کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شرکت گسترش فناوریهای نوین در واقع شرکت ابزاری بانک کشاورزی در زمینه فناوری اطلاعات است که اکثر موضوعات اساسی و اجرایی بانک در این زمینه را دنبال میکند. این شرکت که بازوی اجرایی طرح تحول دیجیتال بانک کشاورزی است، چشماندازش تبدیلشدن به برترین شرکت فناوریهای مالی کشاورزی (AgFintech) در سه سال آینده است و در تلاش است به محل تلاقی فناوریهای نوین کشاورزی و فناوریهای نوین مالی تبدیل شود.
شرکت گسترش فناوریهای نوین تاکنون به علت تخصصگرایی، شرکتی محتاط در تعامل با اکوسیستم نوآوری کشور بوده؛ بنابراین مانند سایر شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات بانکهای کشور نتوانسته یا نخواسته دستاوردهای خود را به عرصه بروز و ظهور برساند، اما هدف مدیریت جدید این شرکت، علاوه بر ساماندهی چابک فعالیتهای جاری، توسعه فعالیتهای نوآورانه و تعامل بیشتر با اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور است.
مدیریت جدید سه اولویت راهبردی را دنبال میکند؛ استانداردسازی فعالیتهای فناوری اطلاعات، چابکسازی فرایندهای فناوری اطلاعات و پلتفرمیسازی محصولات و خدمات دیجیتال. کشاورزی دیجیتال (یا کشاورزی هوشمند) یکی از فرصتهای راهبردی و مهم در کشور است و شرکت گسترش فناوریهای نوین قصد دارد با ایجاد پیوند بین بانکداری دیجیتال و کشاورزی دیجیتال و پیشگامبودن در حوزههای فناوریهای مالی کشاورزی، در اکوسیستم بانکی کشور نقش فعالتری را نسبت به گذشته بازی کند.
شرکت گسترش فناوریهای نوین در نقش هلدینگ فناوری اطلاعات بانک کشاورزی عمل میکند و اکثر موضوعات کلیدی بانک کشاورزی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این شرکت نگهداری و اجرا میشود. خدمات تخصصی سختافزاری، پردازشی و مهندسی سامانههای بانکی همچون سامانه بانکداری متمرکز، موبایلبانک، اینترنتبانک و سامانههای ملی مختلف از جمله حوزههای تخصصی این شرکت هستند. علاوه بر این در صنعت پرداخت، شرکت گسترش فناوریهای نوین یکی از سهامداران اصلی شرکت آسانپرداخت پرشین (آپ) است. شرکت ایرانسولار نیز که ارائهدهنده خدمات ماهوارهای است، یکی از شرکتهای تابعه گسترش فناوریهای نوین است.
اگرچه وظیفه اولیه این شرکت توسعه و نگهداشت سامانههای اصلی و زیرساختهای دادهای، ارتباطی و پردازشی بانک کشاورزی است، اما نباید به این موضوعات اکتفا کند و لازم است از طریق ایجاد درگاههای نوآوری، مقدمات ورود فناوریهای نوآورانه به اکوسیستم بانک کشاورزی را فراهم آورد. این شرکت در سراسر کشور دفاتر نمایندگی دارد و علاوه بر خدمات پایهای که در نظر گرفته، یک مجموعه مشتریان ویژه نیز دارد؛ شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایهگذاری بخش کشاورزی، شرکت سهامی بیمه ایران و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نمونههایی از مشتریان ویژه این شرکت هستند.
شرکت گسترش فناوریهای نوین بدون احتساب زیرمجموعههای تابعه خود بیش از ۵۰۰ نفر سرمایه انسانی دارد و یکی از تغییرات در دست اجرا در این شرکت، اصلاح چیدمان ساختار سازمانی متناسب با اولویتهای جدید بانک کشاورزی و صنعت بانکداری است که برای رسیدن به این مهم باید تقویت تیمهای موجود و تیمسازیهای جدید برای پاسخگویی به این اولویتها انجام شود.
یکی از اموری که در دستور کار داریم و در اولویت ماست، ارتقای زیرساختهای موجود، تکمیل پروژههای ناتمام قبلی، فعالیت در حوزه بانکداری دیجیتال و فناوریهای مالی کشاورزی و جذب متخصصان و افراد بااستعداد در حوزههای کاری مختلف فناوری اطلاعات بانکی در شرکت است. علاوه بر این، طرحهای مرتبط با تحول دیجیتال در بانک کشاورزی و توسعه کسبوکارهای مبتنی بر بانکداری باز در بخش کشاورزی نیز در دست اجراست.
اساساً بخش کشاورزی از لحاظ فرهنگ، فرایند، رگولاتوری و سایر جنبهها، متفاوت از حوزههای هدفگذاریشده سایر بانکها همچون برق، انرژی، معدن و… است. اگرچه در ایران نفوذ فناوریهای دیجیتالی در حوزههای مختلف کشاورزی (کاشت، داشت و برداشت) از یک روند روبهرشد برخوردار است، اما هنوز به جایگاه شایسته خود نرسیده و این شکاف برای شرکت گسترش یک فرصت مهم است. در همین راستا، هدف ما در این شرکت علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات فناوری اطلاعات بانک کشاورزی، برنامهریزی و حرکت برای توسعه خدمات بانکداری دیجیتال در بخش کشاورزی و تعامل بیشتر با اکوسیستم نوآوریهای کشاورزی ایران است.