کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
از برندهای بزرگی که به تجارت الکترونیک ورود میکنند و شاهد رشد سالبهسال هستند، چهره خردهفروشی بسیار متفاوت از چند سال پیش به نظر میرسد. کارشناسان صنعت همگی در تلاش هستند تا دریابند که چگونه برندهای خردهفروشی (بزرگ و کوچک) میتوانند در تمام این تغییرات مرتبط باقی بمانند.
برای پاسخ به این سؤال، میخواهم به بخشی از خردهفروشی نگاه کنم که بهندرت به حق خود میرسد؛ برندهای متعلق به زنان آفریقاییتبار که با انجام کارهای کمی متفاوت به تغییر چهره خردهفروشیهای کوچک و کسبوکارهای چند میلیون دلاری کمک کردهاند.
ایجاد یک جامعه
کلمه «جامعه» بسیار مورد استفاده قرار گرفته و برای افراد مختلف میتواند معانی مختلفی داشته باشد. اما برای زنان آفریقاییتبار صاحبان خردهفروشیهای کوچک، جامعه به معنای قبیله فرد است. آنها یاد گرفتهاند که یک مشتری جدید قبل از خرید، میخواهد احساس کند که به چیزی بزرگتر از خودشان تعلق دارد. این مشتری عصر جدید فقط نمیخواهد محصولاتی را که میخرد یا برندهایی را که از آن خرید میکند، دوست داشته باشد. آنها میخواهند احساس کنند که آن برندها نیازها و خواستههای منحصربهفرد آنها را درک میکنند.
برندهای تحت رهبری زنان آفریقاییتبار واقعاً این ایده را از طریق تلاشهای بازاریابی خود به دست آوردند. آنها با حضور در میان مخاطبان هدف که اکثریت آنها زنان آفریقاییتبار هستند، نشان دادند که بسیاری از مشتریانشان توسط بسیاری از برندهای دیگر، بهویژه برندهای رایج، دیده نشدهاند. آنها میدانستند که اگر به این نیاز برای دیدهشدن و شنیدن توجه کنند، برندهایشان در میان جمعیت برجسته میشوند و خریدارانی را جذب میکنند که مشتاق به رسمیت شناختهشدن هستند.
بسیاری از برندهای تحت رهبری زنان آفریقاییتبار با صحبت در مورد جامعه و نحوه طراحی محصولاتشان با در نظر گرفتن بازدیدکنندگان سایت، وبسایتهای خود را حول این موضوع طراحی کردند. در حالی که بازاریابی موضوع جدیدی نیست، این برندها بسیار فراتر از برقراری ارتباط صرف با نام تجاری آنها و آنچه میفروشد، رفتند.
این برندها از بازاریابی ایمیلی برای برقراری ارتباط واقعی با قبیله خود از طریق درخواست بازخورد، ارائه مشاوره، بررسی رفاه مشتریان خود و اطمینان از اینکه مشتریان خود به موضوعات اجتماعی فعلی توجه میکنند، بهره میبرند.
ایجاد تجربه ویآیپی
این روزها اگر یک خردهفروش کوچک میخواهد مرتبط باشد، باید در رسانههای اجتماعی حضور داشته باشد. اینکه یک خردهفروش کوچک باید چند بار در روز یا هفته پست بگذارد، اغلب مورد بحث است. بسیاری معتقدند که باید هر روز باشد. در حالی که اکثر برندهای خردهفروشی با یک طرح رسانههای اجتماعی بهخوبی طراحیشده زندگی میکنند، بسیاری از برندهای متعلق به زنان آفریقاییتبار این روش را کمی فراتر بردند.
آنها با استفاده از روش بازاریابی قبیلهای، از رسانههای اجتماعی برای استحکامبخشیدن به ارتباطات خود با مشتریان قبیله خود، با ایجاد نگاه شخصیتر و پشت صحنه در برند خود استفاده کردند. ایده اصلی این است که اطمینان حاصل شود که مشتریان آنها وفادار میمانند و احساس میکنند که آنها بخشی از تصمیماتی هستند که گرفته میشود. باز هم، این چیزی است که بسیاری از برندهای اصلی به خریداران آفریقاییتبار زن ارائه نمیدهند.
