دست انداختن به سبک السالوادوری!

بوکله سناتورهای آمریکایی را پیر و خرفت نامید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

رئیس‌جمهور جوان و پرانرژی السالوادور یکی از سوپراستارهای جهان رمزارزی است. لایحه سال ۲۰۲ این کشور که با فرمان مستقیم دفتر ریاست‌جمهوری او تصویب شد، السالوادور را به اولین کشوری تبدیل کرد که بیت‌کوین را به‌عنوان واحدهای ارزش قانونی برای معاملات درون‌کشوری به رسمیت شناخت.

السالوادور و بوکله که از ابتدا هم در جوامع بین‌المللی سیاسی چندان محبوب نبودند، حالا در سنای آمریکا مورد بحث قرار گرفته‌اند؛ سنایی که هر روز در آن بحث‌های رمزارزی داغ است.

روز چهارشنبه، سناتور جیم ریش، سناتور بیل کسیدی و سناتور باب مندز با پیشنهاد لایحه‌ای خشم رئیس‌جمهور السالوادور را برانگیختند. لایحه که «ایجاد مسئولیت در قبال رمزارزها در السالوادور» نام دارد، به‌طور مستقیم از این کشور کوچک نام می‌برد و در صورت تصویب از دولت می‌خواهد تا تحقیقی کلی درباره عملیات‌های السالوادور در حوزه رمزارز انجام دهد.

تمرکز لایحه، بیش از هر چیز بر کشور السالوادور برای تعیین توانایی‌های این کشور در زمینه دور زدن تحریم‌های احتمالی و بالقوه آمریکا با استفاده از رمزارزهاست.

در بخش دیگری از لایحه آمده که تلاش اصلی آنها برای «کاهش حداکثری تهدیدات برون‌مرزی برای سیستم اقتصادی آمریکا» است. در ادامه این بخش آمده: «به رسمیت شناختن بیت‌کوین توسط السالوادور، درها را به روی فعالیت‌های پول‌شویی کارتل‌های مواد مخدر در این کشور و ضررهای کلان به جامعه آمریکا باز می‌کند.

اگر ایالات متحده می خواهد وضعیت دلار را به‌عنوان ارز جهانی حفظ کند و به مبارزه پول‌شویی برود، بررسی وضعیت السالوادور باید در میان اولین اولویت‌ها باشد.»

خشم رئیس‌جمهور السالوادور از سوی دیگر با خواص جوانی وی درآمیخته است. نایب بوکله در پاسخ، این سناتور‌ها را با لفظ «بومر» که اشاره به نسل بیبی‌بومرها دارد و کهنسالی و پیر و خرفتی آنها را القا می‌کند، مورد خطاب قرار داده است.

بوکله در ادامه گفته: «به این سناتورها توصیه می‌‌کنم نام کشور من را از سنا و دهان خودشان پاک کنند. نه ایالات متحده، نه سنای آن و نه این سه نفر هیچ اختیار و قدرتی بر یک کشور مستقل دیگر ندارند. ما مستعمره شما نیستیم. از مسائل داخلی کشور ما دور بمانید. چیزی را که نمی‌توانید کنترل کنید، دستخوش تلاش‌های بیهوده قرار ندهید.»

بدون شک اظهارات رک و کوبنده نایب بوکله جایگاه او را در بین رقبای سیاسی‌اش تنزل خواهد داد، اما در عین حال محبوبیت او در طبقه فعال در جنبش رمزارزی و مرکزیت‌زدایی را نیز بیش از پیش افزایش خواهد داد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rh41
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.