کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خریداران؛ مشتاق ارتباط انسانی‌اند

مردم در تعطیلات به فروشگاه‌های فیزیکی بازگشته‌اند و به دنبال تخفیف‌های بیشتر می‌گردند

مردم آماده خرید از فروشگاه‌ها هستند. نظرسنجی اخیر JLL درباره خرده‌فروشی در تعطیلات که برای ۱۰۸۰ مصرف‌کننده آمریکایی ارسال شد، نشان داد که ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان که افزایش بیش از 5 درصد نسبت به آمار سال گذشته داشته، قصد دارند برای انجام حداقل بخشی از خرید خود در سال جاری به فروشگاه‌ها بروند.

برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ خرید در فروشگاه از فروش آنلاین به‌عنوان گزینه شماره یک پیشی گرفته است، حتی در شرایطی که خرده‌فروش آنلاین، آمازون همان‌طور که ۶۵/۶ از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی اشاره کردند، قاطعانه رتبه اول را در میان خرده‌فروشان ترجیحی خرید تعطیلات به دست آورده است. والمارت و تارگت به ترتیب با ۴۷/۹ و ۳۷/۹ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در مورد دسته‌های خرده‌فروشی که مصرف‌کنندگان قصد بازدید از آنها را دارند، بیش از ۶۰ درصد از خریداران اعلام کرده‌اند که قصد دارند حداقل از یک فروشنده انبوه بازدید کنند و تقریباً نیمی از خریداران تصمیم گرفته‌اند از یک فروشگاه بزرگ خرید کنند. فروشگاه‌های خانوادگی کوچک اما مستقل باید احساس خوبی به مخاطب بدهند، زیرا ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند از مغازه‌ها و بوتیک‌های محلی در منطقه خود دیدن می‌کنند.

چرا این تغییر در حال وقوع است؟ زیرا مصرف‌کنندگان احساس راحتی بیشتری نسبت به بیرون رفتن و خرید مجدد دارند. آنها می‌خواهند تجربه خرید تعطیلات را داشته باشند؛ محصولات را قبل از خرید ببینند و لمس کنند و از تأخیری که در حمل‌و‌نقل یا زنجیره تأمین پیش می‌آید، دوری کنند.

پس از قرنطینه های طولانی‌مدت، قوانین استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر، آنها می‌خواهند تجربه مشترک و بدون محدودیتی را با دوستان و عزیزان خود داشته باشند. آنها می‌خواهند تزئینات جشن را ببینند و عطر این فصل را استشمام کنند.

با وجود افزایش ۸/۱ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته، خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۲ همچنان فروش خود را دارد؛ اما تورم چه نقشی در هزینه‌های فصل تعطیلات مصرف‌کننده ایفا می‌کند؟ جای تعجب نیست که تورم بسته به درآمد خانوار تأثیر متفاوتی بر بودجه‌بندی تعطیلات دارد.

طبق نتایج نظرسنجی، بودجه کلی تعطیلات تقریباً مشابه سال گذشته باقی خواهد ماند. اما ۵۷/۲ درصد از افراد متوسط با درآمد کمتر از ۵۰ هزار دلار در سال قصد دارند به میزان قابل توجهی کمتر هزینه کنند. این گروه بودجه کلی ۶۰۰ دلاری را که ۳۰/۹ درصد کمتر از متوسط بودجه تعطیلات و ۱۷/۱ درصد کمتر از هزینه‌های آنها در سال ۲۰۲۱ است، برای این منظور در نظر گرفته‌اند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که آنها قصد دارند بیش از دو برابر افزایش قیمت‌ها از هزینه‌ها بکاهند.

افراد با درآمدهای بسیار بالا (کسانی که بیش از ۱۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارند) تحت تأثیر محیط، مشاوره فروش متخصص و برندهای فوق لوکس هستند. در واقع، درآمد سه‌ماهه دوم لولومون ۲۵ درصد افزایش یافت و شرکت هلدینگ برندهای مایکل کورس، ورساچه و جیمی چو شاهد افزایش ۸/۵ درصدی درآمد خود نسبت به سال گذشته بود. واضح است که تفاوت در اثر تورم بر نحوه خرید مصرف‌کنندگان به شکل متفاوتی تأثیر می‌گذارد. افراد با درآمد بسیار بالا قصد دارند ۱۸۷۸ دلار خرج کنند که بیش از دو برابر میانگین و ۹/۷ درصد بیشتر از سال گذشته است.

مصرف‌کنندگان تصمیم گرفته‌اند برای مقابله با افزایش قیمت‌ها، از روش‌های مختلف صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده کنند. نزدیک به ۳۰ درصد هدایای ارزان‌تری می‌خرند، در حالی که ۲۳/۱ درصد برای افراد کمتری خرید می‌کنند. تنها ۱۳/۷ درصد قصد دارند به دلیل تورم از خرید چیزی برای خود صرف نظر کنند، در حالی که ‍۱۰/۲ درصد به روش هدیه‌دادن هدیه‌ای که دریافت کرده‌اند، متوسل می‌شوند. نقش خرده‌فروشان تخفیفی، به‌ویژه آنهایی که مواد غذایی دارند، در این دوره تورمی بسیار مهم است، زیرا خریداران به دنبال رهایی از قیمت‌های بالای مواد غذایی هستند.

در واقع والمارت در ماه نوامبر گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد فروش آن در فروشگاه ۸/۲ درصد افزایش یافته است. کاستکو و گروسری اوت لت هر دو در فروش کامپيوتر رشد نشان داده‌اند. نتیجه نهایی؟ خرده‌فروشانی که تخفیف‌های خوبی ارائه می‌دهند و موجودی را به‌خوبی مدیریت می‌کنند، در صدر قرار خواهند گرفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ysbp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.