رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خرس نر بزرگ به خواب زمستانی می‌رود؟

این روزها همه از خود می‌پرسند حمله روسیه به اوکراین چه بر سر بازار رمزارزها خواهد آورد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

لئو تولستوی نویسنده بزرگ روس در شاهکارش «جنگ و صلح» می‌گوید ما تنها می‌دانیم که هیچ نمی‌دانیم و این بزرگ‌ترین خردی است که بشر تاکنون به آن دست یازیده است! حالا هم که روسیه به اوکراین حمله کرده، همه از خود می‌پرسند بازار رمزارزها چه می‌شود.

شاید برای پاسخ کمی زود باشد یا شاید بهتر باشد به خردی که نویسنده بزرگ روسی توصیه کرده، چنگ بزنیم و زیاد خودمان را اذیت نکنیم، ولی می‌توان حداقل‌هایی را پیش‌بینی کرد! «بایرون گیلیام»، یکی از تحلیلگران بازار رمزارزهاست که یک تحلیل ایمیلی به‌صورت هفتگی ارائه می‌دهد. او در آخرین ایمیل خود به موضوع حمله روسیه به اوکراین و تأثیر آن بر مارکت رمزارزها پرداخته است؛ با زبانی طنز و استعاری اما نگاهی کارشناسی.

ما تنها می‌دانیم که هیچ نمی‌دانیم و این بزرگ‌ترین خردی است که بشر تاکنون به آن دست یازیده است!

بازار رمزارزها نزولی است؟
فعلاً خیلی زود به نظر می‌رسد که بخواهیم بگوییم ما فقط با یک بازار نزولی روبه‌روییم، ولی من حدس می‌زنم که بازار نزولی باشد یا بشود. سقوط دو هفته گذشته بازار آن‌قدر کوتاه بود و بهبود آن چنان شدید، که زمانی برای حذف همه متغیرهای بازار گاوی از سیستم وجود نداشته و خطر کماکان پابرجاست.

معمولاً این عدم تعادل است که اصلاحات را به بازارهای نزولی تبدیل می‌کند، نه چیزهایی مانند ژئوپلیتیک و ماجراهایی مانند حمله روسیه به اوکراین. سیاست از هر نوع که باشد، عموماً چیزی بیش از متغیرهای تأثیرگذار خود بازارها در چنته ندارد.

اما فعلاً با یک مورد عجیب مواجهیم. همان‌طور که انتظار می‌رود، امروز پول در حال فرار از دارایی‌های پرریسک به سوی پناهگاه‌های امن خزانه‌داری همچون طلاست؛ بنابراین انتظار می‌رود نرخ‌ها پایین‌تر بیایند و این به‌طور کلی بخشی از فرایندی است که به تثبیت دارایی‌های پرریسک در فروش کمک می‌کند.

وقتی اوضاع اقتصاد جهان تورمی باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

معاملات آتی برای گندم، گاز طبیعی، نفت و فلزات امروز بالاتر از همیشه است که نشان‌دهنده فشار تورمی بیشتر در کوتاه‌مدت خواهد بود، اما این تورم غیرپولی است. یعنی واقعاً تورم نیست؛ دلارهایی که برای قبوض بالاتر انرژی خرج می‌شوند، دلارهایی هستند که در جای دیگر خرج نمی‌شوند.

این یعنی بازار رمزارزها شاهد نقدینگی کمتری خواهد بود؛ بنابراین ژئوپلیتیک و مسئله اوکراین ممکن است باعث رکود جهانی شود و این همان چیزی است که فدرال‌رزرو آمریکا برای مهار تورم به آن نیاز دارد! این به معنای کاهش نرخ بهره و سیاست پولی آسان‌تر است که در نهایت موجب صعودی‌شدن بازار رمزارزها خواهد شد. اما در طولانی‌مدت! یک جاده‌ طولانی و صخره‌ای است و عده زیادی را متضرر خواهد کرد.

