کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رشد کسب‌وکارهای آنلاین با لاکرهای هوشمند جابار

گفت‌وگو با رامین سمیع زاده، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل جابار ، در حاشیه نمایشگاه نوآوری اینوتکس 1403

توسعه سریع فناوری مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی در خلال یک دهه گذشته ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای تسریع در کسب‌وکارها فراهم کرده است که نتیجه بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های بسیار و ارتقای بهره‌وری در کسب‌وکارهای مختلف و فعالیت‌های فردی باشد.

امروزه توسعه هوش مصنوعی نیز به این مسیر سرعت خواهد داد و باید گفت سرعت تحولات در کسب‌وکارها مبتنی بر فناوری‌های جدید به حدی است که می‌تواند عملکرد شرکت‌ها تا سال ۲۰۵۰ را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

در این میان ارسال محموله‌ها، خریدهای اینترنتی، نامه‌های اداری، کالاها و مایحتاج روزانه افراد و کسب‌وکارها که از طریق سیستم پست سنتی صورت می‌گرفت تغییر پیدا کرده و شکل جدیدتری به خود گرفته است. همواره زمان و مکان ارسال بسته پستی دو فاکتور مهم است؛ ضمن این که حفظ حریم خصوصی نیز پارامتر بسیار مهمی به شمار می‌آید، لذا ارائه سرویس‌های نوین «جابار» با ایجاد مزیت‌های ارزشمندی در کنار تحویل و ارسال مرسولات پستی، فرصت‌های مهمی در این مسیرها ایجاد کرده است.


گسترش شبکه لاکرهای هوشمند جابار در ایران


به گفته رامین سمیع زاده، پست و لجستیک و صنعت جابه‌جایی مرسوله‌های پستی از یک مبدأ مشخص به مقصد معین دارای یک خلأ مهم بود که این خلأ توسط جابار از بین رفته است. وی در توضیح این مطلب گفت: «سیستم سنتی پست و لجستیک بر انتظار مصرف‌کننده (صاحب بسته) مبتنی بود، اما جابار این معادله را تغییر داده و بسته در انتظار (گیرنده) می‌ماند. در این مسیر توسعه فروشگاه‌های آنلاین و سفارش‌های اینترنتی از یک سو و موضوعاتی مانند ترافیک، نامشخص بودن زمان تحویل وصول بسته پستی و… باعث شده تا این خلأ بیش از پیش فعالان این حوزه را دچار چالش کند، لذا با استفاده از جابار، مرسوله به ایستگاه موردنظر گیرنده منتقل می‌شود و گیرنده بسته نیز در زمان دلخواه خود به نزدیک‌ترین ایستگاه جابار مراجعه و با ارائه کد ارسال شده به تلفن همراه خود بسته را تحویل می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه لاکرهای هوشمند جابار به‌صورت یک شبکه گسترده و در نقاط مختلف شهر دارای ایستگاه است افزود: «در صورت خرید اینترنتی از هر نقطه، محصول خریداری شده به لاکر هوشمند جابار منتخب مشتری و فروشگاه اینترنتی منتقل می‌شود زیرا شبکه لاکرهای هوشمند، از طریق اینترنت و بر بستر شبکه امن و اختصاصی VPN به هم مرتبط هستند.

سمیع زاده از استقرار حدود ۱۵۰ ایستگاه جابار در سراسر کشور خبر داد و گفت: «صد لاکر جابار از این تعداد در تهران قرار دارند. جابار بیش از سه سال است در هلدینگ فاخر تأسیس شده و هدف آن توسعه در اکوسیستم حمل‌ونقل است و به دلیل رویکرد اکوسیستمی خود، دارای مشتریان متعدد و متنوعی است؛ علاوه بر تیپاکس و شرکت ملی پست، بزرگ‌ترین مشتریان جابار فروشگاه‌های آنلاین هستند. سفارش گردان­ها و پلتفرم­های واسط پستی نیز دو گروه دیگر مشتریان جابار هستند.»

