دوره اپل گذشته؟

ضعف نوآوری در خرده‌فروش قدیمی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

فیل شیلر، معاون وقت بازاریابی اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در سال ۲۰۱۳، با افتخار مک پرو جدید را معرفی کرد. پس از تمجید از ویژگی‌های آن، او لبخندی زد و گفت: «دیگر نمی‌توانم نوآوری کنم! به درک!» اپل در حال استفاده از فلسفه طراحی «ما می‌دانیم شما چه می‌خواهید قبل از اینکه خود شما بدانید آن را می‌خواهید» بود، اما کاربران تحت تأثیر قرار نگرفتند و به دلیل شباهت تأسف‌بار آن به سطل زباله، آن را «سطل آشغال» نامیدند.

نُه سال پیش، حدود دو سال پس از درگذشت استیو جابز، اپل واقعاً نمی‌دانست کاربران چه می‌خواهند و نوآوری کند شده بود.

امروزه آیفون ۱۴ تفاوت زیادی با آیفون ۱۳ یا آیفون ۱۲ ندارد. حتی با «موتور فوتونیک» جدید این گوشی عکس‌هایی می‌گیرد که تعداد کمی از کاربران می‌توانند آنها را از عکس‌هایی که با دستگاه‌های قدیمی گرفته شده‌اند، تشخیص دهند. اپل تحت رهبری تیم کوک، محصولات خسته‌کننده زیادی عرضه کرده، اما ده ها میلیون از آنها را نیز فروخته است.

او شرکت را به ارزش چند تریلیون دلاری رسانده که سهامداران از آن استقبال می‌کنند؛ اما برای کاربرانی که همچنان منتظر آن یک چیز دیگر هستند، تا حدودی ناامیدکننده است. اینها محصولاتی بودند که مشتریان اپل را وادار به خوابیدن در مقابل فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌کردند تا اولین کسی باشند که آنها را خریداری می‌کنند.

در زمان جابز، اپل واقعاً قبل از انجام کار می‌دانست که کاربران چه می‌خواهند. اما اپل این روزها اغلب فکر می‌کند کاربرانش به چیزهایی نیاز دارند که آنها نه به آن نیاز دارند و نه می‌خواهند. به عنوان مثال اپل فکر می‌کرد که کاربران به دستگاه‌های نازک‌تری نیاز دارند. اما کاربران از ویژگی‌هایی که اپل به نام ظرافت تغییر داد، مانند صفحه کلید پروانه‌ای، بیزار بودند. هرچند اپل همچنان نوآوری‌هایی دارد، اما آن «یک چیز دیگر» که جابز می‌گفت، به گذشته‌ها پیوسته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gveh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.