در کارویا چه خبر است؟

علی عمیدی خبر داد:

زمان مطالعه: 2 دقیقه

برنامه تلویزیونی کارویا که از رسانه ملی پخش می‌شود، موجی از استقبال و توجه را نسبت به مفهوم تأمین مالی جمعی به وجود آورده است. این مفهوم که یکی از ابزارهای جدید در اکوسیستم فناوری جهانی است، توانسته رفته رفته در ایران نیز جایگاه عمومی خود را پیدا کند.

برنامه تلویزیونی کارویا با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا تلاش دارد تا سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ترغیب کند. مبنای این سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس تأمین مالی جمعی است و بنا به گفته علی عمیدی، مدیرعامل کارن‌کراد این برنامه می‌تواند آغازگر موجی از اقبال به سمت این ابزار تأمین مالی و سرمایه‌گذاری باشد و بازی برد ـ بردی برای کسب‌وکار و سرمایه‌گذار رقم بزند.

علی عمیدی، در ابتدا درباره رویکرد برنامه کارویا به کرادفاندینگ گفت: «آغاز ساخت مسابقه تلویزیونی کارویا، به فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برمی‌گردد. این مسابقه به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری تولید شده و دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها، ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

این مسابقه، با محوریت تأمین مالی جمعی با مدل مشارکت در درآمد برگزار می‌شود و سمت و سویی جدید به مسابقاتی از این دست داده است؛ اگرچه تا پیش از این و در جهت معرفی هرچه بیشتر اکوسیستم نوآوری و کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان، برنامه‌های متفاوتی نظیر مسابقه میدان یا مسابقه صفر و یک تولید و پخش شده، اما نگاه مسابقه کارویا تفاوت اساسی با سایر برنامه‌های مشابه دارد؛ اصلی‌ترین این تفاوت‌ها را می‌توان نگاه «سرمایه‌گذاری و تأمین مالی» این برنامه و مشارکت فعال بینندگان در انجام آن دانست.

در مسابقه کارویا ۲۰ شرکت دانش‌بنیانِ نوآور کشور از میان ۱۰۰ شرکت حاضر در مسابقه، داوری و انتخاب می‌شوند و برای جذب سرمایه از عموم مردم و بالطبع به شرکت‌دادن سرمایه‌های مردمی در عایدات کسب‌وکارشان اقدام می‌کنند. افراد با داشتن کد سجام و ثبت‌نام در سکوی تأمین مالی جمعی، می‌توانند با حداقل ۵۰۰ هزار تومان در طرح‌های برگزیده سرمایه‌گذاری کنند.

سقف سرمایه‌گذاری برای افراد حقیقی، پنج درصد کل مبلغ است و سرمایه‌گذاران حقوقی در این رابطه محدودیتی ندارند. در واقع می‌توان این مسابقه را جدی‌ترین برنامه عمومی در جهت تأمین مالی شرکت‌های نوپا، سودآور و در حال توسعه از طریق سرمایه‌های جمعی دانست.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/umv7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.