رشد فروشگاه‌های اینترنتی در گرو ارسال سریع / گفت‌و‌گو با مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید

مهناز علمایی می‌گوید با هوشمندسازی ناوگان حمل‌و‌نقل اسپید توانسته بسیاری از مشکلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی را در زمینه لجستیک و پرداخت در محل حل کند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سال 1396، اسپید با فعالیت در حوزه B2C کسب‌و‌کار لجستیکی خود را آغاز کرد، اما یک سال بعد از فعالیت در این حوزه منصرف شد و به بازار B2B ورود کرد. فعالیت در حوزه لجستیک کسب‌و‌کارهای اینترنتی جذابیت فراوانی برای این استارتاپ داشت و پس از چند سال فعالیت و از سر گذراندن بحران‌های متعدد توانست با همراهی سرمایه‌گذار اصلی خود، یعنی هلدینگ ساختمانی چینه (چینه ایران پردیس) به نقطه سربه‌سر برسد. هلدینگ چینه که با هدف کارآفرینی در حوزه استارتاپ‌ها، در تولد اسپید با نام تجاری فن‌آوران ایده‌گستر چینه نقش داشته، همچنان به همراهی با این استارتاپ و حمایت از آن ادامه می‌دهد.

در حال حاضر همکاری اسپید با شرکت‌های تجاری بزرگی همچون دیجی‌کالا، دیجی‌پی، عطر سفیر، آقای عسل، باسلام، ایرانسل، پادرو و … سبب شده این استارتاپ رونق بیشتری بگیرد. مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید به نظر می‌رسد تا اینجا تنها زنی باشد که در حوزه لجستیک، مدیریت یک شرکت بزرگ را بر عهده دارد. آنچه در پی می‌آید، گفت‌و‌گوی کارنگ با علمایی درباره اسپید و حوزه لجستیک است.

اسپید از چه سالی وارد حوزه لجستیک کسب‌و‌کارهای اینترنتی شد؟

ما سال 97 وارد حوزه B2B شدیم و در ابتدا فعالیت خود را با همراهی یک تیم برنامه‌نویس آغاز کردیم. این تیم، یک برنامه مخصوص اسپید و اپ دیگری مخصوص سفیرها و موتورسوارهای اسپید نوشت تا خدماتی در سطح قابل قبول به مشتریانی که نیاز داشتند محصولات خود را به صورت تجمیع ارسال کنند، ارائه دهد. طبیعی بود کسب‌و‌کارها تمایل زیادی داشتند هزینه ارسال را برای مشتریان خود به حداقل برسانند و استفاده از ابزارهای هوشمند یکی از روش‌هایی بود که مسیرهای بهینه را در اختیار سفیران قرار می‌داد.

بنابراین نرخ ثابتی برای تمام مسیرهایی که وجود داشت در نظر گرفتیم و مشتری می‌توانست با استفاده از پنل کاربری که در اختیارش قرار می‌گرفت، هر لحظه در جریان باشد که بسته‌ها در کجای مسیر برای ارسال قرار دارند. یکی دیگر از خدماتی که اسپید ارائه می‌دهد این است که بعد از خرید اینترنتی برای مشتریان کد POD ارسال می‌شود و مشتری هنگام تحویل بسته، باید کد را ارائه داده تا سفیر به او بسته را تحویل دهد. بنابراین مشکلی که معمولاً شرکت‌ها برای نامشخص بودن فرد تحویل‌گیرنده و زمان تحویل بسته دارند تا حدود زیادی مرتفع می‌شود. البته دیجی‌کالا نیز چنین خدماتی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

