رشد بیگ‌تک‌ها متوقف می‌شود؟

آخرین آمار درآمدی پنج شرکت بزرگ فناور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در هفته گذشته پنج شرکت بزرگ فناوری جهان شامل اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیس‌بوک گزارش سه ماهه خود را اعلام کردند. عملکرد جمعی آن‌ها حیرت‌انگیز بود. به شکل گروهی درآمد آن‌ها ۳6 درصد افزایش یافته و به ۳۳۲ میلیارد دلار رسیده است اما سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر قرار نگرفتند. با توجه به اینکه همه پنج کمپانی در بالاترین سطح خود قرار دارند، سرمایه‌گذاران نگران این هستند که نرخ رشد از اینجا کند شود.

نکات کلیدی درآمدهای کلان بیگ‌تک‌ها از این قرار است:
رونقی که در اثر همه‌گیری کووید ۱۹ ایجاد شده بود، به پایان رسیده است. این بدان معنا نیست که همه‌گیری پایان یافته – نوع دلتا ویران‌کننده است – اما آمریکایی‌ها قبلا تغییراتی در رفتار خود ایجاد کرده‌اند و این اتفاقات تأثیر عمده‌ای بر غول‌های فناوری دارد.
این امر با تجارت الکترونیکی آغاز می‌شود. برایان اولساوسکی، مدیر مالی ارشد آمازون، در مورد درآمد این شرکت گفت که از اواسط ماه می، رشد فروش تجارت الکترونیکی کاهش یافته است. مردم واکسن می‌زنند و از خانه خارج می‌شوند تا چیزهایی را خریداری کنند که چند ماه پیش می‌توانستند به صورت آنلاین تهیه کنند. آن‌ها همچنین برخی از درآمد خود را که پیش از این صرف خرید آنلاین می‌کردند، حالا خرج مسافرت، رستوران و… می‌کنند.

اپل در همه بخش‌ها از سطح انتظار خود فراتر رفت، اما رشد در آنجا نیز کند است. فروش مکینتاش در سه ماهه تا پیش از ژوئن ۱6 درصد افزایش یافت، در حالی که سه ماه قبل از آن ۷0 درصد رشد داشت. کاهش رشد فروش آی‌پد نیز نشان می‌دهد خرید و فروش محصولات برای کار در خانه و تحصیل مجازی در حال پایان است.

بزرگ‌ترین مشکل بازار که کمبود قطعات بود، همچنان ادامه دارد. اپل اعلام کرده بود کمبود تراشه از اواخر ماه ژوئن بدتر شده است. کوالکام نیز هشدار داد که کمبود تراشه ممکن است تا سال ۲۰۲۲ به طول انجامد.
در همین حال تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مورد درآمد شرکت گفت هزینه حمل‌و‌نقل نیز بیشتر شده است. فصل خرید و تعطیلات به‌سرعت در حال نزدیک شدن است و این امر تقاضا را برای افزایش ظرفیت حمل‌و‌نقل بالا می‌برد.

بازار تبلیغات آنلاین داغ است. از نظر سرمایه‌گذاران تجارت تبلیغاتی آلفابت در سه ماهه اخیر ۶8 درصد رشد کرده است که شامل ۸4 درصد جهش در تبلیغات یوتیوب است. کسب‌وکار تبلیغاتی فیس‌بوک نیز ۵6 درصد رشد کرده که ناشی از افزایش ۴۷ درصدی قیمت تبلیغات در سال است. درآمد آمازون، بیشتر در بخش تبلیغات، ۸7 درصد افزایش یافته و به 9/7 میلیارد دلار رسیده که تقریبا یک میلیارد دلار بالاتر از برآورد وال‌استریت است. اپل تبلیغات نمی‌کند اما قدرت تبلیغات باعث رشد ۳۳ درصدی در خدمات شرکت می‌شود. مایکروسافت ۵3 درصد در تبلیغات جست‌و‌جو (بینگ را به خاطر دارید؟) و ۹7 درصد در تبلیغات لینکدین جهش داشته است. همه این‌ها ناشی از بازگشایی اقتصاد است. آلفابت به تحلیلگران گفته که بزرگ‌ترین محرک رشد تبلیغات، خرده‌فروشی بوده است و سهم مهمی را سفر، خدمات مالی، رسانه و سرگرمی داشته است. مردم در حال خرید، غذا خوردن و رفتن به تعطیلات هستند

برای آمازون کند شدن رشد تجارت الکترونیکی عملکرد درخشان واحد ابری خدمات وب را که ۳7 درصد رشد کرد و به 8/14 میلیارد دلار رسید، تحت‌الشعاع قرار داد. این مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. درآمد مایکروسافت آزور ۵1 درصد افزایش یافت. آلفابت ۵4 درصد رشد در تجارت گوگل کلود خود ثبت کرده است. گوگل کلود به‌سرعت به نرخ سالانه ۲۰ میلیارد دلار نزدیک می‌شود. نهادهای نظارتی و قانون‌گذاران که بیگ‌تک را زیر نظر دارند، مطمئنا در حال بررسی آخرین نتایج و یافتن یک هدف جدید هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ddeh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.