دیفای در مسیر دربرگرفتن صرافی‌ها

مرکزیت‌زدایی بیشتر در راه است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از موج‌های جدید نوآوری در فضای رمزارزی حول محور صرافی‌های مرکزیت‌زدایی‌شده در جریان است. با وجود اهمیت بالای مرکزیت‌زدایی در رساله رمزارزها، صرافی‌های رمزارزی با ساختارهای مرکزی همچنان به شکل قابل توجهی از صرافی‌های مرکزیت‌زدایی‌شده محبوب‌ترند و رتبه‌های بالاتری را در دسته‌بندی‌ها دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی است که صرافی DeversiFi به‌دنبال تغییر فضای بازار است.

با توجه به مرکزیت مفهوم مرکزیت‌زدایی، چندان منطقی نیست که کنترل بخش‌های بزرگی از سرمایه رمزارزی در اختیار چند صرافی مرکزی قرار داشته باشد. چنین ساختاری در بلندمدت می‌تواند زمینه‌ساز نقاط ضعف متعددی در بازار شود.

امثال بایننس، کوین‌بیس و دیگر صرافی‌هایی این‌چنینی با وجود خدمات مؤثر و دقیق خود کاربران و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کنند تا امنیت و نقدینگی خود را به‌طور کلی در اختیار آ‌نها بگذارند. بدتر از آن هم این مورد که در عموم موارد «کیف پول‌های» مورد استفاده این صرافی‌ها کلید‌های خصوصی کاربران را در یک سرور مرکزی و در اختیار ساختار مرکزی قرار می‌دهند.

بسیاری باور دارند چنین صرافی‌هایی با وجود خدماتی که برای رشد و افزایش محبوبیت بازار طی سال‌های اخیر به انجام رسانده‌اند، در بلندمدت صلاحیت نمایندگی درصد غالب بازار رمزارزی را با چنین ساختار مرکزی‌ای ندارد. به همین دلایل، بنیان‌گذاران دیورسیفای دست به احداث صرافی مرکزیت‌زدایی‌شده خود زده‌اند.

شروع قدرتمند دیورسیفای
«راس میدلتون» یکی از بنیان‌گذاران دیورسیفای است که قبلاً در صرافی‌های EthFinex و Bitfinex هم کار کرده است. خارج از فضای بلاکچین، او در Gazprom روسیه و همچنین در صندوق تجارت جهانی انرژی کار می‌کرد. دانیل یانف، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی دیورسیفای است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه کمبریج است.

دیورسیفای در اواسط سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز شروع به کار کرد و از آن زمان به‌عنوان یک سامانه کنترل‌شده رشد کرده تا به یک پلتفرم برای دسترسی آسان کاربران به فضا و خدمات دیفای تبدیل شود. کاربران می‌توانند با استفاده از اتصال این سامانه به کیف پول‌های خود دست به خریدوفروش رمزارزها، ان‌اف‌تی‌ها و توکن‌های مختلف بر بستر یک فضای مرکزیت‌زدایی‌شده دیفای بزنند. از این طریق مالکیت و اطلاعات مربوط به کلید‌های خصوص به‌طور انحصاری در اختیار کاربر است.

علاوه بر این، دیورسیفای دارای یک دفتر خریدوفروش مجازی عمومی است که به‌طور شفاف خریدوفروش‌ها را به شکل عمومی ثبت می‌کند و به نمایش می‌گذارد. دیورسیفای امیدوار است از طریق چنین شفافیتی یک بازار برابر،‌ شفاف و قابل پیش‌بینی‌تر برای کاربران رمزارزی تولید کند. مانند دیگر صرافی‌های مرکزیت‌زدایی‌شده، کاربران برای خریدوفروش رمزارزها باید با جفت‌کردن آنها دست به تبادل بزنند.

مزایای صرافی مرکزیت‌زدایی‌شده
به غیر از امنیت مطلق این صرافی‌ها در ارتباط با کلیدهای خصوصی، مهم‌ترین ویژگی این صرافی‌ها نقدینگی بالای آنهاست. این صرافی‌ها از طریق به‌کارگیری یک مدل ترکیبی، هم از منابع غیرمتمرکز و هم از منابع متمرکز مانند منابع خودسرپرستی، نقدینگی به دست می‌آورند. در عمل، این بدان معنی است که معامله‌گران در دیورسیفای می‌توانند با علم به اینکه لغزش عملیاتی بسیار کمی وجود دارد، با خیال راحت به تبادل بپردازند و معامله کنند.

در خصوص جوانب دیگر امنیت، چنین صرافی‌هایی از ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزارزی به‌صورت آفلاین استفاده می‌کند. به این ترتیب، وجوه کاربر برای برداشت سریع در هر نقطه از زمان تضمین می‌شود. یکی از نوآوری‌های دیورسیفای شامل دریافت داده‌های تراکنش از خارج از زنجیره مالی است و از این طریق از کپی‌کردن استراتژی‌های معاملاتی توسط معامله‌گران دیگر جلوگیری می‌کند. شاید مهم‌تر از همه و جذاب‌ترین امر برای معامله‌گران، نرخ‌های کارمزد بسیار پایین این صرافی به لطف فناوری تبادل مستقیم و Layer 2 باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e8bm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.