کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سخنگوی قوه‌ قضائیه مطرح کرد / پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای تهیه شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران گفت: «پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای تهیه و به رئیس قوه قضائیه تقدیم شد.»

به گزارش ایسنا، ستایشی در نشست خبری 26 دی‌ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار این خبرگزاری درباره حفظ اطلاعات و داده‌های افراد در اپلیکیشن‌ها اظهار کرد: «حفاظت از اطلاعات خصوصی و سامانه دولتی و خدمات عمومی حائز اهمیت است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، زیرا از مصادیق حقوق عمومی است. دستگاه قضایی تقویت نظارت قضایی را انجام داده و از طریق دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی، حسن اجرای قوانین کشوری و مقررات جاری و رعایت دقیق امنیت سایبری و مسائل مرتبط با این موضوع در دستگاه‌های اجرایی در فضای مجازی را در دستور کار قرار داده است.»


سخنگوی قوه‌ قضائیه: در قانون جدید به صورت ویژه به حمایت از داده‌ها پرداخته‌ایم


ستایشی اظهار داشت: «علاوه بر افزایش این نظارت‌ها، برخی کاستی‌ها و خطاهای قانونی هست که باید بشناسیم و احصا کنیم و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.»

سخنگوی قوه قضائیه افزود: «خبر خوبی را بدهم که مربوط به امروز است و پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای در حفاظت از داده‌ها و سامانه‌های حیاتی و حساس و مهم تهیه شده است. این پیش‌نویس امروز تقدیم ریاست قوه قضائیه شد و پس از تصویب ایشان سیر مراحل تصویب را طی می‌کند.»

 او گفت: «یکی از ویژگی‌های خاص این لایحه این است که با حمایت از داده‌ها به صورت ویژه به آن پرداخته‌ایم و بعد از تصویب خواهید دید که چه اثرات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارد.»

چندی پیش یک گروه هکری به نام «آی‌آرلیکس» تپسی را مورد حمله قرار داد و این تاکسی اینترنتی را تهدید به فروش اطلاعات کاربرانش کرد. البته در ازای انجام ندادن این کار از این شرکت تقاضای ۳۵ هزار دلار کرد که تپسی این مبلغ را پرداخت نکرد و در مذاکرات با هکرها شکست خورد.

گروه نام‌برده اسنپ‌فود را نیز به‌تازگی مورد حمله قرار داد و برای اثبات حمله سایبری خود چند تصویر از اطلاعات کاربران را نیز در فضای مجازی منتشر کرد. اما اسنپ‌فود در مذاکره با این گروه به نتیجه رسید و در نهایت از فروش اطلاعات کاربران خود جلوگیری کرد.


هک‌هایی که دیده نمی‌شوند


اما در این میان هک‌ها و حملات سایبری زیادی نیز اتفاق می‌افتد که به دلیل جذاب نبودن برای مخاطبان یا نداشتن کاربران بسیار مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اخیراً یک قاضی دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای به نام امین تویسرکانی ضمن اشاره به همین موضوع بیان کرد: «در سال ۱۳۸۸ گوشی هوشمند محدود بود یا اصلاً وجود نداشت و پیام‌رسان‌ها و سکوها (پلتفرم‌ها) به صورت امروزی وجود نداشتند و حوزه‌های مالی مانند امروز جنبه الکترونیکی پیدا نکرده بود. هرچند این قانون، قانون بسیار خوبی است، ولی کمبودهایی دارد.»

به عقیده او توجهات تنها نباید معطوف به هکرها باشد، بلکه قوانین باید متوجه اپلیکیشن‌ها یا نهادهایی باشد که دچار این موضوع هم می‌شوند.

این قاضی در ادامه افزوده است: «ما در حوزه قوانینی که تکلیف‌ساز برای مراجع مختلف؛ اعم از خصوصی و دولتی باشد و نیز قوانینی که ضمانت اجرایی کیفری و حقوقی در خصوص این اشخاص داشته باشد با فقدان روبه‌رو هستیم یا اگر هم قوانینی داریم، بسیار ضعیف هستند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hwur
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.