کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روزهای خوش تأمین مالی کسب‌وکارهای رمزارزی

با وجود رکود، بازار سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر رمزارزها به شدت در حال رشد است

طبق گفته استن میروشنیک، یکی از بنیان‌گذاران هلدینگ 10T انتظار می‌رود با به‌کارگیری افزایش سرمایه سال گذشته، سرعت رشد بازار افزایش یابد.

با وجود رکود در بازار رمزارزها، تعدادی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر انتظار کاهش سرمایه شرکت‌های خصوصی بلاکچین در سال جاری را ندارند.

بازار رمزارزها طی یک ماه رکودی 24درصدی را تجربه کرد و طبق گفته «کوین‌مارکت کپ» از 2.21 تریلیون دلار به 1.78 تریلیون دلار سقوط کرد، اما طبق گفته «استن میروشنیک»، یکی از بنیان‌گذاران هلدینگ تن‌تی این موضوع مانع روانه‌شدن پول در بخش خصوصی نخواهد شد؛ «افزایش سرمایه قابل توجهی که سال گذشته بسته شد، اکنون به کار گرفته خواهد شد، من انتظار دارم سرعت فعالیت افزایش یابد و مجموع سرمایه مستقر بیشتر شود.»

استن میروشنیک مدیریت دارایی‌های یک میلیارد دلاری هلدینگ تن‌تی در دو صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فعال و متمرکز بر رمزارزها را بر عهده دارد و در حال حاضر در حال جمع‌آوری پول برای افتتاح سومین صندوق است.

سال گذشته تعداد انگشت‌شماری از صندوق‌های رمزارزی دیگر از جمله اندریسن هوروویتز یا a16z راه‌اندازی شدند. کمپانی a16z در ماه ژوئن حدود 2.2 میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. بر اساس گزارش‌ها، این شرکت در حال حاضر در حال جمع‌آوری 4.5 میلیارد دلار برای صندوق‌های رمزارزی جدید در سال جاری است.

«رابی یونگ»، مدیرعامل برندهای Animoca گفته است با وجود افت بازار رمزارزها، تأمین مالی با مشکل مواجه نشده، اما انتظار می‌رود با افت سرعت رشد، افرادی که کمتر در این زمینه جدی بودند، از بازار حذف شوند.

بر اساس گزارش سی‌بی اینسایت، حجم تأمین مالی متمرکز بر بلاکچین در سطح جهان، 713 درصد، یعنی از 3.1 میلیارد دلار در سال 2020 به 25.2 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است. امسال حتی ممکن است این مقدار به پیک‌های بلندتری برسد.

میروشنیک می‌گوید: «من فکر می‌کنم فرصت‌های حال حاضر بسیار بزرگ‌تر هستند؛ تریلیون‌ها دلار در یک بازار دارای آدرس و این یعنی یک فرصت بسیار منحصربه‌فرد.»

در سال گذشته، 6.4 میلیارد دلار یا یک دلار از هر چهار دلاری که برای وجوه متمرکز بر بلاکچین جمع‌آوری می‌شد، به صرافی‌ها و کارگزاری‌های رمزارزی اختصاص می‌یافت. برخی از بزرگ‌ترین افزایش سرمایه‌ها عبارت‌اند از: NYDIG با یک میلیارد دلار، Forte Labs با 725 میلیون دلار و Celsius Network با 750 میلیون دلار.

ماه گذشته، فایربلاکز از شرکت‌های حوزه رمزارزها، پس از بستن 550 میلیون دلار سری E، ارزش خود را به بیش از هشت میلیارد دلار افزایش داد. روز دوشنبه، FTX، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارزی، یک دور 400 میلیون دلاری سری C را بسته و ارزش خود را به 32 میلیارد دلار افزایش داد.

میروشنیک می‌گوید: « به نظر می‌رسد اف‌تی‌اکس از این دایره خارج است، اما بعدها شاهد ورود بازیکنان بیشتری با ارزش‌های 10 میلیارد دلاری یا بالاتر خواهیم بود. قطعاً شرکت‌های دارای بیش از 10 میلیارد دلار ارزش در این اکوسیستم ساخته خواهند شد و این رشدی که ما شاهد آن هستیم، خطی نیست، بلکه تصاعدی است.»

یونگ می‌گوید: «حتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان، مبادلات و پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز و همچنین متاورس و محصولات بازی‌های ویدئویی نمی‌توان جایگاه این صنعت را در سه سال آینده نشان داد.»

یونگ همچنین می‌افزاید: «اکنون که این صنعت به بلوغ رسیده، محصولاتی را خواهید دید که منعکس‌کننده آینده در مقایسه با سال گذشته و سال‌های قبل‌تر هستند، زیرا این محصولات روی بند کفش ساخته شده‌اند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0aka
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.