برای بسته‌های برگشتی وضعیت به چه صورت است؟

اگر بسته‌ای برگشت بخورد، ابتدا عملکرد سفیر از طریق تیم پشتیبانی ما رصد و مانیتور می‌شود و حضور سفیر در لوکیشن مشتری و توقف سه دقیقه‌ای او در محل، به اثبات می‌رسد. در پنل ما قابلیتی وجود دارد به نام فایل ضمیمه؛ سفیر موظف است از پلاک و درب خانه عکس بگیرد و در صفحه کاربری خود بارگذاری کند. چنانچه بسته برگشت بخورد، برخی از شرکت‌ها می‌گویند با خود مشتری هماهنگ کنید، بعضی می‌گویند با فروشگاه؛ در هر صورت بعد از هماهنگی، بازه و روز جدید به مشتری اعلام و بسته مجدداً ارسال می‌شود. برای بسته‌های برگشتی نیز ارسال برای بار دوم رایگان است و اگر برای بار دوم نیز برگشت بخورد و مقصر سفیر اسپید باشد، باز هم ارسال رایگان خواهد بود.

از ابزارهای هوشمند در کسب‌و‌کار لجستیکی چگونه بهره می‌برید؟

در واقع جای خالی ابزار هوشمند در کسب‌و‌کارهای لجستیکی و راهکارهای اینترنتی برای آسان رسیدن بسته‌ها به دست مشتری سبب شد در فکر نوشتن اپ برای مشتری باشیم. پنلی که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گرفت به این شکل بود که خدماتی که به مشتری فروخته می‌شود، بی‌دردسر و راحت برای مشتری ارسال شود.

یکی از بهترین شرایطی که برای شرکت‌های فروش اینترنتی پیش آمد، کاهش هزینه‌های آنان بود؛ زیرا شرکت‌ها می‌توانند با یک نرخ ثابت به همه جای تهران بسته‌های خود را ارسال کنند. ضمن آنکه شرکت‌ها برای انجام کار لجستیکی خود می‌توانند خدمات پشتیبانی دریافت کنند. در حالی که شرکت‌ها می‌توانند به صورت سازمان‌دهی‌شده، تعداد مشتریان و آدرس‌ها را در پنل اسپید بارگذاری کرده و ما با استفاده از ابزارهای هوشمندی که برای کاهش مسیرهای رفت و برگشتی سفیرها بارگذاری شده و بهینه‌سازی آن، بسته‌ها را روانه آدرس مشتری می‌کنیم.

چه تعداد نیروی انسانی با اسپید همکاری دارند؟

در حال حاضر در بخش ستادی 40 نفر در قسمت‌های پشتیبانی، مالی، فروش و عملیات انبار با اسپید همکاری دارند. از اردیبهشت 1401 نیز اسپید وارد حوزه همکاری برای ارسال بسته‌های منطقه یک دیجی‌کالا شده است. حدود 50 نفر از پرسنل اسپید به صورت اختصاصی بسته‌های دیجی‌کالا را در سطح منطقه یک تهران توزیع می‌کنند.

حدود 80 موتورسوار نیز در کل شهر تهران (22 منطقه) برای ارسال سایر سفارش‌ها در اسپید فعال هستند. علاوه بر 130 موتورسواری که ذکر شد، 20 موتورسوار در استخدام شرکت اسپید هستند. مابقی موتورسواران به صورت سفیر اجاره‌ای و قراردادی همکاری دارند و چنانچه موتورسواران قراردادی با مشکل مواجه شوند، سفیران اسپید به عنوان نیروی کمکی جایگزین می‌شوند. فقط برای اینکه زمان ارسال بسته‌های اینترنتی کسب‌و‌کارها به تعویق نیفتد این تمهیدات در نظر گرفته شده است. به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان احتمال بیمار شدن یا تصادف سفیران نیز بالا می‌رود و این سفیران جایگزین آنها می‌شوند.

در بخش سنتی لجستیک مواردی همچون بیمه مرسولات یا پیگیری برای رسیدن بسته و سالم رسیدن آن یا پرداخت در محل، کمی سخت‌تر و دیرتر به نتیجه می‌رسد. نوآوری در بخش لجستیک چگونه به کمک این بخش آمده است؟

یکی از مواردی که وجه تمایز پست مدرن با پست سنتی است، این است که در پست مدرن، رفتار و خواسته‌های مشتریان مورد بررسی قرار می‌گیرد و با استفاده از دانش روز و فناوری، مباحث مالی، کنترل، مانیتورینگ و پشتیبانی مرسولات از طریق سامانه و به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد و تا حد زیادی از خطای انسانی جلوگیری می‌شود.

