زنجیره کامل لجستیک پستی / گفت‌وگو با مجتبی نصیری، قائم‌مقام مدیرعامل پارسی‌پست

مجتبی نصیری می‌گوید قصد دارند از ظرفیت دفاتر پیشخوان خدمات دولت، برای عرضه خدمات پستی به‌ویژه به شرکت‌های اینترنتی استفاده کنند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

منیره شاه‌حسینی/ اواخر سال ۱۳۹۶ بود که شرکت تعاونی پست پیشگامان بادپا، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تعاونی پیشگامان، با شرکت در مزایده‌ای که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص واگذاری مجوز اپراتوری پستی به بخش خصوصی برگزار کرده‌ بود، موفق به اخذ پروانه اپراتوری کشوری پست شد.

این شرکت با برند پارسی‌پست فعالیت خود را شروع کرد و قرار بود حداکثر ظرف مدت شش ماه بعد از صدور مجوز، فعالیتش را به شکل عملیاتی آغاز کند، اما این روال به‌سادگی پیش نرفت و با افزایش تحریم‌های کشور و در جریان کش‌وقوس‌های تورمی و افزایش قیمت دلار، این شرکت تعاونی برای تجهیز و تأمین ماشین‌آلاتش به مشکل برخورد.

از سوی دیگر میزان سرمایه‌گذاری‌ای که در برنامه کسب‌وکار ارائه‌شده به سازمان در زمان اخذ پروانه پیش‌بینی کرده ‌بودند، با افزایش بسیار زیاد و کمبود تجهیزات مورد نیاز مواجه شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که اگر حتی سرمایه مورد نیاز نیز تأمین می‌شد، مشکل تأمین تجهیزات با محدودیت‌هایی که شرکت‌های خودروسازی در واگذاری خودرو به متقاضیان داشتند، به قوت خود باقی بود.

این مشکلات به علاوه مشکلات قانونی دیگری که بر سر راه شروع فعالیت‌های پارسی‌پست قرار داشت، سبب شد آغاز فعالیت‌های پستی این برند چندین سال به تعویق افتد و بالاخره در ۱۷ مهر ۱۴۰۰ همزمان با روز جهانی پست، پارسی‌پست فعالیت‌های خود را به‌طور عملیاتی آغاز کند.

البته دست‌اندرکاران شرکت می‌گویند در طول این مدت، اقدام به شناسایی نمایندگان استانی و جذب آنان و تأمین واحدهای ستادی در استان‌ها کردند؛ زیرا گستردگی کار به‌دلیل ضرورت ایجاد شبکه ارتباطی اتصال 30 استان به یکدیگر بسیار بالا بود.

در رابطه با مأموریت و چشم‌انداز این شرکت با مجتبی نصیری، قائم‌مقام مدیرعامل پارسی‌پست گفت‌وگو کرده‌ایم. نصیری حدود 26 سال را در شرکت ملی پست کار کرده و چهار سال باقی‌مانده تا بازنشستگی‌اش را در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، معاون امور پستی بوده و حالا در پارسی‌پست سمت قائم‌مقام مدیرعامل را دارد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چه وظایفی به پارسی‌پست سپرده است؟

بر اساس پروانه صادره و موافقت‌نامه مبادله با سازمان، وظایفی مشابه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی و ارائه خدمات پستی به سراسر کشور به پارسی‌پست واگذار شده‌ است.

شرکا یا بنیان‌گذاران و سهام‌داران این مجموعه چه افراد یا شرکت‌هایی هستند؟

شرکت پست پیشگامان بادپا یک شرکت تعاونی و سهام‌داران آن اعضای تعاونی با میزان سهم متفاوت هستند. به عبارتی این تعاونی پستی از سرمایه خرد اعضا تشکیل شده ‌است. با توجه به اینکه برخی از اعضای آن سهام‌داران عمده دیگر شرکت‌های عضو گروه تعاونی پیشگامان هستند، نمایندگان این شرکت‌ها در هیئت‌مدیره پارسی‌پست حضور دارند و شرکت به جهت تعاونی‌بودن زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز فعالیت می‌کند.

آیا این سهام در بورس عرضه شده ‌است؟

در ابتدا سهام فقط بین سهام‌داران شرکت تعاونی پست پیشگامان عرضه شد، اما به‌تازگی این شرکت در بازار فرابورس پذیرفته شده و مجوز درج نماد آن با نام بازرگام در تابلو عرضه سهام نیز صادر شده‌ و مراحل نهایی عرضه سهام شرکت در بازار بورس در حال انجام است. «بازرگام» یک فروشگاه آنلاین در حوزه فروش توزیع آنلاین میوه و اقلام سوپرمارکتی در سراسر کشور است که کل سهام آن متعلق به شرکت پست پیشگامان بادپاست.

مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره پارسی‌پست چه کسانی هستند؟

اعضای هیئت‌مدیره پارسی‌پست منتخبی از شرکت‌های حقوقی زیرمجموعه تعاونی هستند که نمایندگانی از آنان در هیئت‌مدیره پارسی‌پست حضور دارند. محمدهادی اسلامی، مدیرعامل مجموعه پارسی‌پست و اعضای هیئت‌مدیره آن، محمدرضا رضایی‌نژاد (رئیس هیئت‌مدیره)، محمد شهسواری (نماینده بندر خشک و رئیس هیئت‌مدیره)، امیرحسین رضایی‌نژاد (نماینده شرکت هوشمند سرمایه و عضو هیئت‌مدیره)، مسعود بمانی‌پور (مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و فیبر نوری و عضو هیئت‌مدیره) هستند.