ژئوپلیتیک و مسئله اوکراین ممکن است باعث رکود جهانی شود و این همان چیزی است که فدرال‌رزرو آمریکا برای مهار تورم به آن نیاز دارد!

چقدر جاده طولانی است؟
بازارها عاشق بالا رفتن از دیوار نگرانی و رسیدن به چشم‌اندازهای امن هستند؛ بنابراین راه به همان اندازه طولانی خواهد بود که ساختن یک دیوار بلند طول می‌کشد. با این حال به نظر می‌رسد که دیوار به‌سرعت در حال ساخته‌شدن است! یادمان باشد که ما تنها زمانی به بالای دیوار نگرانی کووید رسیدیم که نرخ بهره پایین آمد.

حالا هم وقتی صحبت از دیوار سیاست و جنگ می‌شود، باید یادمان باشد این یک دیوار مهم است و دیوارهای مهم زود ساخته می‌شوند؛ بنابراین من امیدوارم بتوانیم به‌زودی از آن بالا برویم. با این حال، برای بازار کریپتو، بهترین نتیجه ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که بازار نزولی طولانی‌تری داشته باشیم؛ این به معنای مشارکت بیشتر افراد و سازمان‌ها برای عبور از این دیوار و بازگشت قدرتمندتری است. یعنی اگر بازار از نوع واقعی خرس نر بلندمدت باشد، ممکن است آینده بهتری در پیش باشد.

چه چیزی باید در مورد روسیه و اوکراین بدانم؟
راستش من دو بار به مسکو رفته‌ام و جنگ و صلح را هم دو بار خوانده‌ام؛ بنابراین آن‌قدر در مورد روسیه می‌دانم که بدانم چیزی در مورد روسیه نمی‌دانم! مهم‌تر اینکه مطمئناً چیزی در مورد اوکراین نمی‌دانم و اصولاً من ترجیح می‌دهم درباره دوج‌کوین حرف بزنم تا درباره ژئوپلیتیک سؤالاتی را مطرح کنم!

می‌دانم که به سؤالی که مطرح شد، پاسخ نداده‌ام؛ به این دلیل که نمی‌توانم. اما شاید بتوان به این سؤال پاسخ داد که اگر روسیه از سوئیفت خارج شود، ارزهای دیجیتال، صعودی می‌شوند یا خیر؟

راستش در این مورد هم زیاد مطمئن نیستم. اگر بیت‌کوین به ابزار جایگزین پرداخت برای دولت‌های سرکش تبدیل شود، اتفاق خوبی برای کریپتو نخواهد بود. همین حالا هم بیت‌کوین با برچسب پول‌شویی و ضدمحیط زیستی بودنش، حسابی دچار دردسر شده و نباید بیشتر از این به مخالفان خود بهانه بدهد؛ چراکه در آن صورت دولت‌های غربی می‌توانند بیت‌کوین را برای استفاده در مقیاس بزرگ ممنوع یا محدود کنند، تقریباً به همان راحتی که می‌توانند سوئیفت را خاموش کنند؛ کافی است فقط رمپ‌های فیات را خاموش کنند تا جلوی روس‌هایی که می‌خواهند با بیت‌کوین امور اقتصادی‌شان را بگذرانند، گرفته شود.

با بررسی صحبت‌های اخیر بایدن اتفاقاً بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که این یک خطر جدی برای بازار رمزارزهاست. روس‌ها به آن راحتی که همه فکر می‌کنند، نمی‌توانند بیت‌کوین را جایگزین سوئیفت کنند. فراموش نکنید که تنها سلاح دولت‌های غربی در برابر این حمله فعلاً تحریم اقتصادی روسیه است و بعید است سوراخی برای این تحریم‌ها به اسم بیت‌کوین را باز بگذارند. مگر اینکه واقعاً قصد داشته باشند فقط پشت تریبون و به‌طور نمایشی روسیه را تنبیه کنند!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/962y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.