رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چین در برابر فعالیت‌های رمزارزی رویکردی دوگانه دارد / سرکوب در چین؛ توسعه در هنگ‌کنگ

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک‌های وابسته به دولت چین در هنگ‌کنگ قصد دارند شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز را پذیرش ‌کنند. این بانک‌ها در حال افتتاح حساب‌ برای شرکت‌های رمزارزی تحت نظارت هستند تا از این شرکت‌ها به‌عنوان لایه پرداختی برای سایر پلتفرم‌های رمزارزی استفاده کنند. تلاش هنگ‌کنگ برای تبدیل‌شدن به قطب صنعت رمزارز نه‌تنها برای شرکت‌های این حوزه، بلکه برای بسیاری از بانک‌های وابسته به دولت چین فرصتی ارزشمند به شمار می‌رود. به‌رغم وجود یک بانک عمومی در حوزه فعالیت‌های رمزارزی در کشور چین، بانک‌های وابسته به این کشور به دنبال همکاری با شرکت‌های حوزه رمزارزی تحت نظارت در ناحیه خودمختار هنگ‌کنگ هستند.

بر اساس گزارشی که در وال‌استریت ژورنال منتشر شده، نمایندگی بانک دولتی کامیونیکیشن (متعلق به دولت چین) در هنگ‌کنگ در حال مذاکره با تعدادی از شرکت‌های رمزارزی جهت افتتاح حساب و تعریف همکاری‌های مشترک است.

علاوه بر بانک دولتی کامیونیکیشن، بانک ZA نیز در نظر دارد به‌عنوان یک بانک تسویه‌حساب (Settlement Bank) برای شرکت‌های حوزه رمزارزی عمل کرده و سپرده‌های رمزارزی را در صرافی‌های مجاز به دلار هنگ‌کنگ، یوان چین و دلار آمریکا برداشت کرده و فرایند سپرده‌گذاری و برداشت ارزهای فیات را تسهیل کند. بانک ZA بزرگ‌ترین بانک مجازی هنگ‌کنگ است که توسط یک شرکت بیمه چینی (ZhongAn Online P&C Insurance) کنترل می‌شود.

در ابتدای سال میلادی جاری، پل چان، وزیر مالی هنگ‌کنگ اعلام کرد این شهر در تلاش است تا در سال ۲۰۲۳ با شرکت‌های رمزارزی بیشتری همکاری کند. به دنبال این رویکرد مترقی در دولت، نزدیک به ۸۰ شرکت فعال در صنعت رمزارزی اقدام به راه‌اندازی یا توسعه کسب‌وکارشان در هنگ‌کنگ کردند. تلاش هنگ‌کنگ برای تبدیل به قطب صنعت رمزارز، شرکت‌ها و سرمایه‌های چینی درخور توجهی را به سمت این ناحیه هدایت کرده است.

طبق گزارش کوین‌تلگراف، علاوه بر راه‌اندازی شرکت‌های رمزارزی و افتتاح حساب‌های بانکی برای شرکت‌های تحت نظارت در حوزه کریپتو، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری CPIC اقدام به ایجاد دو صندوق ارز دیجیتال با تمرکز بر سرمایه‌گذاران سازمانی کرده است. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری CPIC تحت حمایت دولت چین فعالیت می‌کند و دومین شرکت بزرگ بیمه در سرزمین اصلی چین است.

علاقه فزاینده چین به ارزهای دیجیتال از طریق هنگ‌کنگ بسیاری را در اکوسیستم رمزارزی متعجب کرده، زیرا این کشور سرکوب‌های متعددی علیه فعالیت‌های مرتبط با رمزارز در سرزمین اصلی چین انجام داده است؛ از جمله آن می‌توان به محکومیت سرمایه‌گذاران رمزارزی به زندان، ممنوعیت پرداخت با تتر، مسدود کردن ۱۳۰۰۰ صفحه مجازی و حذف ۵۱۰۰۰ پست و ۱۰۵ وب‌سایت مرتبط با حوزه رمزارز در یک سال گذشته اشاره کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cozq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.