کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سخت‌گیری در شبه‌قاره

مالیات ۳۰ درصدی هند بر سود رمزارزی اجرایی شده و این موضوع نگرانی‌های زیادی در بین فعالان این بازار ایجاد کرده است

طرح مالیاتی هند بر ارزهای رمزنگاری‌شده روز پنجشنبه اجرایی شد و باری سنگین را بر دوش مشاغل و سرمایه‌گذاران انفرادی اضافه کرد. این مالیات بالغ بر ۳۰ درصد سود ناشی از معاملات رمزارزی را شامل می‌شود. علاوه بر مالیات بر عایدی سرمایه، شهروندان هند مجبور به پرداخت یک درصد مالیات کسرشده در مبدأ (TDS) نیز خواهند بود که این طرح از اول جولای اعمال می‌شود.

چنین مالیاتی در خصوص رمزارزها، سرمایه‌گذاران این حوزه را ملزم به پرداخت مالیات برای هر تراکنش می‌کند. از جمله زمانی که ارز دیجیتال خریداری می‌شود، به کیف پول دیجیتال منتقل می‌شود یا برای خرید توکن‌های غیرقابل معامله (NFT) استفاده می‌شود.

«مارینا کوالنکو»، مدیرکل شرکت Kova Tax درباره این لایحه می‌گوید: «هند یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال رشد دنیاست و هرج‌ومرجی که رمزارزها در این کشور ایجاد کرده بودند، بی‌همتا بود. قانون جدید هند تا حد بسیار زیادی این هرج‌ومرج را خنثی کرده و رویه‌ای از ثبات را به آن اضافه خواهد کرد.

با این حال، درک دولت هند از ثبات، با آنچه عموم سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای رمزارزی در پی به دست آوردن آن بودند، متفاوت است. فکر می‌کنم اضافه‌شدن این مالیات در مبدأ باعث ایجاد فاصله میان فعالان بازار و اداره‌کنندگان آن خواهد شد و در بلندمدت فرصت‌های بسیاری را در اکوسیستم رمزارزی، از هند سلب خواهد کرد.»


جبران ضرر سخت می‌شود


کوالنکو همچنین گفت که یکی دیگر از تأثیرات مهم بر سرمایه‌گذاران، «قرنطینه‌کردن ضررهای دارایی» است، به این معنی که سرمایه‌گذاران دیگر قادر به جبران ضرر از یک رمزارز به رمزارز دیگر مانند جبران ضرر در اتریوم در برابر سود بیت‌کوین نخواهند بود.

بر اثر مفاد این لایحه هندی‌ها اجازه کسر هزینه‌ها یا کمک‌هزینه‌ها را در هنگام محاسبه درآمد ارزهای دیجیتال نخواهند داشت و تنها می‌توانند هزینه به دست ‌آوردن این دارایی‌ها را از حساب مالیاتی خود کسر کنند.

کوالنکو گفت: «این باعث می‌شود سرمایه‌گذاران ریسک دارایی‌های جدیدتر را به حد نامطلوبی برسانند، زیرا ممکن است زیان متحمل‌شده هرگز دوباره بازنگردد و استفاده نشود.»

برخی، از جمله «نیتین آرگاوال»، نیتین آرگاوال یک شهروند هند و یکی از بنیان‌گذاران بانک اف‌وی، لایحه پیشنهادی و خصوصاً بخش مربوط به مالیات یک‌درصدی مبدأ را یک حرکت بسیار مترقی از سوی دولت می‌دانند. او در این‌باره گفت: «با داشتن یک درصد مالیات مبدأ بر نقل‌وانتقالات، مکانیسمی برای ردیابی و گزارش نقل‌وانتقالات رمزنگاری توسط صرافی‌ها وجود خواهد داشت و تا حد زیادی تراکنش‌های غیرمجاز و فعالیت‌های قانونی که از طریق رمزارزها پیش می‌روند، از بین خواهند رفت.»

«نیرمالا سیتارامان»، وزیر دارایی که در ابتدا این پیشنهاد را در لایحه مالی کشور ارائه کرد، هفته گذشته این تغییرات را از طریق رأی پارلمانی به قانون تبدیل کرد. سیتارامان ماه گذشته گفت که «میزان و فراوانی» تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های معاملاتی که در بازار شاهد بودیم، در نهایت دولت را مجبور به ارائه یک رژیم مالیاتی خاص کرده است.


هندی‌ها به بهشت‌های رمزارزی کوچ می‌کنند؟


در این حال بسیاری در هند از فرار کارآفرینان داخلی و استارتاپ‌های رمزارزی به بهشت‌‌های مالیاتی مترقی از جمله پرتغال، آلمان یا سنگاپور می‌ترسند. «سامیت گوپتا»، مدیرعامل CoinDCX، اولین شرکت کریپتویی در هند، روز سه‌شنبه در واکنش به این لایحه گفت: «مقررات سنگین مالیاتی یک چالش برای صنعت کریپتو است. نرخ ثابت ۳۰درصدی مالیات مطمئناً رشد را متوقف می‌کند و ما قبلاً شاهد خروج بسیاری از شرکت‌های رمزارزی از هند بوده‌ایم.»

برخی محافل سیاسی هند، از جمله تعدادی از اعضای «لوک سبها»، مجلس سفلی این کشور نیز از این تغییر انتقاد کرده‌اند. در زمان ارائه این لایحه، منتقدان گفتند که این مالیات در صورت اجرا به صنعت نوپای رمزارزها در هند پایان خواهد داد. گوپتا گفت که انتظار می‌رود حجم معاملات نیز در نتیجه این مالیات ضربه بخورد و باعث شود کشور «فرصت‌های بزرگ» را از دست بدهد. به گفته او، کریپتو نوعی بازار مبتنی بر حدس و گمان نیست، بلکه رشد کرده تا بتواند به یک صنعت نامدار «در سطح جهانی و شناخته‌شده» و اکوسیستمی «محترم» تبدیل شود.

او گفت: «نرخ مالیات باید حداقل با نرخ درآمد عموم سرمایه‌داران رمزارزی هماهنگ شود تا تأثیر مالی بر سرمایه‌گذارانی که تحت بالاترین سطح مالیات قرار نمی‌گیرند، به حداقل برسد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/roct
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.