رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رویداد جذب سرمایه دوشنبه‌های استارتاپی با موضوع پراپ‌تک برگزار شد / فضای جدید سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

رویداد معرفی استارتاپ‌های حوزه فناوری‌های نوین ساختمانی و جذب سرمایه آن‌ها روز دوشنبه ۲۹ شهریور توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری کارن‌کراد برگزار شد. این رویداد به‌منظور رفع نیاز مجموعه‌های نوآور و فناور در زمینه جذب سرمایه، تحت عنوان پیوند و دوشنبه‌های استارتاپی تدارک دیده شده است.

در ابتدای این برنامه، مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که با توجه به خلاهای شناسایی‌شده در مسیر جذب سرمایه استارتاپ‌ها، سلسله رویدادهای دوشنبه‌های استارتاپی را طراحی کرده‌اند. بغدادی گفت: «این رویداد به استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر دانش‌بنیان و غیر‌دانش‌بنیان کمک می‌کند تا ایده‌ها و محصولات خود را در بستری مناسب، به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، بخش خصوصی و عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی عرضه کنند.»

در ادامه حمیدرضا احمدیان، عضو شورای عالی نوآوری و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد، گفت: «حوزه پراپ‌تک، به خاطر برنامه‌های دولت، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چراکه مباحث مسکن‌ ارزان‌قیمت، هوشمندسازی منازل و ساخت مسکن سریع‌الاحداث مورد توجه دولت جدید است.»

احمدیان با اشاره به وجود فرصت ساخت‌وساز در کشور و از طرف دیگر رشد اکوسیستم فین‌تکی بیان کرد: «درست است که در حوزه‌های مربوط به تکنولوژی و نوآوری پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم اما با این حال سهم قابل قبولی در حوزه پراپ‌تک نداریم. صندوق نوآوری و شکوفایی، همیشه حامی خوبی بوده و امیدواریم با همراهی و حمایت این صندوق، پیشرفت خوبی داشته باشیم.»

محمد علی کریمی، معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه تاکنون در کشور، در حوزه نوآوری بخش مسکن اقدامات جدی‌ انجام نشده و حوزه فناوری‌های نوین مسکن ناشناخته مانده است گفت: «یک ضلع اکوسیستم پراپ‌تک اتصال محکمی به اقتصاد اشتراکی دارد؛ و بخش دیگر آن مرتبط با فین‌تک است. حجم سرمایه‌گذاری در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد، مارکت پراپ‌تک رقمی حدود ۲۱۷ تا ۲۲۰ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده است.»

به گفته او، حوزه ساختمان، بسیار مهم و جزء تاثیرگذارترین و پرکاربردترین حوزه‌ها در صنعت کشور است؛ چه از بعد درآمدزایی، چه از بعد اشتغال‌زایی و این رویدادها به ارتقای ظرفیت‌های نوآوری در حوزه ساختمان و پراپ‌تک، کمک می‌کند.

کریمی در بخش پایانی صحبت‌هایش به نقش رگولاتو و سیاست‌گذار اشاره کرد و گفت: «انتظار داریم نهادهای رگولاتور و تصمیم‌ساز مانند شهرداری و وزارت کشور خود را درگیر موضوع کنند چرا که تا زمانی که نهادها وارد عرصه نشوند، تولید و توسعه در حوزه پراپ‌تک اتفاق نمی‌افتد.»

تولید مواد اولیه از ضایعات

بخش دوم این برنامه به سلسله رویداد دوشنبه‌های استارتاپی اختصاص داشت و ۷ تیم استارتاپی، به ارائه طرح‌های خود پرداختند. اولین تیمی که از طرح خود سخن گفت «اکسیر صنعت سیمان سبز» بود. این طرح شامل تولید سیمان، برق و قطعات بتنی سبز از ضایعات کشاورزی است. در این طرح از ضایعات صنعت شکر و نیشکر برای استفاده بهینه از ضایعات استفاده می‌شود. این سیمان‌ها شامل ۶ نوع مختلف با ویژگی، فرمولاسیون، مشخصات فنی و ساختار‌های مختلف است. برق تولیدی نیز به عنوان برق سبز تجدیدپذیر یک محصول فناورانه و محصول جانبی خط تولید سیمان است.

