کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

راه‌اندازی گمرک تخصصی در منطقه ویژه اقتصادی پیام / پیام، پایلوت گمرک هوشمند می‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام از راه‌اندازی گمرک تخصصی در حوزه آ‌ی‌سی‌تی خبر داد و اعلام کرد با رایزنی‌هایی که تاکنون داشته‌اند، پیش‌نویس دستورالعمل گمرک آ‌ی‌سی‌تی آماده شده است. اکبر قنبرپور با بیان اینکه حاضرند منطقه ویژه اقتصادی پیام را به‌عنوان پایلوت گمرک هوشمند معرفی کنند، تأکید کرد که در گمرک تخصصی خدمات 24ساعته ارائه خواهند داد.

به گفته قنبرپور، امسال قرار است وزارت ارتباطات 800 میلیارد تومان به پیام اختصاص دهد. رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام با تأکید بر اینکه شرایط منطقه ویژه اقتصادی پیام باید به گونه‌ای باشد که هم شأن سرمایه‌گذاران داخلی حفظ شود و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی جاذبه داشته باشد، مسئله خط تلفن را یکی از مشکلات موجود در منطقه پیام خواند و تأکید کرد آنها احتیاج به کسی دارند که هم اینترنت شرکت‌های حاضر در پیام را تأمین کند و هم مشکل خط تلفن در این منطقه را برطرف کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با برخی از مسئولان منطقه ویژه اقتصادی پیام دیدار کردند. در این نشست موضوعات مختلفی در مورد مشکلات فعلی شرکت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی پیام ارائه و پیشنهاداتی برای تسهیل همکاری‌های مشترک مطرح شد.

برگزاری دوره آموزشی 16ساعته به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با محتوای آموزش و شناسایی کلیه تجهیزات فناوری اطلاعات همراه با دریافت گواهی مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت علوم و تأیید ثانویه نصر تهران به نیروهای شاغل در منطقه ویژه اقتصادی پیام از جمله این موضوعات بود.

تأکید بر همگرایی تشکل‌های مختلف و انتخاب نمایندگانی از سوی آنها به‌عنوان سخنگویان بخش خصوصی برای مذاکره در زمینه واردات و گمرک با حاکمیت، تسریع و تسهیل روند ایجاد گمرک تخصصی، همکاری در نمایشگاه الکامپ و برگزاری پنلی مشترک در این نمایشگاه در زمینه تخصیص ارز و دعوت از نمایندگان بانک مرکزی، تأمین برق و چالش‌های پیش روی شرکت‌ها، حل معضلات مربوط به زیرساخت‌های عمرانی و بحث حمل بار در فرودگاه پیام از دیگر موضوعات و دغدغه‌های طرح‌شده در این نشست بود.


افزایش پنج‌برابری اعتبارات


در پاسخ به موضوعات طرح‌شده، اکبر قنبرپور، معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام توضیح داد که این منطقه مانند شهری کوچک است و تلاش‌شان در این مدت این بوده که برخی موضوعات از جمله رفت‌وروب و فضای سبز و… را برون‌سپاری کنند و این‌طور نباشد که همه موضوعات توسط خود مسئولان منطقه اداره شود چون عملاً چنین کاری ممکن نیست.

او با اشاره به اینکه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوران وزارت خود در سال 1401 منابع اعتباری این منطقه را پنج‌برابر سال 1400 کرده است، گفت: «منابع مالی‌ای که در سال 1401 دریافت کردیم، با نادیده گرفتن موضوع تورم، معادل ریالی تمام چیزی است که وزرای ارتباطات پیشین به منطقه ویژه اقتصادی پیام اختصاص داده بودند و انتظار ما این است که امسال این عدد دوبرابر شود.»

قنبرپور ادامه داد: «امسال وزارت ارتباطات 800 میلیارد تومان به پیام اختصاص خواهد داد و منابع درآمدی خودمان هم 200 میلیارد تومان است و با همت بسیار به دنبال انجام کارها خواهیم بود.»

او موضوع فروش زمین در این منطقه را یکی از دشوارترین موضوعات منطقه دانست و تأکید کرد که در صورت انجام این کار، 95 درصد از سهم فروش اراضی باید حتماً صرف توسعه منطقه شود.


