کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

راه‌اندازی شرکت هوش مصنوعی X.AI توسط ایلان ماسک / از نامه سرگشاده برای توقف چت جی‌پی‌تی تا رقابت با آن

ثریا حقی / بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وال استریت ژورنال، ایلان ماسک برای رقابت با فناوری هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی (Chat GPT) شرکت جدید خود را تحت عنوان ایکس ای‌آی (X.AI) راه‌اندازی کرده است.

ماسک که پیش‌تر در سال 2015 میلادی برای راه‌اندازی اوپن ای‌آی، شرکت توسعه دهنده چت جی‌تی‌پی کمک کرده و در سال 2018، به دلیل اختلافاتی بر سر قدرت از مجموعه کناره‌گیری کرده بود، ماه گذشته در نامه‌ای سرگشاده، که به امضای جمعی از متخصصان و فعالان صنعت نیز رسید، علناً خواستار توقف ابزارهای هوش مصنوعی نظیر چت جی‌پی‌تی شد و اکنون، شاهد راه‌اندازی یک شرکت جدید مبتنی بر این فناوری توسط ماسک هستیم.

به گفته وال استریت ژورنال، شرکت در ماه گذشته راه‌اندازی شده و بر اساس اطلاعات به ثبت رسیده در تاریخ 9 مارس 2023، در حال حاضر مدیریت آن بر عهده ایلان ماسک است؛ جارد بیچال (Jared Birchall) نیز که عملاً دست راست ماسک در اغلب پروژه‌ها بوده و مدیر دفتر خانوادگی ماسک است نیز به‌عنوان یکی از مدیران پروژه معرفی شده است.

بر اساس گزارشی که اینسایدر (Insider) در اوایل هفته گذشته منتشر کرد، ماسک در هفته‌های اخیر استخدام‌های زیادی از حوزه هوش مصنوعی داشته که ایگور بابوشکین (Igor Babuschkin) و مانوئل کرویس (Manuel Kroiss) از آن جمله‌اند. ایگور بابوشکین، پیش‌تر به‌عنوان بازوی هوش مصنوعی در شرکت آلفابت (Alphabet) فعالیت داشت.

ماه گذشته، این‌طور به نظر می‌رسید که ماسک، قرار است زیر چتر توییتر، شرکتی که چند ماه پیش خریداری کرده، به توسعه هوش مصنوعی بپردازد. این شایعات زمانی شدت گرفت که ماه گذشته، یک گزارش نیز منتشر شد مبنی بر این‌که ماسک، هزاران پردازشگر گرافیکی (GPU) برای یک پروژه هوش مصنوعی خریداری کرده است؛ پردازشگرهایی که ادعا می‌شد برای پروژه هوش مصنوعی توییتر خریداری شده‌اند، اما اکنون مشخص شده است که استخدام‌ها و خریداری‌ها برای شرکت جدید ماسک بوده و او قصد دارد هوش مصنوعی را بسیار جدی‌تر، تحت پوشش این شرکت جدید در نوادا دنبال کند.

اینک و با انتشار این خبر می‌توان درک کرد که احتمالاً انگیزه ماسک از نامه سرگشاده‌اش برای توقف چت جی‌پی‌تی، که بزرگانی همچون استیو وزنیاک را نیز با خود همراه کرد، صرفاً علاقه شخصی او به مسابقه تسلیحاتی با این فناوری بوده است.

چت جی‌پی‌تی، چه به مذاق ماسک و دیگران خوش بیاید یا نه، در حال حاضر بهترین محصول هوش مصنوعی جهان و ابزاری محبوب برای کاربران است که با وجود ایرادات، پیچیدگی‌ها و برخی نواقص، توانسته به تیتر خبرهای نوآوری و فناوری تبدیل شود.

قطعاً رقابت با چت جی‌پی‌تی آسان نخواهد بود. خصوصاً که مایکروسافت نیز از آن پشتیبانی کرده و سایر غول‌های فناوری نیز دست به کار شده‌اند تا محصولات و نوآوری‌های خود را برای رقابت در بازار معرفی کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r7jv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.