در حال حاضر چه خدماتی از طریق پارسی‌پست در حال انجام است؟

پارسی‌پست در حال حاضر خدمات متعارف و سریع را در برنامه خود دارد که بر اساس درخواست مشتری در زمان قبول مرسوله در نمایندگی‌ها انتخاب می‌شود. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته واحدهایی در سطح استان‌ها با عنوان دفاتر پیشخوان خدمات دولت ایجاد شده‌ و پروانه فعالیت این دفاتر بر اساس قانون توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می‌شود، ما هم در برنامه‌های خود استفاده از این ظرفیت را قرار داده‌ایم و به‌زودی خدمات خود را از طریق این دفاتر عرضه خواهیم کرد.

طبق تعهداتی که به سازمان تنظیم مقررات داریم، موظفیم در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، خدمات پستی را ارائه دهیم و مرسوله‌های پستی مشتریان را پس از جمع‌آوری از طریق زیرساخت‌ها و امکانات پارسی‌پست به مقاصد و به دست گیرندگان مرسولات برسانیم. همچنین ارائه خدمات به شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی یکی دیگر از خدمات ما برای شرکت‌هایی است که حجم ارسال بالایی دارند.

برای توسعه فعالیت‌های خود برنامه داریم نقاط دسترسی به خدمات خود را از طریق دفاتر پیشخوان و شبکه آنلاین افزایش دهیم. این ظرفیت در حال حاضر در سامانه ما وجود دارد و کسب‌وکارهایی که حجم ارسال بالایی دارند، می‌توانند اکانت پارسی‌پست را از طریق دفاتر مرکز تماس ما دریافت کنند.

حوزه خدمات نیابتی نیز از جمله بخش‌هایی است که به نیابت از دستگاه‌های اجرایی برخی از خدمات آنها را انجام می‌دهیم. در حال حاضر جمع‌آوری و توزیع اسناد تک‌برگی‌ مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک استان‌ها را که در دفاتر اسناد رسمی پذیرفته می‌شود، در 10 استان کشور به نیابت از مردم و ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می‌دهیم.

پارسی‌پست این آمادگی را دارد که به نیابت از دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز را برای لجستیک آن سازمان‌ها یا شرکت‌ها با سرمایه خودش فراهم کند؛ با این شرط که خدمات آن دستگاه در قالب خدمت پستی ارائه شود.

همچنین باید تأکید کنم خدمت‌رسانی به کسب‌وکارهای اینترنتی در اولویت برنامه‌های سال آینده ما قرار دارد. به همین منظور در حال تولید و راه‌اندازی سامانه‌ای برای توسعه دسترسی خدمات لجستیکی به حوزه تجارت الکترونیکی و کسب‌وکارهای اینترنتی هستیم.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چه نقشی در این میان ایفا می‌کند؟

سازمان مقررات به‌عنوان ناظر و قانون‌گذار ماست و تعرفه‌های خدمات ما با نظارت این سازمان تعیین می‌شود، اما از لحاظ بازاریابی و انجام پروژه، صرفاً به این سازمان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

آیا شرکت پستی دیگری مشابه شما وجود دارد؟

هنگامی که سازمان تنظیم مقررات، مزایده خود را برگزار کرد، به‌طور همزمان ما و شرکت «پست اول» از هلدینگ فاخر در آن مزایده برنده شدیم. پست اول به‌دلیل آنکه از قبل زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لجستیکی را در اختیار داشت، از ابتدای سال 1397 کار خود را بر اساس این مزایده آغاز کرد، اما پارسی‌پست فعالیتش در این بازار را با وقفه شروع کرد.

در حال حاضر چه تعداد ناوگان در اختیار دارید؟

پارسی‌پست در حال حاضر 60 دستگاه نیسان، 240 دستگاه پراید وانت و حدود 20 کامیونت پنج‌تنی در اختیار دارد. به‌منظور استفاده بهینه از تجهیزات این ناوگان به رانندگان اجاره به شرط تملیک داده و پس از اتمام دوره اجاره و پرداخت مبلغ اجاره در بازه تعیین‌شده، مالکیت خودرو به راننده منتقل می‌شود. البته برای تأمین موتورسیکلت نیز در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستیم.

تعداد نیروی انسانی شرکت چه میزان است؟

حدود 400 نفر در کل کشور با مجموعه پارسی‌پست همکاری می‌کنند که از این تعداد حدود 300 نفر کارمندان قراردادی این شرکت هستند و مابقی به‌صورت پیمانکار و کارمزدی با ما همکاری دارند.

چشم‌انداز آینده شرکت پارسی‌پست را چگونه می‌بینید؟

افق ما این است که یک شرکت کامل زنجیره تأمین باشیم که خدمات پستی و لجستیکی جامعی را در کشور ارائه دهیم. لجستیک پستی با لجستیک حمل‌ونقل تفاوت‌هایی دارند. اکثر شرکت‌های اینترنتی نیازمند لجستیک خرده‌فروشی یا پستی هستند و توسعه این مدل از لجستیک به توسعه تجارت الکترونیک کمک می‌کند.

اصطلاح لجستیک در پست به خدمات پشتیبانی نیز اطلاق می‌شود و به خدمات قبل و بعد از شروع خدمات پستی برمی‌گردد. افق و چشم‌اندازی که در پارسی‌پست داریم، این است که با مهیا کردن زیرساخت‌های الکترونیکی به این سمت و سو حرکت کنیم.

بخشی از این زیرساخت در بخش فروش سامانه آنلاین بازرگام فراهم شده و بخشی دیگر در بخش‌های عملیاتی در حال انجام است و در حال تکمیل این زنجیره تا قسمت انبارداری یا مدیریت انبار هستیم و به‌زودی این بخش را نیز تکمیل خواهیم کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hlzx
نویسنده منیره شاه‌حسینی
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.