کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روس‌ها تصمیم بزرگ را خواهند گرفت…

شرایط مالیاتی و قوانین جدید رمزارزها در روسیه اعلام شده است و خیلی‌ها منتظرند ببینند چه اتفاقاتی خواهد افتاد

حرکت ممتد روسیه در راستای قانون‌گذاری بر فضای رمزارزی پدیده جدیدی نیست. با این حال طی ماه گذشته، رویه دولت این کشور در قبال رمزارزها تا حدودی نرم‌تر شده است. طی دو هفته گذشته روسیه با جدیتی بیشتر از همیشه در پی تولید رمزارز ملی خود تحت پوشش بانک مرکزی این کشور بوده است.

در حالی که این روزها بحث قانون‌گذاری در کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده، هند و به‌تازگی کانادا از همیشه داغ‌تر است و صحن مجلس‌هایی مانند کنگره آمریکا به میدان نبردی میان سیاست‌مداران موافق و مخالف رمزارزها تبدیل شده، روسیه با سروصدای کمتر و سرعت بیشتری در حال پیشبرد قوانین جدید رمزارزی خود است.

به گفته تحلیلگران سیاسی و اقتصادی، مرکزیت بسیار بالاتر روسیه در مسائل مالی و سیاسی به‌عنوان بخشی از دولت ولادیمیر پوتین، این کشور را قادر ساخته تا با اقدامات صریح‌تر و بدون بحث‌تر با سرعت از رقبای خود مانند آمریکا در زمینه قانون‌گذاری جلو بیفتد. حالا قدرت دولت روسیه در کنترل نسبی بازار رمزارزی این کشور با تأثیر نسبتاً بالا، باعث شده تا سایر کشورها نیز به‌دنبال پیاده‌سازی چنین سیاست‌هایی باشند.

الگوی خوب یا بد؟
«آنتو پاروییان»، مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری رمزارزی ARK36 می‌گوید که پاسخ جاری روسیه به پدیده رمزارزی و محبوبیت در حال گسترش آن، در حال انعکاس در قشر سیاسی سایر کشورهای توسعه‌یافته‌ای است که حالا بیش از پیش درصدد قانون‌گذاری بیشتر هستند.

او می‌گوید: «به‌طور کلی سیاست‌مداران در حال درک اولیه این امر هستند که رمزارزها هر روز بیشتر از دیروز در حال ریشه‌دواندن در اعماق سازوکار اجتماعی و اقتصادی این کشورها هستند. ترسی که وجود دارد این است که در صورت ادامه این روند و عدم کنترل آن در طول یک دهه، ممکن است حجم بسیار بالایی از نقدینگی جاری در اقتصاد وارد شبکه‌های بلاکچین غیرمتمرکز شود و قابلت جذب مالیات و کنترل آن به‌تدریج به‌طور کامل از بین رود.

فکر می‌کنم در میان اقشار سنتی‌تر طبقه سیاست‌مداران این باور وجود دارد که به‌طور کلی رمزارزها قابلیت همزیستی با ساختارهای مالی کلاسیک را ندارند و در پی محدودیت کامل یا حذف کلی آن‌ هستند. ولادیمیر پوتین و نزدیکان وی که همه از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران روسیه هستند نیز در این قشر قرار دارند.

باور دارم که رمزارز جدید ملی روسیه تلاشی برای به‌کارگیری بخش غیرقابل اجتناب رمزارزی و حذف باقی جوانب آن به‌طور کلی است؛ اقدامی که در صورت موفقیت، زمینه‌ساز تبدیل‌شدن به الگوی خطرناکی برای سایر کشورهاست. در این زمینه، روسیه به رهبر رگولاسیون در زمینه رمزارزی تبدیل شده است.»

با این حال، به نظر می‌رسد امثال پاروییان بدترین سناریوی ممکن را در نظر گرفته‌اند. ولادیمیر پوتین به‌تازگی در کنار ابراز حمایت خود از لایحه‌های مالیاتی در حوزه رمزارزی و کنترل بیشتر این حوزه، همچنین از ماینینگ کنترل‌شده و «برتری رقابتی»‌ای که روسیه می‌تواند از آن به دست آورد، صحبت کرد؛ امری که نشان از عدم علاقه فعلی دولت وی به ممنوعیت کامل فعالیت رمزارزی دارد.

آمریکایی‌ها چشم به مسکو دارند
در حالی که در سنا و کنگره آمریکا لایحه پشت لایحه در راستای حمایت از رمزارزها یا محدودیت آنها مطرح می‌شود، سرعت بالای روسیه در قانون‌گذاری مؤثر، باعث شده چشم بسیاری از نمایندگان کنگره و سناتورهای آمریکایی به این پیشرفت‌ها و نتیجه نهایی آنها در روز ۱۸ فوریه دوخته شود.

«ویت گیبس»، مدیرعامل شرکت Compass Mining که دو تأسیسات ماینینگ در سیبری دارد، می‌گوید: «فکر می‌کنم اکثر کشورها در حال بررسی اقدامات مشابه برای شناسایی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال هستند.

فکر می‌کنم تاکنون رفتار روسیه چندان هم غیرعقلانی نبوده است. تأسیسات ماینینگ ما به شکل کنترل‌شده کار می‌کنند و امیدوارم پیامی که از رگولاسیون روسیه به سایر کشورها مخابره می‌شود، صرفاً تأثیر منفی نداشته باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xzrt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.