کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بررسی نتایج تحقیقات در کسبوکارها نشان داده است که حضور زنان در محیط کار و تنوع جنسیتی، کلیدی برای دستیابی به اهداف سازمانهاست. ضمناً حضور بیشتر زنان در محل کار در واقع سازمان را به مکانی بهتر برای همه افراد از هر جنسیت تبدیل میکند. طبق بررسی فورچون۵۰۰، حضور بیشتر زنان در شرکتها نتایجی را به همراه داشته که عبارتند از:
زنان در هیئتمدیره عملکرد بهتری دارند.
تیمهای دارای تنوع جنسیتی در مقایسه با تیمهای مردانه فروش و سود بیشتری دارند.
واحدهای تجاری با تنوع جنسیتی متوسط درآمد بیشتری نسبت به واحدهای تجاری با تنوع کمتر دارند. اما مزایای حضور زنان در محل کار فقط به منافع مالی محدود نمیشود. رضایت شغلی و تعهد سازمانی بیشتر، کار معنیدارتر و فرسودگی کمتر، سایر مزیتهای پرتعداد بودن زنان در محیط کسبوکار را شامل میشوند. اما سازوکار نگهداشت نیروی انسانی زن در سازمانها چگونه باید باشد؟
تحقیقات گالوپ نشان میدهد برخی خصوصیات در سازمانها به حضور بیشتر زنان کمک میکند. این خصوصیات که اغلب در فرهنگ سازمانی نهفته است، شامل این موارد میشود:
کار لذتبخش؛ شغلی که بهخوبی با سایر زمینههای زندگی آنها سازگار است و فرصتهایی برای ایجاد تفاوت و نوآوری در خود دارد. طبق تحقیقات، رایجترین دلیلی که زنان برای ماندن در کنار کارفرمای فعلیشان ارائه میدادند، این بود که شغلشان با سایر بخشهای زندگیشان تطابق دارد. به همین دلیل از کاری که انجام میدهند، لذت میبرند. آنها معتقد بودند شغلشان به آنها فرصت ایجاد تغییر میدهد.
کار معنیدار: علاوه بر این، بسیاری از زنان در مورد داشتن کار معنادار شخصی صحبت کردند که به ارزشها، هدف و تعادل بین کار و زندگی آنها مرتبط است. این دلایل با هم، نوع خاصی از اشتغال را توصیف میکنند که دانشمندان علوم اجتماعی از آن با عنوان «رسالت» یاد میکنند. مشاغلی که رسالتی را دنبال میکنند، مشاغلی هستند که مردم احساس میکنند به دنبال آنها کشیده میشوند و برای انجام آن به دنیا آمدهاند. زنان بیشتر به دنبال شغلهایی ذاتاً لذتبخش و معنادار هستند تا بتوانند به عنوان بخش مرکزی هویت خود از آنها یاد کنند.
کار انعطافپذیر: برای زنان انعطافپذیری در مکان، زمان و نحوه کار اهمیت بیشتری دارد. وقتی از زنان خواسته شد که اهمیت دستاوردها و مزایا در محل کار را ارزیابی کنند، نگرانیهای مربوط به انعطافپذیری در صدر فهرست قرار گرفت.
زنان فرصتهای واقعی رهبری میخواهند
در نمونه تحقیقی که نتایجش را ذکر کردیم، زنان به اندازه مردان به ارتقای شغلی و فرصتهای توسعه رهبری علاقهمند بودند. اما زنان در محل کار دلایل متفاوتی برای رد فرصتهای رهبری در مقایسه با مردان بیان کردند. مردان معمولاً موقعیتهای شغلی را رد میکردند، زیرا آنها را نمیخواستند؛ مثلاً علاقهای به نقش نداشتند، سرپرستی را دوست نداشتند، نمیخواستند محل زندگی خود را جابهجا کنند، نمیخواستند ساعتهای بیشتری کار کنند یا حقوق آن موقعیت شغلی برایشان جذاب نبود. در حالی که برخی از زنان علاوه بر اینکه نگرانیهای فوق را بیان میکردند، گاهی به صلاحیتهای خود اطمینان نداشتند و صراحتاً میگفتند از حمایت دیگران مطمئن نیستند یا از شکست خوردن میهراسند.
همه ما میدانیم که زنان شاغل وارد بازار کار شدهاند تا بمانند، اما اگر صاحبان کسبوکار میخواهند رهبران زن بااستعداد در سازمان آنها بمانند و موجب پیشرفت و شکوفایی سازمانشان شوند، وقت آن رسیده است که محیط کار را به سمت محیط مطلوب زنان سوق دهند.