کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
دورهمیهلدینگ مکث روز شنبه ۲۱ اسفند در ساختمان مرکزی ماموت برگزار شد. در ابتدا و در بخش اول از شرکتهای این مجموعه بازدید و درخصوص هر کدام توضیحاتی ارائه شد. از جمله شرکتهایی که از آنها بازدید به عمل آمد میتوان به ازکی وام، بیت مکس، اتوبان و ازکی اشاره کرد.
باید خاطر نشان کرد که هلدینگ مکث، بازوی سرمایهگذاری خطرپذیر خصوصی و شریک تجاری گروه صنعتی ماموت است که در حوزههای فینتک، خدمات آنلاین، بلاکچین و رمزارزها، خدمات و نرمافزار، منابع انسانی، سلامت دیجیتال و صنعت خودرو سرمایهگذاری میکند.
هلدینگ مکث در سال ۱۳۸۹ توسط تیم لطیف تاسیس شد. ماموریت اصلی مکث، کمک به توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط اما دارای پتانسیل، از طریق تامین منابع مالی و ارائه خدمات مشاوره است.
صنعت فینتک بزرگترین بخش سرمایهگذاری مکث است که در دو شاخه لندتک و اینشورتک فعالیت میکند و سه برند ازکی، بیمیتو و ازکی وام شامل میشود.
در بخش دوم، جلسهای با حضور مدیران شرکت، از جمله تیم لطیف (مدیرعامل هلدینگ مکث)، بیژن خیابانی (جنرال پارتنر)، مجتبی کیانی (معاون سرمایهگذاری) و اهالی رسانه تشکیل شد. این جلسه با معرفی شرکتهای پورتفوی توسط تیم لطیف آغاز و با سوالات خبرنگاران ادامه پیدا کرد.

ازکی بیمیتو، رهبر اینشورتک ایران
تیم لطیف در مورد ازکی بیمیتو گفت: خیلی خوشحال هستم که این بازار در ایران راهافتاده و ما رقبای خوبی داریم. اکنون ازکی بیمیتو لیدر اینشورتک در ایران است. ازکی قصد دارد که بازار مقایسهای در صنایع مختلف راهاندازی کند. ما در حال حاضر در صنعت بیمه و تامین اعتبار فعالیت داریم ولی در آینده به سمت دیگر حوزهها مانند سلامت و خرید بلیط هم خواهیم رفت.
هر چیزی راه خودش را دارد
لطیف در پاسخ به راه پرداخت درباره اینکه مکث با چالشهای رگولاتوری چگونه برخورد میکند و آیا تلاشی در جهت رگوله شدن حوزههای فعالیتش میکند، گفت: به اعتقاد من عدم رگولاتوری به دلیل جدید بودن این حوزهها و کارها است. برای مثال علی بابا و اسنپ هم با چالش هایی مواجه بودند و آینده آنها مشخص نبود. من معتقدم که هر کار جدیدی، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، با چالش مواجه میشود. این مسائل عادی است. اتفاقا اگر این چالشها بوجود نیاید، ما تاثیری بر بازار نخواهیم داشت.
تیم لطیف افزود: ما در راستای رگولاتوری تلاش زیادی کردهایم. تفاوت ما با دیگران این است که ما مستقیما با حاکمیت، دولت، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و غیره مذاکره میکنیم و اتفاقاتی که در دنیا میافتد را برای آنها بازگو میکنیم و حرف آنها را هم میشنویم. برای هر چیزی راهی وجود دارد و اینگونه نیست که امکانپذیر نباشد. اشتباه ما این است که خودمان را جای کسی که میخواهد تصمیم بگیرد نمیگذاریم.

صنعت پرداخت نمیتواند با این مدل کسبوکاری ادامه پیدا کند
مدیر هلدینگ مکث در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار راه پرداخت مبنی به اینکه چرا به صنعت پرداخت وارد نشدهاید، پاسخ داد: در صنعت پرداخت هم فعالیتهایی داریم. اما اعتقادی به ورود به مسیر صنعت پرداخت ندارم. حداقل تا زمانی که مدل کسبوکاری صنعت پرداخت تغییر نکند، نمیخواهیم به آن وارد شویم. چون صنعت پرداخت با این مدل کسبوکار نمیتواند ادامه پیدا کند. اما در بخشهایی از این صنعت که فکر میکنیم میتوان تغییر و توسعه جدی ایجاد کرد، با علاقه وارد شدهایم. برای مثال ما به لندتک اعتقاد داریم و آن را بطور جدی در ازکی وام دنبال میکنیم. اوایل به بازار پرداخت یاری هم وارد شدیم اما این بازار مبهم و اشباع است.

روند سرمایهگذاری در هلدینگ مکث
معاون سرمایهگذاری هلدینگ مکث، مجتبی کیانی، درباره نحوه چگونگی فرآیند سرمایهگذاری توضیح داد: در حال حاضر اطلاعات سایت این هلدینگ در حال بروزرسانی است و راه ارتباط با تیمهای استارتاپی از طریق ایمیل است. فرایند جذب سرمایه به این شکل است که در وهله اول با تیم مذکور مصاحبهای میکنیم و اینجا کارگروه تخصصی داریم که به موضوع وارد میشود و اگر هم حوزه کاری آن تیم چیزی باشد که نیروی متخصص آن در تیممان نباشد، از کارشناسان خبره این حوزه کمک میگیریم تا در انتخابمان دقت کنیم. یک ارزیابی اولیه صورت میگیرد که مدت زمانی نهایتا یک تا دو ماه میخواهد و پس از آن وارد فاز دوم مذاکرات میشویم و به سرمایهگذاری نهایی روی تیم میرسیم.

ورود به بازار کشورهای منطقه
تیم لطیف در ادامه درباره صادرات محصولات به کشورهای دیگر گفت: ما بازار برخی کشورها را رصد کردیم و به جرات میگوییم که اکوسیستم استارتاپی ایران از بسیاری کشورها بهتر است و ما از خیلی مناطق جلوتر هستیم. تصور نمیکنم تیمهای ایرانی در کشورهای اروپایی مثل آلمان حرفی برای گفتن داشته باشند مگر اینکه خلاقیت بیشتری داشته باشند و یا بازار خاصی را در یک کشور خارجی هدف بگیرند. برای مثال می توانند یک بازار مسلمانان چند میلیونی یک کشور را هدف بگیرند. در حال حاضر اما ما بازار کشورهایی مانند ازبکستان و قزاقستان را رصد کردیم و تصور میکنیم میتوانیم در زمینه اینشورتک وارد این کشورها شویم، هرچند شاید بازار کوچکی باشد اما برآوردمان این بوده که میتوانیم در این بازار به موفقیت برسیم.

برنامههای مکث برای رمزارز و بلاکچین
جنرال پارتنر هلدینگ مکث در مورد برنامههای آینده در زمینه بلاکچین و رمزارزها گفت: سعی می کنیم سرمایهگذاریهایی که انجام میدهیم بیشتر در حوزه متاورس و گیمینگ باشد. ما برنامههای زیادی برای گیمینگ داریم. همچنین از پروژهها و استارتاپهای این حوزه استقبال میکنیم. در قالب شرکت ژیروکو، ما بحث متاورس، گیمینگ و NFT را در سال آینده بطور جدی دنبال خواهیم کرد.