ایده‌پرداز این طرح در این باره گفت: «مسئله‌ای که این روزها توجه اخبار تلویزیون را به خود جلب کرده تغییرات آب و هوایی است. علت اصلی تغییرات آب وهوایی گرمایش جهانی و گازهای گلخانه‌ای است. از میان گازهای گلخانه‌ای کربن دی‌اکسید با ۶۸ درصد بیشترین تاثیر را در این پدیده دارد. اکسیر صنعت در واقع فرایند تولید سیمان را معکوس کرده است. درآمد اکسیر صنعت در بخش داخلی از تولید و برق و سیمان به دست می‌آید و بخش دیگر درآمدش از  فروش لایسنس به کشورهایی مانند چین، هند، استرالیا، پاکستان و بلژیک است.»

به گفته او، اکسیر صنعت به دلیل دانش فنی و کپی رایتینگ تقریبا در دنیا رقیب ندارد و تنها یک شرکت در کشور استرالیا از ضایعات قطعات و انرژی تولید میکند. البته این ضایعات شامل ضایعات بومی خودشان است. سرمایه مورد نیاز این استارتاپ برای توسعه و بازاریابی محصول، مبلغ ۲۲ میلیارد ریال است.

مدیریت امور مالی ساختمان

ایمان رادمنش ایده پرداز سامانه «سامون» درباره ایده اولیه این استارتاپ گفت: «عمده مشکلات مجموعه‌های آپارتمان‌نشین به عدم شفافیت مالی و اختلافات داخلی باز می‌گردد درحالی‌که هدف از زیست در ساختمان پناه گرفتن بوده است. سامون برای مدیریت بخش مالی و ایجاد شفافیت ساختمان در قالب یک اپلیکشین طراحی شده است. در نتیجه استفاده از سامون همه فرایندهای مالی در دسترس است و مدیر ساختمان می‌تواند تمام فعالیت‌هایش را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.»

به گفته او، این سامانه همچنین با مدیریت کنتور آب، میزان مصرف واقعی هر واحد را محاسبه می‌کند. این سامانه به طورکلی دارای ویژگی‌های مدیریت‌ مالی ساختمان شامل مدیریت شارژ، پرداخت قبوض، مدیریت هزینه‌ها و مدیریت خدمات ساختمان شامل خدمات عمومی، خدمات تاسیساتی و فنی و همچنین هوشمند‌سازی ساختمان شامل ماژول‌های کنتور آب واحد، درایور درب پارکینک، کنترل تردد ساکنین، کنترل یونیت موتورخانه، کنترل یونیت آسانسور است. هدف این مجموعه، توجه به زمینه‌های مختلف حوزه ساختمان، اعم از نیازمندی‌های قبل از بهره‌برداری و نیازمندی‌های پس از بهره‌برداری است. بازار هدف سامون در وهله اول ساکنان و مدیران و در مرحله بعد شرکت‌ها و متخصصان خدمات ساختمانی هستند.

سامون در پلی‌استور بالغ بر ۱۱ هزار نصب دارد و در بازار هم حدود ۵ هزار نصب فعال داشته است. سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۱۱۵ میلیارد ریال  به ازای ۶۲ درصد سهام شرکت است.

مدیریت دیجیتال پروژه

در ادامه بخش معرفی استارتاپ‌ها، ایده‌پرداز بعدی درباره طرح خود گفت که «کارگاه تو»، برای تعریف پروژه، تعریف اعضا پروژه، چت کردن اعضا با یکدیگر و همچنین اختصاص وظایف به هرکدام از اعضای پروژه استفاده می‌شود. با این اپلیکیشن می‌توان گجت‌ها را کنترل کرد؛ این حوزه شامل کلاه ایمنی و دستبند سلامت است که علائم حیاتی کارگر را برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی کنترل می‌کند. مشتریان کارگاه تو، انبوه‌سازان، پیمانکاران و مهندسان عمران هستند. کارگاه تو هزینه‌های ساختمانی و ریسک را کاهش می‌دهد. درآمد کارگاه تو از فروش قطعات، اشتراک اپلیکیشن، تبلیغات داخل اپلکیشن و راه‌های دیگر است. درخواست کارگاه تو از سرمایه‌گذاران این است که به توسعه داخلی و خارجی آن کمک کنند و ارتباط موثری با ذی‌نفعان دولتی مانند شهرداری‌ها، وزارت مسکن و بانک‌ها ایجاد کنند. سرمایه مورد نیاز استارتاپ کارگاه تو، ۸۰ میلیارد ریال است.

