کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ارسال اتوبوسی و متغیری به نام سرعت!

گفت‌و‌گو با آیدین نراقی، مدیرعامل شرکت کالارسان؛ او می‌گوید تا حد امکان خود را با فناوری‌های روز هماهنگ کرده‌اند و برنامه‌های بیشتری نیز در این خصوص دارند

سیستم حمل‌ونقل در تمام دنیا، بازاری رو به تحول دارد. خیلی واضح می‌توان دید خرید کالاهایی که تا دیروز به شکل سنتی انجام می‌شد، امروز دیگر خیلی راحت و از طریق اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری قابل انجام است.

این تحولات را در دنیای امروزی نمی‌توان نادیده گرفت، چون با سرعت زیادی بازارهای سنتی را تحت‌الشعاع قرار داده‌‌اند؛ تا جایی که دیگر جابه‌جایی اقلام سوپرمارکتی خرد از فروشگاه به درب منزل از طریق صنعت لجستیک انجام می‌شود و حتی این امکان که یک کالا از فروشگاه یا شرکتی در کشور دیگر خریداری شود و از طریق لجستیک هوایی و زمینی به دست مصرف‌کننده نهایی در ایران برسد نیز مهیا شده یا در حال مهیا شدن است.

آیدین نراقی، مدیرعامل شرکت کالارسان، می‌گوید در حال آماده‌سازی زیرساخت‌هایی برای استفاده از ظرفیت خرید مشتری از شرکت‌های معتبر خارجی در دنیا و ارسال آن به دست مشتری هستند. او معتقد است این امکان بعد از آنکه تحریم‌های بین‌المللی ایران رفع شود، توسط زیرساخت‌هایی که شرکت کالارسان مهیا خواهد کرد، قابل اجراست.

شرکت کالارسان از چه زمان کار خود را آغاز کرده ‌است؟

18 سال پیش، پست اتوبوسی با گرفتن مجوز از شهرداری تهران تحت عنوان انبار توشه فعالیت خود را آغاز کرد. با اینکه در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما به فعالیت خود ادامه داد و بعدها تحت عنوان اتوماسیون حمل بار شرکت کالارسان بهار کیش، به عنوان نماینده شهرداری در سطح پایانه‌های کل کشور و شهر تهران کار خود را گسترش داد.

این شرکت که یکی از چهره‌های شناخته‌شده در امور خیریه کشور است، در حال حاضر مالک بخش عمده‌ای از سهام هلدینگ کالارسان است که مدیرعاملی و سهام‌بخشی از این شرکت را به «آیدین نراقی» سپرده‌ است. در حال حاضر این شرکت با بیش از 600 نیروی مستقیم و دو هزار نیروی انسانی غیرمستقیم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پست اتوبوسی به چه معناست و چطور شد این پست مورد استقبال قرار گرفت؟

پست اتوبوسی به معنای استفاده مویرگی از زیرساخت اتوبوسی کل پایانه‌های کشور برای جابه‌جایی بار یا بسته بین تمام شهرها و پایانه‌های کشور است.

این پست به دلیل ایمن بودن، احتمال پایین آسیب‌دیدگی بار و سرعت جابه‌جایی بالا و انتقال کالا بدون محدودیت در وزن تا ابعاد حداکثر یک متر، خیلی زود مورد استقبال عموم قرار گرفت و از طرفی برای اتوبوس‌ها نیز جابه‌جایی مسافر به‌تنهایی درآمدزا نبود و ارسال بار برایشان درآمد بیشتر ایجاد می‌کرد.

ضمن آنکه بحث جلوگیری از قاچاق کالا و موارد این‌چنینی مطرح بود. بنابراین استقبال دوجانبه باعث شد پست اتوبوسی خیلی زود مورد توجه قرار گیرد.

روزانه چند بسته یا بار توسط کالارسان در کل کشور منتقل می‌شود؟

روزانه حدود پنج هزار بارنامه توسط شرکت کالارسان ثبت می‌شود، اما تعداد اقلام بار بسیار بالاتر از این رقم است؛ زیرا با یک بارنامه ممکن است چندین بسته جابه‌جا شود و معمولاً تعداد بسته‌هایی که در یک بارنامه جابه‌جا می‌شود، بیشتر از یک عدد است.

مزیت رقابتی شرکت کالارسان نسبت به شرکت‌های مشابه چیست؟

مزیت ما در ارسال سریع کالا یا بار به دورترین نقاط کشور از طریق زیرساخت پایانه‌های مسافربری اتوبوسی کشور است. به عنوان مثال، اگر بار یا کالایی در طول روز به ما تحویل داده ‌شود و بخواهیم به شهرهای پرتردد و نزدیک، مشابه اصفهان برسد، ظرف پنج شش ساعت می‌توان بار را به مشتری تحویل داد.

این نکته مثبتی است که مجموعه ما دارد. در حالی که وقتی بار یا بسته‌ به شرکت‌های پستی دیگر تحویل داده می‌شود، بارها در انبار جمع‌آوری می‌شود و طی کلونی، تقسیم‌بندی شده و حداقل دو روز طول می‌کشد به دست مشتری برسد. اما در شرکت کالارسان مرحله انبارداری و تقسیم بار را نداریم و بار با سرعت ارسال می‌شود.

