کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس بد؛ افسانه یا واقعیت؟

بررسی میزان رضایت کارمندان از رؤسای خود

تا به حال با خود فکر کرده‌اید که گله و شکایت کارمندان از رؤسای خود و روایتی که از آنها دارند چقدر واقعیت دارد؟ داشتن یک رئیس بد تجربه بسیار ناخوشایندی است، اما آیا تمام رئیس‌ها بد هستند و رئیس خوبی وجود ندارد؟ اسکات شایمن، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه اخیراً تحقیقاتی در این زمینه انجام داده تا بتواند به این سؤال پاسخ دهد و همچنین پی ببرد که آیا روابط بین کارمندان و سرپرستان نسبت به قبل از همه‌گیری بدتر شده است؟

شایمن چهار نظرسنجی از کارکنان کانادایی در سال‌های 2019، 2020، 2021 و 2022 انجام داد. در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان که 13 هزار و 500 نفر بودند، خواسته شد تا بر اساس سه ویژگی حمایت، انصاف و شایستگی به رئیس یا مدیر خود از یک تا پنج امتیاز بدهند. بر اساس این امتیازها رئیس‌ها به سه دسته خوب، بد و معمولی تقسیم شدند.

نتایج نظرسنجی سال 2019 نشان داد که 72 درصد کارکنان کانادایی رئیس خود را آدم خوبی می‌دانستند و فقط 12 درصد آنها یک رئیس معمولی داشتند. دقیقاً یک سال بعد 75 درصد شرکت‌کنندگان رئیس خود را «خوب» و 16 درصد آنها رئیس خود را «معمولی» توصیف کردند. نتایج سال‌های 2021 و 2022 نیز مشابه با سال 2020 بود. درواقع در سال 2019، 39 درصد، در سال‌های 2020 و 2021، 47 درصد و در سال 2022، 45 درصد کارکنان به رئیس خود امتیاز پنج داده بودند.

در مجموع، این داده‌ها روایت ضد کار را به چالش می‌کشند و نشان می‌دهند روابط بین کارکنان و رئیس نسبت به قبل از پاندمی بدتر نشده است. شایمن برای اینکه به نتایج قابل‌اتکاتری دست پیدا کند، مطالعه مشابهی را در مورد کارکنان آمریکایی نیز انجام داد. نتایج این مطالعه نشان داد روایت ضد کار در ایالات متحده نیز یک افسانه است و تعداد رئیس‌های بد به‌اندازه‌ای که رسانه‌ها می‌گویند، نیست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l5iw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.