کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زنگ خطر برای رمزارز؟

رگولاسیون جهانی برای ضدیت با رمزارزها به سراغ چهره‌های تندرو رفته است

در حالی که سال ۲۰۲۲ بیشتر و بیشتر به وعده‌های خود برای فشار رگولاتوری به بازار رمزارزها عمل می‌کند، حالا خطر جدید برای بازار و صنعت رمزارزی؛‌ روند هماهنگی جهانی بین روندهای مستقل رگولاتوری برای ایجاد یک جبهه مشترک است.

خطری که چندان هم پنهان نیست و زمزمه‌ها و شایعه‌های آن نه‌تنها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، بلکه حالا در تعدادی از مهم‌ترین مجالس سیاسی مغرب‌زمین مانند کمیسیون اروپا و سنای آمریکا نیز دنبال می‌شود. اما خطر حقیقی چنین هماهنگی و جبهه مشترکی چقدر جدی است و آیا احتمال به وجود آمدن آن در آینده قریب‌الوقوع وجود دارد؟

با توجه به ماهیت صنعت رمزارزی، روندهای مستقل رگولاتوری تاکنون موفقیت‌های نصفه و نیمه‌ای داشته‌اند. بدون شک به پا کردن یک روند همه‌جانبه جهانی که نیازمند هماهنگی بین‌المللی و ادغام‌سازی یکپارچه روندهای مستقل فعلی خواهد بود، دشواری‌های مشخصی خواهد داشت و ممکن است سال‌ها به طول بینجامد.

با این وجود چهره‌های شاخص سیاسی اروپایی و آمریکایی از هدف خود منصرف نشده‌اند و با جدیت به‌دنبال تصویب لایحه‌ها و تشکیل لایحه‌های بین‌المللی برای محدود کردن هرچه بیشتر بازار رمزارزی هستند.


مخالفان قدرت می‌گیرند؟


یکی از شناخته‌شده‌ترین این چهره‌ها «مایرد مک‌گینس»، کمیسیونر خدمات و ثبات مالی کمیسیون مرکزی اتحادیه اروپاست. او به‌تازگی گفته که برنامه‌ای گسترده برای ساخت یک چهارچوب نظارتی و رگولاتوری وسیع مابین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در دست دارد.

او حتی اشاراتی داشت که هماهنگی میان دستور اجرایی جو بایدن و لایحه پیشنهادی و جنجالی MiCA را در ماه گذشته القا می‌کرد. مک‌گینس که همچنین یکی از نمایندگان ایرلند در پارلمان اروپاست،‌ منصوب‌شدن خود به‌عنوان کمیسیون مالی را به‌طور نسبی مدیون مواضع و وعده‌های ضدکریپتویی خود در سال‌های اخیر دانست؛ وعده‌هایی که از بیانیه‌های او به نظر می‌آید با جدیت تمام در حال دنبال‌شدن هستند.


مک گینس به شکل هفتگی ستونی در روزنامه


The Hill می‌نویسد. در آخرین نسخه این روزنامه او به‌وفور اشاراتی به الزام تشدید همکاری میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا کرده است. او در این ستون گفته: «رگولاسیون همواره ستونی پاینده در ایجاد نظم در روند پیشرفت فناوری‌های نو بوده است؛ فناوری‌هایی که در صورت عدم قانون‌گذاری می‌توانند به‌سرعت به نیروهایی مخرب تبدیل شوند.

«رگولاسیون همواره ستونی پاینده در ایجاد نظم در روند پیشرفت فناوری‌های نو بوده است؛ فناوری‌هایی که در صورت عدم قانون‌گذاری می‌توانند به‌سرعت به نیروهایی مخرب تبدیل شوند»

رمزارزها نیز از این روند تاریخی مستثنی نیستند؛ ریسک‌های کریپتو به‌خوبی شناخته شده‌اند، نوسان آنها شدید است، سرمایه‌گذاری درون‌سازمانی در آن موج می‌زند و حالا روس‌ها از آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند.»


چرا تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد؟


مک‌گینس در بخش دیگری به دلایل ناموفق‌بودن نسبی تلاش‌های رگولاتوری اخیر در آمریکا و اروپا می‌پردازد: «در آمریکا و به نسبت کمتر در اروپا، شاهد پیشنهاد و تصویب لایحه پس از لایحه در خصوص رگولاسیون رمزارزها هستیم.

اما برای اثر حقیقی چنین قوانینی، باید یک چهارچوب مرکزی بر اساس هماهنگی بین‌المللی و پیروی از اصول مشترک شکل گیرد. تا وقتی چنین چهارچوبی شکل نگیرد،‌ هر شخص و سازمانی می‌تواند با حرکت میان خطوط جغرافیایی از قوانین فرار کند.»

در ادامه مک‌گینس به تشریح چهار اصل اساسی بالقوه در شکل‌گیری چنین بدنه بین‌المللی‌ای پرداخته است. او نوشته است: «مهم‌ترین اصلی که باید هسته توافق بین‌المللی در رگولاسیون رمزارزها باشد، این است که هیچ دارایی دیجیتالی نباید بدون قانون نظارتی باقی بماند.

ثانیاً دولت‌ها و ناظران قانونی آنها باید جمع‌آوری و تبادل اطلاعات را بین‌المللی کنند. سومین اصل باید هر توافق بین‌المللی میان کشورهای دخیل در این بدنه را ملزم به محافظت سرمایه‌گذاران کوچک‌تر کند. در آخر صنعت رمزارزی باید به‌طور کامل و مطلق با نگرانی‌های زیست‌محیطی هماهنگ شود.»

مک‌گینس که در توییتر نیز دست به انتشار توییتی برای تبلیغ ستون منتشره مذکور زده، گفته است: «رمزارزها در حال تبدیل‌شدن به یکی از جریان‌های اصلی رمزارزها هستند. جهت ایجاد محیطی حامی برای نوآوری‌های مالی که در عین حال به‌طور مؤثر از حقوق مصرف‌کنندگان نیز محافظت کند، به برخورد بین‌المللی و همکاری در راستای رگولاسیون نیاز داریم.»

بدون شک چنین جهت‌گیری‌ای از سوی کمیسیونر خدمات و ثبات مالی، برای آینده رمزارزها در اروپا نگران‌کننده است. کمااینکه حالا به نظر می‌آید نگاه مک‌گینس فرای حوزه اختیاری خود و بر عرصه بین‌المللی است. علاوه بر پروژه جدید مک‌گینس، وی همواره یکی از طرفداران به‌کارگیری یورو بین‌المللی به‌عنوان ابزاری برای مقابله مؤثر با رمزارزهای غیرمتمرکز است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ac0p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.