کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گاهی به بار نشستن و ثمر دادن نیاز به صبوری دارد. درست مانند کاری که مهسا سقایی خالق برند دیلانس کرده است. برندی که محصولات سفالی و سرامیکی تولید میکند. خودش میگوید برند مثل گیاه بامبوست که سالها ریشه میدهد و بعد از مدتی دیده میشود.
برند او هم همین روال را طی کرده است. پنج سال روی بازار این حوزه کار کرده تا بتواند محصولاتی ارائه دهد که باب میل مخاطب باشد. دیلانس حالا دو سال است که وارد فروش محصول شده و روند رشد خود را ادامه میدهد.
ابتدا درباره شروع کار و سابقه فعالیتتان توضیح دهید.
من زمان زیادی را صرف درس خواندن و تحصیلات آکادمیک کردم تا مسیری را که میخواهم پیدا کنم. کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته طراحی صنعتی تحصیل کردم. از دانشگاه اتریش برای طراحی در یک پروژه دعوتنامه گرفتم و به این کشور رفتم. آن سفر فرصتی شد تا در کشورهای مختلف بتوانم با هنر و صنایع دستی کشورهای اروپایی آشنا شوم.
بعد از بازگشت به ایران، با تجارب به دست آمده تلاش کردم کسبوکار خودم را راه بیندازم و بهتنهایی و بدون حمایت یا شریک، کار را شروع کردم. کار بسیار سختی بود و بارها شکست خوردم، اما چون به خودم و هدفم ایمان داشتم، هر بار که زمین خوردم بلند شدم و به راهم ادامه دادم. بعد از اینکه چند دوره در زمینه سفالگری و سرامیک گذراندم، سبک و سلیقه شخصی خودم را پیدا کردم و به سراغ تکنیک ساگار رفتم. تکنیکی است که کمتر سرامیستی در ایران به آن مشغول است.
دقیقاً یکی از پرسشهای من هم درباره همین تکنیک بود. کمی درباره آن بیشتر توضیح دهید.
در تکنیک ساگار طیف رنگها اتفاقی است و اگر هزاران محصول با این تکنیک خلق شود، هیچکدام شبیه به دیگری نیست. شعار من به همین خاطرyours is unique است، یعنی برای تو منحصربهفرد است. همین یک جمله و توضیحاتی که درباره این تکنیک میدهم، برای مشتری راضیکننده است.
مشتری میفهمد که یک محصول منحصربهفرد را در اختیار خواهد داشت. تکنیک ساگار یک تکنیک باستانی ژاپنی است. محصولات کوره متفاوتی دارند. حتی برخی به دلیل کار کردن با کوره گازی معتقدند که این کارِ خانمها نیست. محصولات به دلیل واکنشهای شیمیایی، طرح و رنگهای متفاوتی پیدا میکنند.
نکته اینجاست که لعاب زدن این کارها نیز مشکل است و من سعی کردم به فرمولی برای این کار برسم. در واقع برای تسلط بر این تکنیک، دو سال را صرف بررسی و مطالعه کردم تا بتوانم تجربه کافی به دست آورم. به موازات آن، شروع به ایدهپردازی برای ماگها کردم. وقتی وارد حوزه صنایع دستی شدم، نیمی از دانش لازم برای کار را از تحصیلات آکادمیک طراحی صنعتی داشتم.

دیلانس به چه معناست؟
دیلانس از ترکیب دو کلمه دیزاین و بالانس گرفته شده است که تقابل تعادل و طراحی است و در واقع از یکی از عناصر دیزاین که تعادل است، میتوان از جزء به کل رسید. هنر اصیل ایرانی هویتی چند هزار ساله دارد. این هنر نباید فراموش شود.
درست است که به جلو حرکت میکنیم، اما میتوان با تلفیق سنت و مدرنیته این هنر را بهروز کرد. همیشه دلم میخواست این هنر را به شکل مدرن عرضه کنم. در مسابقههای بینالمللی طراحی در این حوزه هم بارها شرکت کردهام و همیشه در توضیحات تأکید میکنم که این یک هنر اصیل ایرانی با رویکردی مدرن است.
الان وضعیت این کسبوکار به چه صورت است؟
در ابتدا، پروسه زمانبر طراحی محصولات به همراه یک تکنیک متفاوت باعث شد تا کارها با استقبال خوبی همراه شود. بعد از کسب مجوز و توسعه کسبوکار در حال حاضر زمینه برای اشتغالزایی برای بیش از ۱۰ نفر فراهم شده است و امسال در فاز دوم فروش، وارد مرحله صادرات به کشورهای دیگر مثل ترکیه و دبی خواهیم شد.
میخواهم با بزرگ کردن کسبوکار، روی مدیریت برند تمرکز بیشتری داشته باشم. چون وقتی کسبوکار بزرگ میشود، چالشهای بزرگتری هم پیش رویش قرار میگیرند و تمرکز بیشتری روی بیزینسپلن لازم است.
روزانه چه تعداد سفارش دارید؟
کار ما قدری به مناسبتها هم مرتبط است. مثلاً برای شب یلدا حدود دو تا سه هزار پک از کارها را فروختیم. البته بیزینسپلن را طوری میچینیم که برای مناسبتها هم کالکشن جدید داشته باشیم و هم در تعداد زیاد آنها را ارائه دهیم. در عین حال، ماههای دیگر که ممکن است حجم سفارش پایین باشد، این فرصت در اختیار ما قرار میگیرد تا بتوانیم کلاسهای آموزشی برگزار کنیم.
گفتید میخواهید وارد حوزه صادرات شوید که یکی از چالشهای آن مسئله پست و بستهبندی است. بستهبندی محصولات را چطور انجام میدهید که مطمئن باشید بسته سالم به دست مشتریان میرسد؟
بله، درست میگویید. بستهبندی کارهای سرامیکی بسیار سخت است. ما محصولات را در چندین لایه بستهبندی میکنیم تا مطمئن شویم سالم به دست همه میرسد. البته این کار هزینهبر است، اما برای سالم رسیدن بستهها به دست مشتریان، چاره دیگری وجود ندارد. همانطور که گفتید، ارسال محصولات شکستنی مخصوصاً به کشورهای دیگر، یکی از چالشهای بزرگ کار ماست.
نحوه ارائه محصولات و بستهبندی یکی از مهمترین بخشهاست. ممکن است بعضیها فکر کنند پروسه فروش با خرید مشتری پایان میباید، اما به نظر من با خرید مشتری، این ارتباط تازه آغاز میشود و ما باید با راضی نگه داشتن مشتریان بتوانیم آنها را حفظ کنیم و از آنها مشتریان وفادار بسازیم. امسال برنامه ما برای توسعه کسبوکار جدیتر است تا هم بتوانیم پاسخگوی تمام سفارشها باشیم و هم قدرت کافی برای صادرات داشته باشیم.
اینستاگرام را در توسعه کسبوکارهایی مثل خودتان چقدر مؤثر میدانید؟
تأثیر بسیار زیادی داشته است. درست است که در برنامه آینده ما راهاندازی سایت یا ورود به متاورس دیده میشود، اما بخش مهمی از کار را با اینستاگرام جلو بردهایم. این پلتفرم به دلیل دسترسی زیاد مردم تأثیرگذار است. در حقیقت یکی از پلتفرمهای اصلی فروش ما همین اینستاگرام خواهد بود.