتواست. شاید این روش، آسان‌ترین راه برای برندها باشد، چون همین حالا با پست‌های اینستاگرامی خود این روش را امتحان می‌کنند.
مدل دوم، استفاده از تجربه کاربران است. با استفاده از پخش زنده یا واقعیت مجازی می‌توان مشتریان را بیشتر از قبل درگیر کرد.

مدل سوم، مدل شبکه است که به کاربران قدرت و کنترل بیشتری برای انجام کارها می‌دهد. در مجموع این را به خاطر داشته باشید که تجارت در شبکه‌های اجتماعی، خلاقیت و نبوغ مردم را هدایت می‌کند و در عین حال، به برندهای کوچک قدرت می‌دهد. هرچند برندهای بزرگ هم می‌توانند از این راه ارتباطات خود را دوباره مورد ارزیابی قرار دهند. همه اینها مستلزم آمادگی برای یک انقلاب بزرگ است. آیا برند شما آماده انقلاب تجارت در شبکه‌های اجتماعی شده است؟

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vfij
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.