حق با شماست مشتری عزیز!

قوانین خرید آنلاین امن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر مبنای گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی معاملات الکترونیک انجام‌گرفته در شش ماهه اول سال 1399، 639 هزار میلیارد تومان بوده است، این به‌ معنای افزایش 284 درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه در سال قبل است. مبلغ هر خرید اینترنتی، به ‌طور میانگین 417 هزار تومان برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 153 درصدی را تجربه کرده است.

این افزایش می‌تواند نتیجه شرایط قرنطینه یا نشانه یک گذار دائم و پایدار از خرید سنتی به خرید اینترنتی باشد؛ در هر صورت بر تعداد خریداران آنلاین هر روز افزوده می‌شود و ضروری است که مشتریان با حقوق خود آشنا باشند تا از خود در برابر احتمال کلاهبرداری‌های اینترنتی محافظت کنند. در ادامه توصیه‌های سایت‌های کسب‌وکار جهانی را به خریداران آنلاین بررسی می‌کنیم.

از سایت‌های شناخته‌شده خرید کنید
سایت‌های شناخته‌شده و معروف بهترین گزینه‌ برای خرید آنلاین هستند. اگر خواستید از یک سایت کمتر شناخته‌شده خرید کنید، دقت کنید که این سایت یک مرکز فروش حضوری نیز داشته باشد تا در صورت بروز مشکل بتوانید به آن مراجعه کنید.

برای خود استانداردهای حداقلی تعیین کنید
بهتر است صفحه اینستاگرام یا سایتی که قصد خرید از آن را دارید، حتما یک شماره تلفن پشتیبانی یا ایمیلی برای پاسخگویی داشته باشد. قبل از آنکه پولی بابت خرید پرداخت کنید، به این شماره زنگ بزنید و ایمیل آن‌ها را چک کنید تا میزان پاسخگویی آن‌ها را ارزیابی کنید. در هر کدام از این مراحل که به مورد مشکوکی برخورد کردید یا دیدید در پاسخگویی تعلل می‌کنند، ریسک نکنید و سفارش خود را ملغی کنید.

بپرسید؛ جواب ندهید
یادتان باشد که شما مشتری هستید و این حق شماست که سؤال بپرسید و از ارائه اطلاعات شخصی غیرضروری و پر کردن فرم‌های طولانی خودداری کنید. حتما در مورد امکان بازگرداندن کالا در صورتی که مطابق میل و سفارش شما نبود، بپرسید و از آن‌ها تضمین بگیرید. در بسیاری از کشورهای جهان همچون بریتانیا و کانادا مشتریان حق دارند کالای خریداری‌شده را ظرف مدت 14 روز بازگردانند، البته اگر این کالا در دسته خوراکی‌ها و… قرار نگیرند.

از پس فرستادن کالایی که از آن رضایت ندارید، خجالت نکشید و بدانید که باید به کجا شکایت کنید. در صورت بروز مشکل در ایران، اگر فروشگاه‌های اینترنتی خرید کرده باشید، می‌توانید در سایت اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی شکایت خود را ثبت و در ادامه پیگیری کنید. هر قدر اداره‌کنندگانِ کسب‌وکارهای مجازی در دسترس‌تر باشند، به آسودگی خیال خریداران کمک خواهند کرد. این موضوع حداقلی‌ترین مسئولیت فروشندگان و کمترین حق خریداران است تا از بروز هر نوع سوءتفاهم جلوگیری شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w69i
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.