ایجاد محصولاتی در خدمت قبیله
انفجار اخیر برندهای خردهفروشی متعلق به زنان آفریقاییتبار از این ناشی میشود که بسیاری از آنها خلأهای بزرگی را در بازار پر کردهاند. از مراقبت و زیبایی مو گرفته تا کالاهای خانگی و فناوری؛ بسیاری از مصرفکنندگان آفریقاییتبار زن احساس میکنند که در بازار اصلی نادیده گرفته شدهاند.
زنان آفریقاییتبار بخش بزرگی از ۱.۲ تریلیون دلار قدرت خرید مصرفکنندگان آفریقاییتبار را تشکیل میدهند و با این حال احساس میکنند که صدایشان (و دلارشان) اهمیتی ندارد. گروه جدید برندهای تحت رهبری زنان آفریقاییتبار با گوشدادن به صحبتهای قبیله خود و ارائه آنچه واقعاً میخواهند به آنها، موفق شدند، نه آنچه فکر میکردند میخواهند.
برندهایی مانند منتد، بیوتی بیکری و چیک گیکز همگی جای خالیای را دیدند که میدانستند میتوانند آن را پر کنند و اگر بهدرستی برخورد شود، میلیونها طرفدار دیوانه خواهند داشت که همگی برای عضویت در قبیلههایشان فریاد میزنند. مصرفکنندگان زن آفریقاییتبار (و بهطور کلی زنان مصرفکننده) از وضعیت موجود خسته شدند و فقط منتظر بودند تا کسی واقعاً آنها را بشنود.
شرکتهای فوق و بسیاری دیگر از برندهای تحت رهبری زنان آفریقاییتبار، به این درخواست توجه کردند تا آنچه را که میخواهند به این مصرفکننده بدهند. با درک این موضوع که بسیاری از زنان آفریقاییتبار فاقد رژلب و فونداسیونی هستند که واقعاً با رنگ پوست آنها مطابقت داشته باشد، منتد و بیوتی بیکری به برخی از اولین برندهایی تبدیل شدند که رژلب واقعاً «نود» و زیرسازی پوست را برای زنان آفریقاییتبار ایجاد کردند.
چیک گیکز متوجه شد که زنان میخواهند در تمام قسمتهای زندگیشان شیک و پرزرقوبرق به نظر برسند، بنابراین یکی از اولین برندهای کیف و لوازم جانبی کامپیوتر را برای زنان اهل فن ایجاد کردند. هر تصمیمی که این برندها میگرفتند، از برآوردن نیازهای قبیلهشان و رشد برند و جامعه خود از آنجا ناشی میشد.
ایجاد سهم بیشتر از بازار
اکثر صاحبان خردهفروشی جدیدی که در چند سال گذشته رشد کردهاند، بهصورت آنلاین کار کردهاند. در حالی که خردهفروشی آنلاین میتواند بسیار موفق باشد، گسترش سهم بازار یک برند نیز میتواند یک چالش باشد.
بسیاری از خردهفروشان کوچک جدید از آنلاینماندن و رشد این تجارت بهتنهایی راضی هستند. با این حال، بسیاری از برندهای متعلق به زنان آفریقاییتبار چیزی بیشتر میخواستند. آنها میدانستند که برای دسترسی واقعی به افراد بیشتر و ایجاد تأثیر واقعی، باید آفلاین نیز باشند.
با وجود تصورات، مشتریان همچنان دوست دارند از فروشگاههای حضوری خرید کنند. برندهای هوشمند تجارت الکترونیک فهمیدند که قرار دادن محصولاتشان در فروشگاههای فیزیکی باعث افزایش دسترسی برندشان به بازار و بهبود ارتباط با مشتری میشود.