شرکت کالارسان امور خود را به شکل سنتی مدیریت می‌کند یا مدرن؟

این شرکت فعالیت خود را در ابتدا به شیوه سنتی آغاز کرد و مرحله به مرحله فعالیت‌های خود را با فناوری‌های روز دنیا تطبیق داد. به عنوان مثال اجرای طرح ایکس‌ری (نظارت بار توسط دستگاه‌های امنیتی) برای جلوگیری از جابه‌جایی بار و اشیای ممنوعه در پایانه‌های مسافربری، جزو طرح‌های پیشنهادی این شرکت بوده ‌است.

همانند آنچه در فرودگاه و راه‌آهن اتفاق می‌افتد. کار دیگری که مطابق با فناوری روز دنیا انجام داده‌ایم، این است که در انبارها سیستم‌های هوشمندی مانند سیستم RFID و طرح‌های هولوگرام‌دار تعبیه کرده‌ایم و موقعی که بار از اپراتور یا سفیر تحویل گرفته می‌شود، هولوگرام روی بار نصب می‌شود و ارسال‌کننده کالا می‌تواند در هر مرحله متوجه شود بار او در چه مرحله‌ای قرار دارد.

این هولوگرام دارای تأییدیه توسط شرکت کالارسان است و با مهر تأیید این شرکت روی محموله ارسالی، مشخص می‌شود که این بار پایش شده و منع قانونی ندارد. به این ترتیب جلوی جابه‌جا شدن کالاهای قاچاق نیز گرفته می‌شود.

در بخش RFID نیز وقتی کالا از انبار خارج می‌شود، در سیستم به ما اعلام می‌شود بسته ارسالی در چه ساعت، تاریخ و شماره بارنامه از انبار خارج شده و به راننده یا فردی که باید بار را ارسال کند، تحویل داده شده‌ است. سپس رسید سیستمی برای بار صادر می‌شود.

شرکت کالارسان چه قدم‌هایی برای ایجاد تحول در صنعت لجستیک کشور برداشته‌ است؟

هدف شرکت کالارسان این است که در آینده نزدیک بتواند وضعیت کنونی لجستیک بار را متحول کند و با اضافه کردن شعب اقماری در سطح شهر، این فرصت را ایجاد کند که بار یا بسته، درب به درب تحویل داده شود و حتی هزینه اضافه‌ای برای جمع‌آوری بار به مشتری تحمیل نشود.

در واقع کالا در هر شهرستان تحویل گرفته شود و به درب مقصد مورد نظر در شهر دیگر ارسال شود. اجرای این کار فرصت مناسب برای کسانی است که تمایل دارند درگیر ترافیک و جای پارک و رفتن به پایانه‌های مسافربری برای تحویل بار نشوند، در عین حال بار خود را با سرعت زیاد به مقصد برسانند.

البته انجام این کار از طریق سفارش در اپلیکیشن اتفاق می‌افتد و بعد از ثبت ابعاد و وزن حدودی بار، سفیر یا شخصی که مسئولیت جابه‌جایی را می‌پذیرد، بار را جمع‌آوری کرده و به پایانه منتقل می‌کند و در شهرستان مورد نظر نیز بعد از اینکه بار رسید، نماینده ما تحویل می‌گیرد و طبق آدرس و لوکیشنی که در اپلیکیشن ثبت شده، بسته را به شخص مورد نظر تحویل می‌دهد و از تحویل‌گیرنده امضای سیستمی می‌گیرد.

آیا این اپلیکیشن در حال حاضر فعال است؟

بله. این اپلیکیشن تحت عنوان اپلیکیشن یارباکس فعال است. کالارسان یک هلدینگ است که چندین زیرمجموعه دارد. یارباکس یکی از این مجموعه‌هاست که کار تحویل درب به درب کالا را انجام می‌دهد و افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن و سفارش اینترنتی یا جست‌و‌جو در گوگل یا سافاری با سرچ کلمه «کالارسان»، از این امکان استفاده کنند.

آیا در حال حاضر شرکت کالارسان از امکانات لجستیکی هوایی و زمینی نیز استفاده می‌کند؟

در حال حاضر شرکت کالارسان از این امکانات استفاده نمی‌کند، اما شرکت‌های همکار با ما و شرکت‌های تابعه کالارسان از امکانات لجستیک هوایی و ریلی استفاده می‌کنند. ما نیز به‌زودی این امکان را فراهم می‌کنیم که برای ارسال کالا از امکانات لجستیکی دیگر نیز بهره ببریم و تلاش می‌کنیم این امکان خیلی زود فعال شود.

جایگاه شما در صنعت لجستیک کجاست؟

مطابق آمارهایی که وجود دارد، بعد از پست جمهوری اسلامی، جایگاه دوم را در ارسال کالا و بار داریم. حتی اگر بخواهیم از نظر سرعت ارسال کالا بسنجیم، از شرکت پست جمهوری اسلامی و تیپاکس جلوتریم؛ زیرا شرکت‌های فوق برای ارسال کالا حداقل به دو روز زمان نیاز دارند، اما کالارسان ارسال بار به دورترین نقاط کشور را در کمتر از یک روز انجام می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6h4x
1 نظر
  1. مجید می گوید

    کالارسان بدترین شرکته

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.