ریزش، اصلاح یا رکود بلندمدت…

مشکلات رگولاتوری بر سر نوسانات بازار خراب می‌شود؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

خیلی‌ها می‌گویند باید منتظر یک رکود طولانی‌مدت در بازار کریپتو بود. عده‌ای هم می‌گویند این بازار از این دست بالا و پایین‌ها زیاد دیده و اصلاحات را نباید رکود در نظر گرفت. هرچه هست امروز بازار رمزارزها به اندازه شش ماه پیش که همه چیز صعودی و خوشحال بود، خوشبین و سرحال نیست.

یک تحلیل این است که شاید «زمستان» دیگری از سقوط قیمت‌ها در بازار رمزارزها پیش بیاید و این بازار نتواند تا سال‌ها روند بهبود خود را تکمیل کند. به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، تحلیل‌گران بانک سرمایه‌گذاری یو‌بی‌اس، درباره این مسئله هشدار داده‌اند و در همین زمان شاهد این هستیم که ابرهایی جلوی درخشش دارایی‌های دیجیتال را گرفته‌اند.

افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ به‌احتمال زیاد تمایل به رمزارزهایی چون بیت‌کوین را برای سرمایه‌گذاران زیادی، کاهش دهد. این مسئله‌ای است که تیم تحلیل‌گران، به ریاست جیمز مالکوم، طی یادداشتی به آن اشاره کرده‌اند. دلیل این مسئله این است که افزایش نرخ بهره استدلال‌هایی را نابود می‌کند که ادعا می‌کردند بیت‌کوین جایگزینی مناسب برای ارز یا نگهداری ارزش است.

دیگر عوامل دخیل در این نوع نگاه، نواقص و ضعف‌هایی است که در این فناوری وجود دارد و در کنار آن مقررات‌هایی که می‌تواند جلوی توسعه این صنعت را بگیرند.

سقوط رمزارزها
بازارها طی چند هفته اخیر بیش از پیش به این باور رسیده‌اند که فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲، نرخ بهره را حتی بیش از سه برابر خواهد کرد، و این مسئله منجر به افت قیمت بیت‌کوین طی این دوره شده است. این رمزارز که به لحاظ ارزش بازاری، بزرگ‌ترین رمزارز جهان به حساب می‌آید، بیت‌کوین ریزش شدیدی تجربه کرده و این ریزش کل بازار را با خودش همراه کرده است.

با این‌حال، به نظر تحلیل‌گران یو‌بی‌اس، دلایلی وجود دارد که باور کنیم اوضاع از این هم بدتر خواهد شد و در نهایت به یک «زمستان رمزارزی» برسیم که در آن قیمت دارایی‌های این‌چنینی به شدت افت خواهد کرد و زمان زیادی خواهد برد تا بتوانند به سطوح قبلی خود برگردند.

آخرین زمستان رمزارزی در پایان سال ۲۰۱۷ و آغاز ۲۰۱۸ رخ داد، یعنی زمانی که بیت‌کوین از حدود قیمت ۲۰ هزار دلار سقوط را آغاز کرد و بیش از یک سال کمتر از ۴ هزار دلار ماند. آن زمستان باعث شد که سرمایه‌گذاران زیادی نسبت به دارایی‌های دیجیتال بی‌میل شوند.

اگر بانک‌های مرکزی بخواهند کنترل تورم را در دست بگیرند، دیگر نمی‌توانیم آن ادعای قبلی را مطرح کنیم که سرمایه‌گذاران باید بیت‌کوین را به عنوان محافظی مقابل افزایش قیمت‌ها حفظ کنند. البته از آن‌جایی که محرک‌های تشویقی بانک مرکزی عاملی کلیدی برای رشد توکن‌های رمزنگاری شده در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بود، رویکرد جدید این نهاد به وضوح تاثیر بدی روی قیمت‌ رمزارزها می‌گذارد.

فراموش نباید کرد که فدرال رزرو سال گذشته نرخ بهره را پایین نگه داشت، و امسال به منظور کنترل تورمی بی‌سابقه مجبور به افزایش آن است. از سوی دیگر، تحلیل‌گران یو‌بی‌اس ادعا می‌کنند که سرمایه‌گذاران بازار رمزارز به نتیجه‌ای بسیار دلهره‌آور رسیده‌اند: بیت‌کوین «پولی بهتر» نیست، زیرا به شدت نوسان دارد و عرضه محدود آن، منجر به کاهش انعطاف‌پذیری‌اش می‌شود.

همان‌طور که گفته شد یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند منجر به سقوط شدید قیمت رمزارزها شود، کمبودهایی است که در فناوری کریپتو وجود دارد. برای مثال، افزایش مقیاس فناوری بلاک‌چین عملی دشور است، زیرا این فناوری غیر متمرکز دارد و افزایش در آن تمام اعضای شبکه باید قادر به نظارت و تایید تراکنش‌ها باشند.

سومین مشکل هم مقررات‌گذاری‌های جدید است. بنابر تحلیل یوبی‌اس، سفته‌بازی‌های روزافزون در شبکه‌های کریپتو «به طور قطع نظارت دقیق‌تری را به خود فرا می‌خواند که هدفش حفاظت از مصرف‌کنندگان و حفظ ثبات مالی است.» به گفته این گروه تحلیل‌گر این‌طور به نظر می‌رسد که «استیبل‌کوین‌های اوج گرفته و پروژه‌های مالی غیر متمرکز (دیفای) ، به احتمال زیاد در ماه‌های آینده با برخورد جدی‌تری از سوی مقامات روبه‌رو شوند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nlsq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.