کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گزارش سال ۱۴۰۰ آیتول منتشر شد. این گزارش گزیدهای از آمارها و دادههای گروه آیتول در سال گذشته است که با همکاری تیمهای فنی، بازاریابی، منابع انسانی، پشتیبانی و… جمعآوری شده است. استقبال کاربران از خدمات آنلاین خودرویی، مقایسه سهم بازار ارائهدهندگان خدمات آنلاین بیمه خودرو نسبت به فعالان سنتی، وضعیت صنعت آنلاین خدمات یکپارچه خودرو در جهان و جایگاه آیتول در صنعت، برخی از محورهای گزارش سال آیتول هستند.
آیتول از سال ۱۳۹۸ بهعنوان درگاه ورودی سرویسهای تجمیعشده خودرویی آغاز به کار کرد. این سامانه فعالیت خود را با سرویس استعلام و پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی کشور شروع کرد و در طول یک سال بهترتیب امکان پرداخت عوارض ورود به محدودههای ترافیکی تهران، عوارض سالیانه و خلافی و عوارض پارک حاشیه چندین استان نیز به سامانه افزوده شد.


در این سامانه کاربران به تمام سرویسهای مرتبط با خودرو دسترسی دارند و امکان پرداخت از یک نقطه را خواهند داشت. محاسبه بدهی عوارض و خلافی خودرو، بیمه خودرو و خدمات غیرحضوری خودرو؛ سه دسته خدمات آیتول هستند. هدف آیتول این است که تمام دغدغههای خودرویی کاربرانش را برطرف کند.
اولین نسخه اپلیکیشن آیتول در خرداد ۱۳۹۹ ارائه شد و در تابستان همان سال رکورد پرداخت عوارض شهرداری را با ثبت مبلغ ۲۵ میلیارد ریال در یک روز شکست. زمستان بود که کارپرداز متولد و سرویس ترخیص، تعویض پلاک و معاینه فنی خودرو ارائه شد.
آیتول در همان برهه سرویس استعلام خلافی خودرو را در اختیار کاربران قرار داد و رکورد ۱۰۰ هزار کاربر فعال در کافهبازار ثبت شد. آیتول تابستان سال ۱۴۰۰، مجوز برخط بیمه مرکزی را دریافت کرد. دیماه ۱۴۰۰ هم از لوگو و هویت بصری جدید آیتول رونمایی شد.
رشد ۷۵۵ درصدی
سهم بازار فروش آنلاین بیمه در ایران ۲ تا ۵/۲ درصد است. ۵۰۴ هزار خودرو در سال ۱۴۰۰ بیمه آنلاین خریداری کردند و سهم آیتول از بازار آنلاین بیمه در شروع سال ۱۴۰۰، ۲/۱ درصد بود. آیتول توانست سهم خود را از این بازار در پایان سال ۱۴۰۰، به ۱۶درصد برساند و در چشمانداز خود، رسیدن به سهم ۲۵ درصدی از این بازار را برای پایان سال ۱۴۰۱ قرار داده است.
این کسبوکار سال گذشته، رشد ۷۵۵ درصدی خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را نسبت به سال ۱۳۹۹ تجربه کرد. سال ۱۴۰۰، ۷۰۰ دستگاه خودروی بدون سابقه بیمه از آیتول بیمه بدنه خریداری کردهاند. سال قبل ۴۵۰ میلیارد ریال عوارض سالانه توسط آیتول پرداخت شده است.
در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۸هزار میلیارد عوارض سالانه برای خودروها صادر شده است. از مجموع ۱۸میلیارد عوارض سالانه ۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده که۳۵ درصد عوارض سالانه خودرو بهصورت آنلاین پرداخت شده است. سهم آیتول از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی کشور ۱۱ درصد است. اندازه بازار طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰، رقمی معادل سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود که تمام این مبلغ بهصورت آنلاین پرداخت شده است. این رقم نسبت به سال قبل رشد ۴۰درصدی داشته است.
صنوبر، کاربیل و کارپرداز
آیتول در راستای تکمیل زنجیره ارزش حوزه خدمات خودرو، نسبت به راهاندازی سرویس بیمه اقدام کرد. به همین منظور و در جهت ارائه خدمات بیمهای در چهارچوب بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با ثبت کارگزاری رسمی مستقیم بیمه برخط با نام همپاد کیان به فعالیت خود در این حوزه رسمیت بخشید.
پلتفرم صنوبر یکی از پلتفرمهای مرتبط با این اقدام است که دارای دو لبه تأمین و توزیع بوده و عملیات مربوط به صدور بیمهنامههای ثبت سفارش شده را تسهیل میکند. یکی دیگر از محصولات اصلی آیتول بیزینس، کاربیل است؛ کاربیل در واقع به ارائه خدمات زیرساختی خودرو به سایر کسبوکارها میپردازد. یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۹۸۸ خودرو یکتا از خدمات تجاری آیتول استفاده کردند.
کارپرداز هم بازوی لجستیک گروه آیتول است که سرویسهای تعویض پلاک، ترخیص خودرو و معاینه فنی را انجام میدهد. کارپرداز در دیماه سال گذشته، ۱۴۲۰ سرویس ارائه داده است. عمده کاربران کارپرداز از خدمت معاینه فنی استفاده کردهاند. کارپرداز همچنین ۲۵۰۰ ساعت در وقت کاربران صرفهجویی کرده است. این ساعت معادل مطالعه ۱۵۰ هزار صفحه کتاب است.