دبی در حال ربودن استعدادها از سراسر جهان برای تبدیل شدن به هاب اقتصاد دیجیتال

پنل «نوآوری در خاورمیانه؛ دبی چطور نوآوری را به پیش می‌برد؟» در فروم حکمرانی اینوتکس ۲۰۲۴ با تسهیل‌گری رسول قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار و با حضور مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی و فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا برگزار شد.

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی اظهار کرد: «به نظر من چیزی که باعث موفقیت دبی در این مسیر شده اعتماد کسب‌وکارها به مشاوران درست و مطرح بوده و ما نیز نیاز داریم چنین چیزی را در کشور یاد بگیریم.»

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی

همچنین، فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، درباره فضای نوآوری و اقتصاد دیجیتال در دبی گفت: «در حال حاضر ری‌برندینگ در دبی اتفاق افتاده است. انگار قرار نیست دبی را یک دهه بعد با این موضوع بشناسند. کشورها ری‌برند می‌کنند چون حکمران‌ نیاز دارد با جامعه خود ارتباط بگیرد و همراهی و تأیید دریافت کند. برای مثال چین خود را از کشوری که خدمات ارزان ارائه می‌دهد ری‌برند می‌کند و با کشوری مثل آمریکا وارد رقابت می‌شود. اینجا حکمران سعی می‌کند به مردم آینده‌ای را نشان دهد که پول خود را در همان کشور خرج کنند و مهارت‌های خود را همان‌جا عرضه کنند و ارزش‌آفرینی انجام دهند. ما در ایران، به‌تدریج در حال از دست دادن پتانسیل‌ها و استعدادهای خود هستیم. انگار پشت ماجرا این است که در تمدن بعدی چه کسانی باقی بمانند و چه کسانی از این قطار پیاده شوند.»

فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا

او در ادامه خاطرنشان کرد: «در گزارش اقتصاد دیجیتال دبی چیزی که اهمیت دارد این است که به افراد بااستعداد دنیا دسترسی داشته باشیم و آنها را جذب کنیم. خیلی چیزها در ایران دردسترس است، اما زمانی که به آنها اعتقادی نداشته باشیم، به‌درستی هم ازشان استفاده نمی‌کنیم. آن چیزی که دبی برای تبدیل شدن به اقتصاد دیجیتال دنیا نیاز دارد افراد بااستعداد از سراسر جهان است.»

در ادامه، مازیار نوربخش آماری را درباره اقتصاد دبی ارائه کرد: «وابستگی اقتصاد دبی از ۶۰درصد به ۲۷درصد کاهش یافته است. سهم اقتصاد دیجیتال دبی تا سال ۲۰۳۱ دوبرابر خواهد شد. ۸۸درصد از افراد دبی را مهاجران تشکیل می‌دهند که ۵درصد از آنها ایرانی هستند. شاید اشتباهات خود ما باعث شد کشورهای همسایه تا این اندازه رشد کنند. ما در ایران، دارای فرصت‌ها و امکانات زیادی هستیم که می‌تواند به‌راحتی استارتاپی را موفق کند. بنابراین، باید افراد متخصص را در جای خود قرار دهیم. از طرفی، باید به فعالان بخش خصوصی اعتماد کرد تا رشد کنند و کشور را از این وضعیت دربیاورند. اگر این بخش از اقتصاد ما تقویت شود، شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود.»

نمایش لینک کوتاه
کپی لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ylu8 کپی شد

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره جدید هفته‌نامه کارنگ​

پربازدید‌ترین

جدید‌ترین

یک هدف صد مدیرعامل را زیر یک سقف جمع کرد

تأمین مالی جمعی؛ نوآوری مالی در مسیر تحول

«نماوا»، قربانی سووشون شد؟ توقیف سووشون، فیلتر نماوا