سمیع‌زاده در این راستا ادامه داد: «رویکرد اکوسیستمی جابار نوعی حرکت در اکوسیستم پست، لجستیک و تجارت الکترونیک است. در واقع جابار منحصر به هیچ کوریر دولتی یا خصوصی و فروشگاه آنلاین خاصی نیست. واقعیت این است که به صورت شبکه باز یا به عبارتی Open network فعالیت می‌کند و هر 3 مشتری B,C,G (سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و اشخاص حقیقی) را که از کانال‌های کوریری و فروشگاهی مختلف تمایل به استفاده از لاکرهای هوشمند جابار دارند را پوشش می‌دهد.»


رونمایی از لاکر هوشمند اختصاصی (لاکی باکس) در کشور


سمیع زاده با تأکید بر این که شبکه در ذات خود توسعه‌پذیری دارد و این توسعه‌پذیری مبتنی بر نیاز مصرف‌کننده است افزود: «بر اساس نیازها، شبکه جابار نیز رشد و توسعه خواهد یافت و انتخاب مشتری نیز به این ترتیب توسعه می‌یابد و هر چه جلوتر می‌رویم استفاده از این روش برای سازمان­ها، کسب‌وکارها و افرادی که انعطاف‌پذیری و مدیریت زمان در مناسبات اقتصادی و اجتماعی آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است بیشتر افزایش می‌یابد، چراکه این محصول بهره گیری مناسب از زمان را برای این افراد تسهیل می‌کند.»

 سمیع زاده ادامه داد: «اگرچه سیستم فعالیت جابار بر مبنای Open Networksاستوار است و متعلق به یک شرکت خاص نیست و فروشنده‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از کلیه جابارهای موجود در شبکه آن استفاده می‌کنند، اما قابلیت ایجاد لاکرهای اختصاصی برای سازمان‌های مختلف نیز وجود دارد که استفاده از سیستم CLOSE NETWORK در آن رایج است. به عنوان نمونه می‌توان به جای توزیع بسته‌های پستی و تردد پیک در یک ساختمان مسکونی و یا سازمان، بسته‌ها در جابار اختصاصی مجموعه، نگهداری و افراد با مراجعه به آن بسته خود را دریافت می‌کنند.»

سمیع‌زاده افزود: «محصول جدید جابار با عنوان لاکی باکس، در زمستان ۱۴۰۲ برای اولین‌بار در نمایشگاه ایران ریتیل شو معرفی شد و امسال هم‌زمان با آغاز نمایشگاه کتاب (اردیبهشت ۱۴۰۳) به بهره‌برداری رسید. مخاطبان نمایشگاه کتاب می‌توانند وسایل همراه خود را برای مدت‌زمان مشخصی در این صندوق‌های هوشمند قرار داده و با اطمینان خاطر از امنیت وسایل خود، به بازدید از نمایشگاه بپردازند.»

او در ادامه گفت: «در حقیقت این محصول با هدف ارائه راهکار هوشمندانه به شرکت‌ها، سازمان‌ها و همچنین ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری طراحی شده است و کاربران می‌توانند در فضای اختصاصی ساختمان مسکونی و یا سازمانی از این لاکرهای اختصاصی برای نگهداری از وسایل شخصی، نقل‌وانتقال اقلام و مستندات بین اعضای خانواده یا افراد سازمان استفاده نمایند.»


توسعه آینده اسمارت لاکرها در دنیا و ایران


به عقیده او اصولاً یک محصول بر اساس نیازی که در جامعه وجود دارد ارائه می‌گردد، برخی از این نیازها از گذشته وجود داشته‌اند و برخی دیگر نیازی است که در آینده ایجاد خواهند شد. بر همین اساس معرفی مزیت‌های جابار و مقایسه هزینه آن با هزینه‌های صرفه‌جویی شده مانند ترافیک، زمان و امنیت از تحویل بسته به‌صورت اختصاصی توسط مصرف‌کننده باعث می‌شود تا شاهد رشد و توسعه آن در آینده باشیم.

