کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رزومه‌؛ دور از دسترس

برای مشاغلی که نمی‌توان متقاضیان آن‌ها را بر اساس رزومه سنجید، چه راهکارهایی وجود دارد؟

بسیاری از مشاغل به واسطه ماهیت خود با محیط رزومه‌محور همخوانی ندارند. در گذشته کارفرمایان این حوزه‌ها عموما از افراد درون‌سازمانی خود این جوامع کاری بودند و نیازمندی‌های خود را به‌خوبی درک می‌کردند. اما امروزه نسل جدید مدیران جایگزین مدیران قدیمی شده‌اند و بدتر از آن، بسیاری از این کسب‌وکارهای کوچک‌تر در حال واگذاری به ابرشرکت‌های انحصارجو هستند. یکی از اصلی‌ترین مثال‌ها در این حوزه،‌ رانندگان کامیون هستند. افرادی که بیشتر عمر کاری خود را در جاده می‌گذرانند و با محیط آنلاین سنخیتی ندارند و حتی در صورت داشتن رزومه، توانایی حقیقی و تطبیق‌پذیری شغل آن‌ها نیز توسط رزومه به‌خوبی منعکس نمی‌شود.

این در حالی است که کارفرمایان این حوزه حالا دیگر غالبا بر محور رزومه دست به استخدام می‌زنند و نتیجه آن وضعیتی است که در آن به قول هیاسوکی ایدکوبا، مدیر کل شرکت «رکروت کو»، «در آمریکا بیش از هر زمانی به رانندگان جدید نیاز است». اما کسی برای استخدام پیدا نمی‌شود. به غیر از این موارد، عموم افراد در نوشتن رزومه حتی برای مشاغلی که در آن تخصص دارند نیز مهارت به‌خصوصی ندارند. امری که در بسیاری از بازارهای کار در کشورهای غربی، رزومه‌نویسی را به‌تنهایی مبدل به یک تخصص حاشیه‌ای کرده است.

تغییر در راه؟
هیاسوکی ایدکوبا، به‌خوبی از لزوم عمل در جهت حل مشکلات ناشی از بازار کار مبتنی بر رزومه آگاهی دارد. وی می‌گوید: «به عنوان بزرگ‌ترین صاحب سهم در بازار شغل‌یابی، قطعا بار تغییر فرهنگ بازار کار بر دوش ما نیز هست.» هر دو سایت شغل‌یابی زیرمجموعه شرکت رکروت، یعنی گلس‌دور و ایندید حالا با طراحی رشته‌سؤال‌ها و آزمون‌های هوشمند و سنجش جواب‌های حاصل، به تطبیق متقاضیان کار و کارفرمایان می‌پردازند. جواب‌ها نیز در فضای ابری وب‌سایت‌ها ذخیره می‌شوند تا متقاضیان ناموفق بتوانند از نمونه‌های گذشته برای ویرایش و تطبیق برای پیشنهادهای آینده استفاده کنند. سایت ایندید از همین حالا در حال گسترش ابزار خود برای کمک به افراد شاغل در کارهایی مانند رانندگی کامیون‌ها نیز هست.

ایدکوبا می‌گوید: «این افراد برون‌گرا و کاری هستند. در یک مصاحبه می‌خواهند فورا به طور رودررو به صحبت درباره کار و شرایط بپردازند و تکلیفشان معلوم شود. برای چنین مشاغلی پس از یک آزمون کوتاه ترتیبی داده‌ایم تا با برقراری یک ارتباط چت صوتی یا نوشتاری بین متقاضی و کارفرما، لزوم ارجاع به رزومه را به حداقل و جریان را فورا به سطح مصاحبه برسانیم. جایی که نشان دادن مهارت برای افراد شاغل در این حوزه‌ها بسیار آسان‌تر است.»
با وجود پیشرفت، هنوز راه زیادی برای جبران کمبود نیروی کار وجود دارد: «از وقتی تغییرات جدید را اعمال کرده‌ایم، میزان استخدام موفق روی وب‌سایت‌های ما از ده شغل در دقیقه به بیست شغل در دقیقه رسیده است.» پیشرفت صددرصدی که در هر بازار و کسب‌وکاری یک موفقیت خیره‌کننده محسوب می‌شود، باز هم برای جبران رکود کافی نیست. حقیقتی که بیش از پیش وضع غیرقابل پیش‌بینی، آشفته و نگران‌کننده بازار کار در آمریکا را منعکس می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x9ih
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.