کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رگولاتوری بیشتر رمزارزها در آمریکا

کمیسیون معاملاتی آمریکا سه بازار رمزارزی را تعطیل کرد

کمیسیون معاملاتی کالای آمریکا (CFTC) دوشنبه این هفته اولین اقدام اجرایی خود را علیه بازارهای رمزارزی به سرانجام رساند. این کمیسیون سامانه شرط‌بندی بر اساس رمزارز Blockratize را 1.4 میلیون دلار جریمه کرد و همزمان نیز به آنها دستور داده تا تمامی بازارها و سامانه‌های زیرمجموعه خود را که با قوانین کمیسیون ملی هماهنگی ندارند، به‌طور کلی تعطیل کنند.

پلی‌مارکت، که نام عمومی سامانه بلاک‌رتایز است، به کاربران خود اجازه می‌داد تا با استفاده از رمزارزها روی طیف وسیعی از اتفاقات و ورزش‌های مختلف به‌طور ناشناس شرط‌بندی کنند. یکی از نمونه‌های این شرط‌بندی‌ها که بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده داشت، درباره نامزدی بن افلک و جنیفر لوپز تا پایان سال ۲۰۲۱ بود که بیش از دو میلیون دلار روی آن شرط‌بندی شده بود.

از سوی دیگر و به غیر از چنین حاشیه‌هایی، پلی‌مارکت نتوانسته بود مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت در بازار معین و جابه‌جایی اجرایی را کسب کند و با این وجود به فعالیت در این حوزه‌ها پرداخته بود. تا اینجا به نظر می‌رسد که دلایل کمیسیون معاملاتی برای ممنوع‌کردن کار این سامانه معتبر است، اما واقعیت نگران‌کننده این است که عموم صرافی‌ها و کسب‌وکارهای رمزارزمحور چنین مجوزهایی را در اختیار ندارند.

کمیسیون معاملاتی که به اجرای سفت‌وسخت و صریح قوانین شهرت دارد، پیش از این درباره این شرکت‌ها هشدار داده بود. حالا بسیاری نگران‌اند که اقدام علیه پلی‌مارکت تنها شروع ماجرا بوده و پیگیری‌ها و دستورات تعطیلی بسیار فراگیرتری از سوی کمیسیون معاملاتی در راه باشد.

«وینسنت مک‌گونگال»، سخنگوی کمیسیون معاملاتی در بیانیه خود گفته است: «تمام بازارهای خاص باید در مرزهای قوانین معاملاتی کمیسیون قدم بردارند و هر فرد یا نهادی که از آنها تخطی کند، توسط کمیسیون شناسایی و دستور تعطیلی آن صادر خواهد شد.

فضایی که این روزها به آن «دیفای» گفته می‌شود، نه شامل مالیات می‌شود، نه می‌توان بر معاملات آنها و ماهیت قانونی‌بودن آنها نظارتی داشت. قطعاً در مورد بخش‌هایی از این بازار که توان اجرایی داریم، ‌اقدامات بیشتری خواهیم کرد. کارگزاران و افراد فعال بازار باید در چارچوب قانون فعالیت کنند تا بتوانیم فضای معاملاتی امن، شفاف و محافظت‌شده‌ای داشته باشیم.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که این حرف‌ها تهدید توخالی نیست و تحقیقات درباره پلی‌مارکت و چند صد سامانه رمزارزی دیگر از اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون در جریان بوده و اقدامات علیه دیگر سامانه‌ها نیز به محض روشن‌تر شدن تحقیقات صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/url8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.