سمیع‌زاده: «هر چه جلوتر می‌رویم مدیریت زمان، مکان و توسعه پایدار مهم‌تر می‌شود و افراد به دلیل استفاده از امکانات هوشمند، رفتاری هوشمندانه‌تر دارند. جمعیت نسل آلفا و افرادی که متولدین بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۵ هستند به حدود ۲.۵ میلیارد نفر می­رسد که نسل فناوری، هوش مصنوعی، AI و… هستند که چشم‌انداز استفاده از اسمارت لاکرها و سایر فناوری‌های نو را در آینده پررنگ‌تر می­‌کنند.»

سمیع زاده گفت:‌«امروزه لاکرها در دنیا صرفاً یک محصول مکمل پستی نیستند. اکنون می‌بینیم که برخی شرکت‌­های مطرح دنیا با ترکیب‌کردن صندوق‌های هوشمند با دیگر محصولات شهری مانند ایستگاه‌های شارژ اسکوترهای برقی، سوپرمارکت‌های سلف‌سرویس، دستگاه‌های قهوه سلف‌سرویس و نیمکت‌های شهری هوشمند، یک هاب با امکانات کامل در اختیار تعداد بیشتری از افراد قرار می‌دهد تا این کولونی کوچک انسان‌ها با نیازهای نزدیک به هم، همگی از یک نقطه خدمات شهری و عمومی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

پیشرفت صنعت لاکرها به حدی بوده که برخی شرکت‌­های مطرح لجستیکی و تجارت الکترونیکی با ادغام آن‌ها با خودروهای خودران، توانسته‌اند سطح شخصی­سازی و انعطاف را به حداکثر برساند. اینها همگی در جهت بهره­وری بیشتر در زمان به‌ازای هر شخص است.»


پارادایم اکوسیستمی با نگرش انسان‌محور


توسعه در اکوسیستم پست، لجستیک و تجارت الکترونیک مستلزم آمادگی کسب‌وکارها و سطح پذیرش آن‌ها برای حضور در اکوسیستم است. اکوسیستم امروز معنای دقیق‌تری نسبت به چند سال اخیر پیدا کرده است. پایداری در کسب‌وکارها، به چیزی بیش از تمرکز بر نقاط قوت و پتانسیل‌های رقابتی نیاز دارد.

اولین اصل تعریف جدید اکوسیستم، پذیرفتن تغییر پارادایم از منظر محصول محوری، امکانات‌محور و انسان‌محور بودن است. اگر دقت کنیم می‌بینیم که تمامی کسب‌وکارها در نهایت در جهت رفع نیازهای مصرف‌کننده فعالیت می‌کنند. چه نیازهای پایه‌ای و اساسی، چه نیازها و ترجیحات مصرف‌گرایانه، همه کسب‌وکارها در جهت رفع یک چند نیاز مرتبط با انسان‌ها در حال فعالیت هستند. از تولید کننده صندلی ارگونومیک گرفته تا ظهور و انقلاب پلتفرم‌های دیجیتال در حوزه‌های مختلف.


نمایشگاه نوآوری اینوتکس


این نمایشگاه نمود کامل یک زیست‌بوم زنده است. اکوسیستمی بزرگ‌تر که اکوسیستم‌های دیگر را کنار یکدیگر قرار داده و فرصتی را برای معرفی، خلق مشترک و کشف فرصت ایجاد می‌کند. اینوتکس فضایی برای بازیگران صنایع مختلف است، آن‌ها ضمن معرفی خود، می‌توانند فرصت همکاری و هم‌افزایی با یکدیگر ایجاد کنند و از طرف دیگر با مخاطبان آگاه و خوش‌فکر مواجه شوند. این نمایشگاه عموماً میزبان افرادی است که درک خوبی از مفاهیم نوآورانه و جدید دارند و در حقیقت حضور این مخاطبان دانا جریان اصلی اینوتکس را ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b9u0
1 نظر
  1. […] … اشاره کرد که متن کامل مصاحبه را می‌توانید در مجله کارنگ مطالعه […]

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.