کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خواربارفروشی دیجیتال: نبرد بزرگان

روند خواربارفروشی در حال تغییر است و کسب‌و‌کارها می‌کوشند از بازار رقابت جا نمانند

خریداران خواربارفروشی دیجیتال بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. اما تحولات سال 2021 در عرصه خرده‌فروشی سبب شده خرده‌فروشان برای واکنش نشان دادن به آن عجله داشته باشند و به‌سرعت برنامه‌هایی اجرا کنند که از بازار رقابت جا نمانند.

«آمازون فرش» در چند سال آینده، ده‌ها فروشگاه فیزیکی جدید در سراسر کشور افتتاح خواهد کرد. استارتاپ‌های خواربارفروشی فوق‌العاده سریع، با سرویس تحویل در کمتر از 15 دقیقه، در حال پشت سر گذاشتن زیان‌هایی قابل ‌توجه در بازاری رقابتی هستند و جریان‌های درآمدی جدیدی را بررسی می‌کنند.

بازیگران اصلی مانند اوبر ایتس و گوپوف در حال گسترش خدمات خود برای تحویل مواد غذایی هستند. چه از طریق خرید اینترنتی و چه از طریق تحویل سریع، خواربارفروشی دیجیتال – سفارش‌هایی که از طریق هر کانال آنلاینی انجام می‌شود؛ از موبایل گرفته تا برنامه‌ها و دستیارهای صوتی – در مسیر افزایش فروش قرار دارد و در سال‌های آینده شاهد رشد دو رقمی آن خواهیم بود. انتظار می‌رود بین سال‌های 2021 تا 2025، این صنعت در ایالات متحده تقریباً دو برابر شده و به رقمی در حدود 121 میلیارد دلار برسد.

از آنجا که محرک کلیدی پذیرفته شدن خواربارفروشی دیجیتال، شیوع سویه اومیکرون و کار از راه دور بود، ممکن است تغییر شرایط اقتصادی سبب شود پیش‌بینی‌ها ناکام بمانند و سهم بازار آن به رقمی که گفته می‌شود، نرسد.

اگر تورم و مشکلات زنجیره تأمین به افزایش قیمت محصولات مواد غذایی بینجامد و این روند ادامه یابد، ممکن است مصرف‌کنندگان تمایل کمتری به پرداخت هزینه برای خدمات خواربارفروشی دیجیتال داشته باشند، زیرا هزینه‌های تحویل نیز به سبد خریدشان افزوده می‌شود.

به‌علاوه ممکن است هزینه‌های اضافی که پرداخت آنها بر دوش مصرف‌کننده گذاشته می‌شود، بیش از گذشته رواج‌ یابد، زیرا کمبود نیروی کار، رانندگان تحویلدهنده و… کسب‌و‌کارها را با مشکل مواجه کرده است.


اندازه صنعت خواربارفروشی دیجیتال ایالات متحده


خواربارفروشی دیجیتال سریع‌تر از خواربارفروشی به شیوه سنتی رشد می‌کند و در طی زمان درصد بیشتری از سهم فروش کلی بخش خواربارفروشی را می‌گیرد. امسال، فروش دیجیتال 2/11 درصد از 32/1 تریلیون دلار فروش خواربارفروشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد؛ سهمی که از دسته‌های خرده‌فروشی رشدیافته دیجیتال عقب‌تر است. با توجه به ضریب نفوذ پایین کاربر در حال حاضر، هنوز فضای قابل توجهی برای رشد وجود دارد.

سال 2020 با افزایش 6/42 درصدی خریداران نسبت به سال گذشته، برای کسانی که برای اولین بار به صورت آنلاین خواربار می‌خریدند، یک موهبت بود. همه‌گیری این روند را به جریان اصلی تبدیل کرد، به همین دلیل است که رشد آن در سال‌های بعد چندان قابل توجه نبوده و نخواهد بود. رشد سالانه مصرف‌کنندگان خواربار دیجیتال در آینده کاهش می‌یابد و در سال 2022 به 1/4 درصد، در سال 2023 به 8/2 درصد و در سال 2024 به 5/2 درصد می‌رسد.

