کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دهه‌ات گذشته همشهری…

همکاری روبیکا و همشهری موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

این روزها تبلیغ ثابت نیم‌تای پایین صفحه یک (این یک اصطلاح روزنامه‌نگارانه است) روزنامه همشهری یک آگهی بنری است که از همکاری روبیکا و همشهری خبر می‌دهد. همکاری در زمینه آگهی‌های آنلاین.

دعوت از مخاطب همشهری برای ورود به سوپراپلیکیشن روبیکا برای دسترسی به آگهی‌های مختلف، از مسکن گرفته تا ماشین و… و این یک پیام روشن بیشتر ندارد: ورود روبیکا و همشهری به قلمرو حساس دیوار و شیپور. همشهری نماد آگهی است؛ روزنامه‌ای که در ابتدای دهه 70 راه افتاد و با صفحات متنوع و رنگی خود انقلابی در مطبوعات ایران رقم زد.

اما انقلاب اصلی همشهری با ضمیمه بی‌رنگ‌ورو و کاهی‌اش رقم خورد که آگهی‌های مستطیلی و کوچکش بیش از دو دهه مهم‌ترین مرجع نیازمندی‌های کسب‌وکاری و خریدوفروش در ایران بود.

اما در اواسط دهه 90 و با ورود بازیگری به نام دیوار، بازار آگهی و نیازمندی در ایران دگرگون شد. همشهری و مدیران وقتش اما با اینکه طرح‌های مطالعاتی‌ را هم در دست اجرا داشتند تا بخش آگهی‌های خود را روی اپلیکیشن و در فضای وب هم داشته باشند، تعلل کردند.

آن‌ها استنادشان به تجربه شکست‌خورده سایت ایستگاه بود که در ابتدای دهه 80 راه افتاد بود تا در دنیای آنلاین آگهی‌ها فعالیت کند و نتوانسته بود راه به جایی ببرد. اما سه سال بعد، وقتی آمار و ارقام آگهی‌های آنلاین بیرون آمد و دیوار به یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای آنلاین ایران تبدیل شد، همشهری متوجه شد قافیه را باخته.

همشهری در ابتدای دهه 90 با رکوردزنی تیراژ 400 هزار نسخه، تأثیرگذارترین رسانه ایران شده بود. درست در روزهایی که کافه بازار، برادر بزرگ‌تر دیوار، در حال شکل‌گیری و تثبیت خود بود. درآمدهای چند ده میلیاردی از نیازمندی‌هایی که نه هزینه زیادی برای روزنامه داشت و نه خلاقیت زیادی در آن دخیل بود و هزینه‌اش دفاتر نمایندگی آن در اقصی نقاط ایران بود، روزهای خوشی را برای این بنگاه مطبوعاتی رقم زده بود.

حالا اما وقتی اپلیکیشن روبیکا را باز کنید و از آنجا وارد سایت راهنمای همشهری شوید، می‌بنیید در بخش خودرو روزانه کمتر از هزار آگهی ثبت می‌شود که بیشتر آن‌ها هم آگهی‌های مروبط به خریداران هستند تا فروشندگان. وقتی این آمار را مقایسه کنید با آمار دیوار که روزانه تا 400 هزار آگهی مربوط به خودرو دارد، بهتر روشن می‌شود که همشهری قافیه آگهی را باخته است.

دیوار که در سال بیش از 100 میلیون آگهی منتشر می‌کند و درآمدی نجومی از این بازار دارد، مدت‌هاست همشهری را از میدان به در کرده. اگرچه آگهی‌پخش‌کن قدیمی هنوز خودش را از تک‌و‌تا نینداخته اما به نظر می‌رسد دهه 90 آخرین دهه نیازمندی‌های همشهری بوده!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bzo3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.