کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روی دیگر سکه جنگ

اوکراینی‌ها از همیشه بیشتر بیت‌کوین می‌خرند

بر اساس آمار منتشره از دفتر آمار «آرکین» (Arcane) مربوط به شنبه گذشته،‌ موجی گسترده از اوکراینی‌ها وارد صرافی‌های رمزارز، به‌خصوص صرافی بایننس شده و در حال خرید گسترده رمزارزها در حجم بی‌سابقه‌ای هستند. اوکراینی‌ها که در بحبوحه جنگ از همیشه بیشتر نگران از دست رفتن ارزش ارز ملی خود، هریوانیا، هستند، بیش از هر رمزارز دیگری به تتر و بیت‌کوین علاقه نشان داده‌اند. امری که به‌خوبی انگیزه اوکراینی‌ها برای خرید این رمزارزها را نشان می‌دهد؛ حفظ سرمایه.

بر اساس گزارش آرکین،‌ حجم معامله هریوانیای اوکراین در برابر تتر که در روزهای پیش از جنگ حدود شش میلیون دلار بود، حالا به بیش از 10 میلیون دلار رسیده است. این حجم معامله به‌ندرت از سه میلیون دلار تجاوز می‌کرد. حجم معامله هریوانیا در برابر بیت‌کوین نیز از سه میلیون دلار به نزدیکی هفت میلیون دلار رسیده است.

مانند شهروندان و کسب‌وکارهای روس که بر اثر تحریم‌ها در حال خرید رمزارزها به شکل گسترده هستند، روی دیگر سکه یعنی اوکراینی‌ها نیز برای بقای اقتصادی خود به رمزارزها روی آورده‌اند. بسیاری در اوکراین در وحشت‌اند تا با قطعی کامل اینترنت، شبکه بانکی اوکراین به‌طور کلی از بین برود و در این بین ماهیت دائمی، غیرمتمرکز و آسیب‌ناپذیر رمزارزها تنها راه امنیت مالی آنهاست. بسیاری از پناهندگان جوان‌تر اوکراینی نیز سپردن سرمایه خود به دست والت‌های رمزارزی را به‌عنوان راهی برای انتقال پول خود به کشور مقصد خود می‌دانند.

دولت اوکراین نیز که همواره از حامیان سفت‌وسخت رمزارزها بوده، حالا اعلام کرده که پولکادات – یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار – را پس از اهدای بیش از ۲۰ میلیون دلار در قالب بیت‌کوین، اتریوم و تتر برای کمک به ارتش این کشور دریافت خواهد کرد. به‌طور همزمان دولت اوکراین از ظرفیت رمزارزها برای دشمن خود نیز آگاه است و از صرافی‌ها رمزارزی خواسته تا حساب‌های روسی را ببندند.

«جسی پاول»، مدیر صرافی رمزارز کراکن در پاسخ گفته است: «من منطق این درخواست را درک می‌کنم، اما با وجود احترام عمیق من برای مردم اوکراین، کراکن نمی‌تواند حساب‌های مشتریان روسی ما را بدون الزام قانونی برای انجام این کار مسدود کند. کاربران روس ما نیز در عین حال باید بدانند که به وجود آمدن این الزام قانونی می‌تواند قریب‌الوقوع باشد.»

صرافی‌ها نیز با فشار فزاینده‌ای برای اعمال ممنوعیت‌های کلی برای تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های روسی مواجه شده‌اند. کوین‌بیس و بایننس هر دو تاکنون جواب منفی داده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/18cm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.