حالا شما فکر کنید می‌خواستید 50 عدد مرسوله باارزش را با پیک سنتی به دست مشتری برسانید؛ مسلماً سازمان‌دهی این کار توسط پیک سنتی امکان‌پذیر نبود و کنترل مدیریت و گزارش‌دهی آن بسیار دشوار بود. در حالی که با پست مدرن امکان رصد مرسوله در تمام مراحل از طریق کامپیوتر از هر نقطه امکان‌پذیر است. به‌خصوص که در برخی کسب‌و‌کارها مرسولات ارزشمندی همچون لپ‌تاپ یا گوشی تلفن همراه یا عطرهای گران‌قیمت و… باید به مشتری تحویل داده شود.

اسپید تمام مرسولات را بیمه می‌کند و چنانچه مشکلی به وجود آید، شرکت ظرف کمتر از 24 ساعت می‌تواند خسارت خود را از بیمه دریافت کند. در بخش سنتی به نتیجه رسیدن این پیگیری‌ها خیلی سخت و دیر اتفاق می‌افتد.

در مورد پرداخت در محل نیز معمولاً در بخش سنتی چنین امکانی وجود ندارد، در حالی که در پست مدرن این امکان وجود دارد که تحویل‌گیرنده بعد از دریافت کالا، پول را از طریق دستگاه پوز پرداخت کند و مبلغ کالا ظرف کمتر از 24 ساعت به صورت مستقیم به حساب مشتری وارد می‌شود.

پنلی تعریف شده که مستقیم شماره حساب شرکت مورد نظر در شرکت پست تعریف می‌شود و پس از آنکه مشتری کارت می‌کشد، مستقیم به شماره حساب او واریز می‌شود. معمولاً این پنل در برخی شرکت‌ها تعریف نشده و ابتدا پول به حساب پست واریز و ظرف 48 ساعت در حساب شرکت می‌نشیند، اما در اسپید این‌طور نیست.

دغدغه اکثر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای اینترنتی، پرداخت مشتری در زمان تحویل بسته است که ما با ارائه این پنل و عقد قرارداد با یک شرکت پشتیبان، درصدد رفع این دغدغه برای کسب‌و‌کارها برآمده‌ایم و این یکی از وجوه تمایز شرکت از شرکت‌های رقیب است.

ارسال سریع در اسپید چگونه رقم می‌خورد؟

در اسپید شرکت‌ها می‌توانند در دو نوبت درخواست پیک‌آپ بگذارند. در ارسال Same Day چنانچه سفارش تا قبل از ساعت 12 ظهر آماده باشد، همکاران ما در همان روز در بازه زمانی بین ساعت سه بعدازظهر تا 9 شب بسته‌ها را ارسال می‌کنند و اگر بعد از ساعت 14 سفارش را ثبت کنند، در بازه زمانی 9 صبح تا 3 بعدازظهر روز بعد، یعنی ظرف کمتر از 24 ساعت، بسته به دست مشتری می‌رسد.

در واقع می‌توان به‌جرئت گفت ارسال‌های سریع نقش بسیار مهمی در رشد فروشگاه‌های اینترنتی داشته، زیرا خاطرجمعی مشتری از اینکه خرید اینترنتی او ظرف کمتر از 24 ساعت به دستش می‌رسد، باعث می‌شود بسیار راحت‌تر خرید کند. ما به‌تجربه دیده‌ایم یک فروشگاه اینترنتی از روزانه سه، چهار خرید به روزانه 250 خرید رسیده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ydfa
1 نظر
  1. تکفای می گوید

    استارتاپ باحالیه
    امیدوارم که رشد خوبی داشته باشن

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.