سازه‌های پیش‌ساخته

ایده‌پرداز «مشرق‌زمین» بیان کرد که ایده این استارتاپ از دی‌ماه ۸۲ یعنی بعد از زلزله بم شکل گرفت. هنگام زلزله بم کمتر از چند ساعت ۲۰ هزار خانوار محل سکونت خود را از دست دادند. تجربه این زمین‌لرزه باعث شد به فکر راه حلی برای موضوع اسکان موقت و دائم بیفتیم. بحث اسکان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان است چرا که شرایط اقلیمی هوای سرد اجازه استفاده از چادر و کانکس را نمی‌دهد. در مواردی هم ممکن است برخی ساختمان‌ها هنگام زلزله تخریب نشوند اما مردم در خانه‌هایشان احساس امنیت هم نکنند. برای همین تصمیم به ایجاد سازه‌هایی گرفتیم که در کوتاه‌ترین زمان نصب و آماده بهره‌برداری باشد.

ایده‌پرداز این استارتاپ اظهار کرد: «با تحقیقاتی که انجام دادیم دریافتیم در ایران شرکت‌هایی که سازه‌های مدولار را تولید کنند کم هستند. این سازه‌ها در واقع سازه‌های پیش‌ساخته بتنی با تکنولوژی ابر بتن خودتراکم است.»

براساس گفته‌های ایده‌پرداز استارتاپ مشرق‌زمین یکی از قابلیت‌های این سازه پیش‌شاخته این است که می‌توان آن را از پیش تولید و در زمان بحران استفاده کرد. همچنین در مکان‌هایی که نیروی انسانی محدود است این سازه‌ها بسیار موثر هستند. سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۸۰ میلیارد ریال اعلام شده است.»

استارتاپ بعدی، «فیدار سازه کاسپین» بود که سازه‌های پیش‌ساخته بتنی با قابلیت اجرا در مناطق مختلف به خصوص مناطق زلزله‌خیز کشور را طراحی و تولید می‌کند. این سیستم ترکیبی از اتصالات فلزی در سازه‌های بتنی با رویکرد پیش‌ساختگی است. اجزای اصلی سازه همچون ستون، تیر، سقف و بخش‌های دیگر به طور کامل در کارخانه ساخته می‌شود و پس از انتقال به محل پروژه، با اتصالات فلزی پیچ و مهره‌ای به یکدیگر متصل شده و اسکلت ساختمان را تشکیل می‌دهند. اجرای این سیستم تا ۱۰ برابر از روش‌های سنتی و ۵ برابر از روش‌های پیش‌ساخته فعلی، سریع‌تر و هزینه اجرای این سیستم تا ۲۰% کمتر از روش‌های معمول است. این استارتاپ نیازمند جذب سرمایه به مبلغ ۴۸/۵۰ میلیارد تومان است.

خرید ملک با توکن

خرید ملک مزایا و معایب زیادی دارد. ملک یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است که برای شروع سرمایه زیادی لازم دارد.. استارتاپ «هوم‌ هاب» سعی کرده است به کمک ایده‌های نوآور این پارادوکس را برطرف کند. هوم هاب پلتفرم اقتصاد اشتراکی است که بر بستر فناوری بلاک‌چین تشکیل شده است.

افراد می‌توانند به این وسیله در پلتفرمی امن و بدون نیاز به اعتماد به افراد به عنوان شریک در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کنند. در این پلتفرم برای هر ملک یک توکن ان‌اف‌تی طراحی شده است. باتوجه به قوانین تجارت جمهوری اسلامی، املاک قابلیت توکنایز شدن ندارند برای همین این پلتفرم سند را به شرکتی واسط منتقل می‌کند. این تیم استارتاپی، به دنبال جذب سرمایه به مبلغ ۵ میلیارد ریال است.

غلبه بر پیچیدگی‌های مرحله ساخت

«وب اپلیکیشن آسپابیم» با استفاده از مفهوم مدلسازی اطلاعات ساختمان، راه‌حلی برای غلبه بر پیچیدگی‌های مرحله ساخت پروژه ارائه می‌کند. وجود ذی‌نفعان متعدد در مرحله ساخت، هماهنگی و اشتراک‌گذاری اطلاعات پروژه را به دلیل نرم‌افزارها و فرمت داده‌های متعدد دچار چالش می‌کند. این اپلیکیشن در مرحله طراحی پروژه، اطلاعات را از نرم‌افزارهای BIM استخراج می‌کند و یک پایگاه داده از اطلاعات پروژه را از طریق وب در اختیار ذی‌نفعان اجرایی پروژه می‌گذارد. با این امکان می‌توان پروژه‌های ساختمانی خود را مدیریت کرد و در هر لحظه و هر مکان به آخرین وضعیت پروژه دسترسی داشت. ذی‌نفعان اجرایی پروژه‌های ساختمانی با توجه به سطح دسترسی مشخص به اطلاعات، کاربران این مجموعه خواهند بود. این استارتاپ به دنبال جذب سرمایه ۱۲۰ میلیارد ریالی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6w03
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.