کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رمزگشایی از امکان تبادل رمزارزها برای دو میلیارد کاربر واتس‌اپ

تفاوت برنامه‌های ما با آنها برای یک آینده نزدیک!

واتس‌اپ دو میلیارد کاربر فعال دارد؛ یعنی بیش از یک‌چهارم کل جمعیت جهان. یک ابرپیام‌رسان از مهم‌ترین ابزارها و زیرساخت‌های ارتباطی جهان محسوب می‌شود.

درست در روزهایی که نامه‌ای با امضای رئیس دفتر رئیس‌جمهور منتشر شد که در آن یک بند بسیار نگران‌کننده درباره استارتا‍‌پ‌های فعال در حوزه‌های مالی (بخوانید عملاً همه استارتاپ‌ها) وجود داشت، متا یا همان فیس‌بوک اعلام کرد که به‌زودی کاربران واتس‌اپ می‌توانند تبادلات مالی رمزارزی داشته باشند!

در آستانه یک انقلاب تازه در جهان وب و گام‌برداشتن به سوی وب 3.0 ما هنوز اندرخم یک کوچه گیر کرده‌ایم و در حال تعیین حدومرزهای کسب‌وکاری برای نوآوران کشور هستیم، آن ‌هم در حوزه‌هایی که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای نوآور جهان در حال سرمایه‌گذاری هنگفت روی آن هستند.

محروم‌کردن استارتاپ‌ها از حضور در بازارهای مالی و محروم‌کردن جامعه از نوآوری‌های آنها به‌خصوص در حوزه‌هایی که این روزها با کمک ابزارها و زیرساخت‌های رمزارزی به‌شدت در حال رشد هستند، از دست دادن فرصت برای مشارکت در یک آینده نزدیک است.

به عبارتی همان‌گونه که ما بازی پیام‌رسان‌ها را به امثال واتس‌اپ و تلگرام باختیم، احتمالاً با محدودیت‌های ما و البته سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های متنوع این پیام‌رسان‌ها برای ورود به حوزه پرداخت‌های مبتنی بر رمزارز، یک بازی خیلی بزرگ‌تر را دوباره خواهیم باخت.

آن زمان است که باز باید دست به دامن همان تاکتیک‌های همیشگی، اما بی‌ثمر شویم و با بستن و محدود کردن محصولات خارجی و حمایت‌ از برخی MVPهای خام داخلی با شعار بومی‌گرایی یک سیکل معیوب را دوباره تکرار کنیم!

اگر امروز اهمیت یک تحول تاریخی در حوزه فناوری و نوآوری را که با تکیه بر مفهوم و ابزارهای رمزارزی در حال وقوع است، درک نکنیم، احتمالاً فردا باز هم یک مصرف‌کننده تمام‌عیار خواهیم بود!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/np25
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.