اکثریت جمعیت خریداران خواربارفروشی آنلاین را نسل هزاره (متولدین 1980 تا 1996) تشکیل می‌دهند که بر اساس گزارش‌ها، ارزش زیادی برای تحویل در همان روز نسبت به نسل‌های دیگر قائل هستند و به مراتب پذیرای گزینه‌های نوظهور تحویل در خانه و ویژگی‌های خرده‌فروشی جدید هستند. این گروه سنی همچنین احتمالاً در جوامع شهری زندگی می‌کنند که در آن مجموعه‌ای از خدمات تحویل با پیشنهادهای متفاوت برای جلب توجه مشتری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.


روند خرید دیجیتالی مواد غذایی


اکنون که خریداران دیجیتال سهم خود در مصرف‌کنندگان مواد غذایی را افزایش داده‌اند، حتی با افزایش فروش، پذیرش کاهش می‌یابد؛ به این معنی که خریداران خواربار دیجیتال موجود، بازار را با بودجه‌های بزرگ‌تر حمایت می‌کنند. در واقع، در سال 2025، میانگین هزینه سالانه هر خریدار خواربار دیجیتال از 47/856 دلار در سال 2021 به 84/1524 دلار افزایش خواهد یافت.

هم خرده‌فروشان و هم شرکت‌های تحویل شخص ثالث تأثیر این روند را احساس می‌کنند و با وجود محدودیت‌های همه‌گیر ملایم‌تر، شاهد تغییر درصد بیشتری از فروش خواربار به‌صورت آنلاین خواهند بود. فروش اینترنتی یک محرک مهم خواهد بود و به عنوان یک نقطه ورود برای خرده‌فروشانی که هنوز در خدمات تحویل سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، عمل می‌کند.

هزینه و تدارکات لست مایل دلیوری، آن را دشوارتر می‌کند، در حالی که فروش در وب‌سایت سودآورتر است و خواربارفروشان قدیمی با فروشگاه‌های بزرگ که می‌خواهند کار خود را در بخش دیجیتال گسترش دهند، حرکت آسان‌تری در پیش دارند.

در رقابت برندها برای دستیابی به سهم بازار بیشتر، وفاداری مشتری به محل اصلی تمرکز کسب‌و‌کارها تبدیل خواهد شد. در نتیجه غول‌هایی مانند آمازون و والمارت در برنامه‌های عضویت خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و به مزایای اشتراک و مشوق‌های تخفیف می‌افزایند.


برترین شرکت‌های خرید دیجیتالی مواد غذایی


والمارت (شامل سمز کلاب) در سال 2019 از آمازون پیشی گرفت و به عنوان رهبر فروش دیجیتالی خواربارفروشی ایالات متحده، 9/28 درصد از بازار را در سال گذشته به خود اختصاص داد. علاوه بر اینکه ردپای این خرده‌فروشی عظیم با بیش از 5000 فروشگاه در سراسر کشور دیده می‌شود، آنها برنامه‌هایی برای بازگشایی مراکزی دارند که بتوانند خود را با تغییرات ناگهانی دیجیتالیزه کردن همگام کنند.

آمازون که 8/23 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم را دارد، تنها خرده‌فروش بومی دیجیتالی در بین پنج برند پیشرو است. آمازون بیش از 500 هول فودز و 18 آمازون‌فرش، موقعیت مناسبی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهت فروش از طریق وب‌سایت ندارد. به همین دلیل است که رشد فروش مواد غذایی این برند تا سال 2023 نسبتاً ثابت باقی خواهد ماند.

کروگر در تجارت الکترونیک خواربارفروشی سوم است و این رتبه تا سال 2023، زمانی که فروش دیجیتالی مواد غذایی کروگر تنها 13/53 درصد از فروش آمازون است، تغییر چندانی نخواهد کرد. کروگر یکی از اولین کسب‌و‌کارهایی بود که در فضای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد و همین امر به آن مزیت رقابتی بزرگی نسبت به سایر خواربارفروشان قدیمی داد. آنها همچنان به نوآوری از طریق خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه می‌دهند.

تارگت و آلبرتسون که هر دو رشد قابل توجهی را در طول همه‌گیری مشاهده کرده‌اند، تقریباً در جایگاه چهارم قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود که هر دو خرده‌فروش که از نظر حضور فیزیکی قوی هستند، رشد سالانه بیشتری نسبت به والمارت، آمازون و کروگر در سال 2022 داشته باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xfbq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.