ملزومات گمرک تخصصی


قنبرپور در بخش دیگری از توضیحات خود به گمرک تخصصی در حوزه آ‌ی‌سی‌تی اشاره کرد و گفت: «با رایزنی‌هایی که تاکنون داشتیم، پیش‌نویس دستورالعمل ‌ گمرک آ‌ی‌سی‌تی آماده شده است. نیاز است مسئله ارزش‌گذاری را نیز در دستورالعمل بگنجانیم و گمرک نیز این وظیفه را به وزارت آی‌سی‌تی بسپارد.»

او راه‌اندازی خط پروازی از دوبی به پیام و بالعکس را یکی از ملزومات گمرک تخصصی برشمرد و اعلام کرد: «در این زمینه ممکن است از ایرلاین‌های غیرایرانی استفاده کنیم که طبیعتاً آنها هم ممکن است توقعاتی از ما داشته باشند. در این خصوص با فلای‌تودی وارد مذاکره شده‌ایم و اولین نیازی که آنها مطرح کرده‌اند، هندلینگ مسافربری با استانداردهای بین‌المللی سازمان یاتا است و در حال تعامل برای حل این مسئله هستیم.»

او با تأکید بر اینکه پرواز پیام به دوبی جزو ضروریات این منطقه است، بیان کرد: «ابتدا می‌توانیم با پروازهای مسافربری بار هم جابه‌جا کنیم و به مرور به انجام پروازهای باری برسیم. او ابراز امیدواری کرد که گمرک تخصصی در حوزه آی‌سی‌تی تا شهریورماه در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه‌اندازی شود.»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت خدمات هوایی پیام انبار اختصاصی ویژه شرکت‌ها را یکی از امکانات این منطقه دانست و توضیح داد که شرکت‌ها در صورت داشتن انبار اختصاصی خودشان می‌توانند با گمرک در ارتباط باشند و از خدمات انبار عمومی استفاده نکنند. در کنار آن انبار اختصاصی تجاری هم وجود خواهد داشت که به دلیل همجواری با گمرک تخصصی در عرض دو ماه کالاهای این بار متروکه اعلام نمی‌‎شود. این موضوع به رونق لجستیک منطقه هم کمک می‌کند.


تأمین برق منطقه


یکی دیگر از موضوعات مهم طرح‌شده از سوی نمایندگان هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران موضوع برق در منطقه ویژه اقتصادی پیام بود که قنبرپور توضیحاتی پیرامون آن داد. او پایداری را اولین مسئله در این زمینه دانست و گفت که با همفکری شرکت‌ها خاموشی منطقه به روز شنبه موکول شده است.

او ادامه داد: «گفته ‌می‌شد که دیتاسنترها نباید خاموش شوند، اما اکنون از ساعت 11 تا 13:30 برق قطع می‌شود که همین هم غیرقانونی است و امیدواریم دیگر در این بخش اصلاً خاموشی نداشته باشیم.»

قنبرپور مسئله ظرفیت را عامل مهم دیگری در این زمینه دانست و گفت: «پست برقی که در داخل منطقه پیام وجود دارد تا 60 مگاوات برق تحویل می‌دهد، اما به پست جدیدی نیاز داریم که تا ۱۰۰ مگاوات برق 400 کیلوولت ارائه دهد. قدس نیرو کار در این زمینه را شروع کرده است. خودمان هم به صورت مستقیم در این زمینه اقدام می‌کنیم و بعد قدرالسهم شرکت‌ها را از آنها دریافت خواهیم کرد.» او جدا شدن از برق منطقه‌ای تهران را نیز خواسته جدی خود از حاکمیت دانست.

مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام با بیان اینکه حاضریم منطقه ویژه اقتصادی پیام را به عنوان پایلوت گمرک هوشمند معرفی کنیم، تأکید کرد: «طبیعتاً در گمرک تخصصی خدمات 24ساعته ارائه خواهیم کرد.»

او آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال را موضوع مهم دیگری برشمرد و گفت: «اگر قرار باشد منطقه ویژه اقتصادی پیام به قطب دیتاسنتر کشور تبدیل شود، قطعاً به نیروی انسانی آموزش‌دیده در این زمینه نیاز داریم و روی کمک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این زمینه حساب خواهیم کرد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hi3o
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.