کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خیلی دور، خیلی نزدیک

انقلاب صنعتی چهارم و مشاغلی که در دو دهه آینده از بین خواهد برد

وقتی از فناوری و روندهای مختلف و غالب بر آن حرف می‌زنیم، لازم است آگاه باشیم بیشتر روندهایی که درباره آن‌ها می‌شنویم و می‌خوانیم، عموما زیرمجموعه روند بسیار بزرگ‌تر و دربرگیرنده‌ای به نام «انقلاب صنعتی چهارم» اتفاق می‌افتند. با وجود اینکه بسیاری از این فناوری‌ها مانند چاپ سه‌بعدی، کامپیوترهای کوانتوم، هوش مصنوعی، اینترنت 5G و… در بسیاری از موارد زندگی بشری را سهولت می‌بخشند اما در طبقات پایین‌تر هرم طبقات اجتماعی، باعث می‌شوند بسیاری از کارگران و حتی کارمندان طبقات بالاتر شغل‌های خود را در خطر نابودی ببینند. برخی مانند مجله فورچون حتی پیش‌بینی‌هایی افراطی مانند از بین رفتن ۴۰ درصد از مشاغل آمریکایی تا دهه آینده را انجام داده‌اند. در این مطلب به مشاغلی می‌پردازیم که در طول دو دهه آینده بقای خود را در خطر می‌بینند.

مدیران خدمات مشتری
یکی از واقعیاتی که در شرکت‌های بزرگ درک شده، این است که خدمات مشتری در نهایت شامل یک‌سری سناریوهای محدود و نه‌چندان پیچیده است و از این رو شروع به تحقیق و توسعه کرده‌اند تا کارمندان خود در بخش خدمات مشتری را با ربات‌های دارای هوش مصنوعی جایگزین کنند. در کشور خودمان نیز بسیاری از فروشگاه‌ها، از شکل‌های اولیه چت‌بات‌ها برای بخش اول پاسخگویی خود به مشتریان استفاده می‌کنند. جایگزینی کلی این کارکنان در آینده با هوش مصنوعی دور از ذهن نیست.

مدیریت داده‌ها و حسابداری
یکی از رشته‌های دانشگاهی و مشاغلی که به‌سرعت محبوبیت آن در حال کاهش و در آستانه انقراض است، مدیریت داده‌ها و حسابداری است. به‌ندرت کسی را پیدا می‌کنید که به این حوزه به عنوان حرفه خود در آینده بنگرد و دلیل آن نیز واضح است. هیچ وظیفه‌ای در این حوزه وجود ندارد که انسان در آن بتواند به سرعت و دقت یک کامپیوتر عمل کند. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی دو فناوری اصلی انقلاب صنعتی چهارم هستند که خیلی زود به نقش انسان‌ها در این مشاغل پایان خواهند داد.

نمونه‌خوانی
قبلا در کارنگ به چالش‌های صنعت نشر در برابر ابرشرکت‌ها و پیشرفت فناوری پرداخته‌ایم. نمونه‌خوانی شاید اولین شغلی باشد که با رشد فناوری در این صنعت از بین می‌رود. حتما در هنگام تایپ در گوشی هوشمند خود متوجه هوش مصنوعی قوی گوشی خود در اصلاح اشکالات املایی و دستوری خود شده‌اید. یکی از معروف‌ترین برنامه‌های مخصوص نمونه‌خوان و ویراستاری در زبان انگلیسی که از محبوبیت روزافزونی برخوردار است، Grammarly است.

ساخت‌و‌ساز و خط تولید
با فاصله زیاد، آینده مشاغل این بخش بیشترین نگرانی‌ها و توجه‌ها را در رسانه‌ها به خود جلب کرده است. دلایل خوبی هم برای این نگرانی وجود دارد. این صنعت هم حیاتی و هم جهانی است و این بدان معنی است که تعداد زیادی در سطح جهان در این دسته از مشاغل فعالیت می‌کنند. از همین حالا زنجیره تولید بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در بخش‌های مختلف اتوماتیزه شده و خیلی زود ممکن است کار در ساخت‌و‌ساز و خط تولید ابرشرکت‌ها نیز مانند نمونه‌خوانی قابل جایگزینی باشد.

پزشکان
حذف کامل پزشکان و جایگزینی آن‌ها توسط ربات‌ها شاید بسیار دور از ذهن باشد، اما همانطور تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور به‌سرعت در حال پیشرفت و کسب اقبال است. جراحی‌های رباتیک که از دقت بالاتری برخوردارند و از راه دور نیز قابل انجامند، در حال تحقیق و توسعه با سرعت بالا هستند و شاید در آینده نه‌چندان دور، نقش پزشک‌های انسان بیشتر در قالب یک سرپرست و ناظر باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y0w0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.