در نشست خبری ارائه گزارش ۱۴۰۰ تجارت الکترونیکی مطرح شد / رشد ۱۳درصدی معاملات تجارت الکترونیکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مرضیه امیری/ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گزارش سالانه تجارت الکترونیک ایران در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد و در یک نشست خبری به تشریح جزئیات آن پرداخت. طبق این گزارش، حجم تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۳درصدی به هزار و ۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده و  ۸۰ درصد کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در کنار فعالیت از طریق وب‌سایت‌، محصولات و خدمات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی عرضه می‌کنند. همچنین در این نشست از لوگوی جدید اینماد رونمایی شد و از این پس نماد اعتماد الکترونیک به نماد تجارت الکترونیک تغییر می‌یابد.


افزایش ۱۴درصدی تراکنش‌های تجارت الکترونیکی


در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۰، فرانک ابوالمعصوم، مدیر واحد پایش تجارت الکترونیک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به آخرین گزارش سالانه توضیح داد: «ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته به ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده که ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مرتبط با خرید اینترنتی بوده و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شده و ۳۷۱ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به سایر روش‌های پرداخت؛ اعم از کارت به کارت و پرداخت در محل و واریز به حساب و… است. متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی نیز ۳۴۳ هزار تومان برآورد شده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ به عدد سه میلیارد و شش میلیون رسیده است.»

گزارش تجارت الکترونیک ۱۴۰۰

به گفته مدیر پایش تتا ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷.۲ درصد رسیده که بالاتر از میانگین آسیا و جهان است و ضریب نفوذ شبکه اجتماعی ۵۶ درصد و تعداد کاربران ۴۸ میلیون نفر برآورد شده است. در سال گذشته تعداد کاربران اینترنت با رشد ۱۳درصدی به ۱۰۶.۹۲ میلیون نفر رسیده بود.

به گفته مدیر واحد پایش تجارت الکترونیک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد فعال در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ هزار کسب‌وکار رسید که رشد ۳۵درصدی نسبت به سال قبل از خود داشته است. تعداد صدور نماد اعتماد الکترونیک در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ هزار اینماد رسیده که نسبت به سال ۹۹ حدود ۵ درصد رشد را ثبت کرد.

زیرساخت تجارت الکترونیکی

همچنین ۸۰ درصد کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در کنار فعالیت از طریق وب‌سایت‌هایشان، محصولات و خدمات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز عرضه می‌کنند. در این میان اینستاگرام در کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک سهم ۸۴درصدی را به خود اختصاص داده و پس از این شبکه اجتماعی پرطرفدار، ۴۹ درصد کسب‌وکارها از واتس‌اپ و ۳۲ درصد هم از تلگرام استفاده می‌کنند. در مقابل سهم پیام‌رسان‌های داخلی بسیار کم است. پیام‌رسان سروش که بیشترین استفاده‌کننده را در بین پیام‌رسان‌های داخلی دارد، فقط توانسته چهاردرصد را به خود اختصاص دهد.

در ادامه این نشست امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اعلام برنامه‌های این مرکز برای پیشرفت تجارت الکترونیک در ایران پرداخت و گفت: «این مرکز برنامه دارد طی سال جاری توسعه تجارت الکترونیکی خارجی را در دستور کار خود قرار دهد؛ از همین رو امضای تفاهم‌نامه برای همکاری با پلتفرم‌های سایر کشورها جزو برنامه‌های ماست تا پلتفرم‌های ایرانی بتوانند از طریق آن پلتفرم‌ها محصولات خود را عرضه کنند. همچنین ما قصد داریم رشد خوبی که در اینماد داشتیم را ادامه دهیم. در پنج‌ماهه ابتدایی امسال حدود ۱۷ هزار مجوز ستاره‌دار صادر شده و توانستیم زمان متوسط صدور اینماد را به ۱۰ دقیقه و در ستاره‌دار به یک ساعت برسانیم. در مجموع در شاخص‌های مختلف تجارت الکترونیکی حداقل ۱۵ درصد رشد و حداکثر ۴۵ درصد رشد را مشاهده کرده‌ایم. »

او ادامه داد: «از دیگر برنامه‌های ما فعال کردن درگاه پرداخت اقساطی و مدت‌دار روی پنجره واحد تجارت الکترونیکی است و از پایان مهرماه کسب‌وکارها علاوه بر اینکه هنگام دریافت نماد تجارت الکترونیکی، امکان انتخاب درگاه پرداخت را خواهند داشت، می‌توانند درگاه پرداخت اقساطی را نیز به درگاه‌های پرداخت کسب‌وکار خود اضافه کنند.»


خالی‌فروشی طلا در شبکه‌های مجازی


علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز در این نشست با بیان اینکه در زمینه توسعه تجارت الکترونیک همکاری خوبی با بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و شرکت ملی پست برقرار شده، بیان کرد: «در این سامانه فرد به درگاه‌های بانکی دسترسی پیدا می‌کند و بخشی از فعالیت‌ها ثبت‌محور شده‌اند و این‌گونه سرعت عمل افراد بیشتر خواهد شد. در دو حوزه دریافت پروانه صنفی مجازی و اینماد مشکلاتی داشتیم و کسب‌وکارها برای دریافت پروانه به دو مرکز مجاز مراجعه می‌کردند. همچنین هزینه‌هایی دریافتی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را از افرادی که می‌خواستند فعالیت خود را برای نخستین بار آغاز کنند با همکاری اتاق اصناف تقلیل دادیم.»

او با بیان اینکه سرویس ارائه خدمات پس از فروش باید با جدیت دنبال شود، عنوان کرد: «بخش قابل توجهی از فروش طلا در فضای مجازی انجام می‌شود و خالی‌فروشی در شبکه‌های مجازی در زمینه فروش طلا بارها رخ داده است.»

همچنین در این نشست محمدجواد هادی، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها از لوگوی جدید اینماد رونمایی کرد و گفت: «از این پس نماد اعتماد الکترونیکی به نماد تجارت الکترونیکی تغییر نام خواهد داد تا مشخص شود این نماد نشان‌دهنده اعتماد کامل به کسب‌وکار نیست، بلکه اعتماد یک طیف را شامل می‌شود و در مقابل، رتبه اعتماد در قالب رتبه اعتباری و ستاره‌های مختلف به کسب‌وکارها داده می‌شود.»

لوگوی جدید نماد الکترونیک

مشاهده اینفوگرافیک گزارش سال تجارت الکترونیک ایران

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wp79
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.