کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خاندوزی می‌گوید سند تنظیم‌گری رمزارزها در حال نهایی شدن است آن‌هم با نگاهی مثبت

وزیر اقتصاد: باید نگاه حذفی را کنار گذاشت و از پدیده رمزارزها بهره درست برد!

برنامه حمایت از تولید دانش‌بنیان وزارت اقتصاد در مراسمی با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سید محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. برنامه‌ای که جدا از بحث‌ها و دیدوبازدیدهای استارتاپی و دانش‌بنیانی‌اش برای اکوسیستم رمزارز کشور صحبت‌های مهمی داشت.

مدت‌هاست که فعالان رمزارزی و برخی چهره‌های شناخته‌شده در دولت و مجلس تلاش می‌کنند قفل رگولاتوری حوزه رمزارز و بلاکچین را باز کنند و تأکید دارند قفل بودن این حوزه از منظر سیاست‌گذاری جز از دست رفتن فرصت‌های کارآفرینانه دستاورد دیگری نخواهد داشت. حالا برای اولین بار یکی از مهم‌ترین وزرای کابینه تمام‌قد از فناوری و بازار رمزارزها و فرصت‌های آن حمایت و تأکید کرده نباید از ترس فناوری، موهبت و فرصت آن را از دست داد؛ آن‌هم با تأکید بر حوزه رمزارزها! یک پیروزی بزرگ برای فعالان اکوسیستم رمزارزی کشور که حالا می‌توانند بگویند یک گام دیگر در رگولاتوری همدلانه و فناورمحور این بازار به پیش برداشته‌اند.


دانش‌بنیان‌ها باید به سمت تولید و صنعت بیایند


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به گفته سید احسان خاندوزی در مراسم مذکور، اقتصاد ایران در مسیر دانش‌بنیان شدن خود بیشتر متکی به تلاش‌ها و فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

اما وزیر اقتصاد می‌گوید: «ما معتقدیم برای اینکه بتواند توسعه کمی و کیفی بیشتری رخ دهد، حتماً باید در مرحله دوم، نقطه تمرکز، بیشتر به سمت وزارتخانه‌های تولیدی کشور مثل صمت و وزارتخانه‌هایی مثل اقتصاد برود که ابزارهای سیاست‌گذاری اقتصادی را در دست دارند. این امر به اینکه هم انتظارات مدنظر مقام معظم رهبری در خصوص افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایران محقق شود و هم اینکه ما از مرحله حمایت‌های محدود به‌نوعی از نظم در سیاست‌گذاری برسیم که اساساً مشوق این محصولات و رویش‌های اقتصادی از این جنس باشد، کمک بسیاری خواهد کرد.»

غلبه بر نگاه‌های رقیب در اقتصاد ایران که گمان می‌کردند با نادیده‌گرفتن و حذف و انکار رمزارزها می‌شود مسئله را از روی میز سیاست‌گذار پاک کرد، زمان زیادی برد


وزیر اقتصاد ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین حمایت‌هایی که ما در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز داریم، این است که کاری کنیم پاداش‌ها در اقتصاد ایران، بیشتر به بخش‌های اقتصادی مولد و از بین مولدها هم به بخش‌های دانش‌بنیان اختصاص پیدا کند. باید این فرهنگ نهادینه شود که حتی تولیدکنندگان ما در فعالیت خود به‌جای اینکه سعی کنند برای خودشان انحصاری ایجاد کنند، محل کسب ارزش خود را بیشتر به سمت دانش‌بنیان شدن فعالیت‌هایشان ببرند.»


وزیر اقتصاد در دفاع از رمزارزها چه گفت


وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث رمزارزها هم گفته است: «برای سیاست‌گذاران اقتصادی کشور، غلبه بر نگاه‌های رقیب در اقتصاد ایران که گمان می‌کردند با نادیده‌گرفتن و حذف و انکار رمزارزها می‌شود مسئله را از روی میز سیاست‌گذار پاک کرد، زمان زیادی برد. خوشبختانه با کمک دبیرخانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موفق شدیم به یک منظر تنظیم‌گرانه مثبت و درعین‌حال کاملاً منضبط و مطابق با مقتضیات اقتصاد کشور در زمینه رمزارز هم برسیم، به‌ نحوی‌ که این پدیده موجب هیچ‌گونه آشوب در نظام اقتصادی ایران نشده و از حالت نظارت‌ناپذیری سابق نیز خارج شود.»

خاندوزی تصریح کرد: «متن نهایی مربوط به رمزارزها، با نگاه توأمان به این هر دو وجه، در ستاد اقتصادی دولت نهایی شده و تنها یکی دو بند آن نیازمند مجوز مقام قانون‌گذار است که به مرجع مربوط ارجاع خواهد شد.» وزیر اقتصاد عنوان کرد: «امیدوارم با شکل‌گیری هر چه سریع‌تر اولین سند رسمی و جامع مربوط به رمزارزها در کشور، به سمت استفاده از پدیده رمزارز که ممکن است با انفعال، به یک تهدید تبدیل شود، حرکت کنیم.»

خاندوزی با بیان اینکه اتفاقاً پدیده رمزارزها می‌تواند در برخی موارد، کاربردهای ویژه و مثبتی داشته باشد، یادآور شد: «باید مراقب برخی وجوه دیگر این پدیده نوبنیاد در کل اقتصاد جهان باشیم.»


چرا صحبت‌های وزیر اقتصاد درباره رمزارزها مهم است؟


این اولین بار است که یک وزیر آن‌هم با رویکردی چنین مثبت و همراه، درباره فرصت‌ها و امکان‌های صنعت رمزارزها صحبت کرده است. آن‌هم مهم‌ترین وزیر حوزه اقتصاد دولت! عبور از نگاه حذفی و تقابلی به سیاست‌گذاری مسئولانه برای اکوسیستم‌های جدید فناوری یک اتفاق نیک است!

فعلاً این تحول را باید به فال نیک گرفت و منتظر ماند و دید سند تنظیم‌گری که خاندوزی از آن سخن گفته و در انتظار تکمیل شدن است، برای این حوزه چه مواردی را در نظر گرفته و چطور می‌خواهد به توسعه اکوسیستم کسب‌وکاری کریپتوکارنسی در کشور کمک کند. فعلاً با صحبت‌های وزیر اقتصاد، خوش‌بینی به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری درست در این حوزه بیشتر از همیشه شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tlvw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.