کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سلامت کودکان و نیاز به خدمات و کالاهای جدید

امیر شکوهی‌نیا که تجربه یک استارتاپ حوزه سلامت کودک را داشته چند پیشنهاد برای راه‌اندازی کسب‌وکار نوآور در این حوزه دارد

در عصر سلامت دیجیتال ابزارهای بسیاری اختراع شده که به نیاز والدین در کنترل سلامت کودک و پیشگیری از خطرات رایج پاسخ می‌دهد. نیازهایی که گاهی والدین برای رفع آن شاید از نان شب خود بگذرند. امیر شکوهی‌نیا، که از بنیان‌گذاران استارتاپ نینیکس بوده که کارش تولیدگجت‌های هوشمند سلامت کودکان از جمله قنداق بوده، برای کسانی که ایده‌ای نوآورانه برای ورود به بازار کودک در سر دارند، پیشنهادهایی دارد.

او درباره دسته‌بندی گجت‌های هوشمند کنترل سلامت کودک و ترندهای ایران و جهان می‌گوید: «بازار ابزارهای هوشمند سلامت کودک دو دسته پیشگیری و درمان دارد. بازار درمان جذاب است و کمتر تحت تأثیر اقتصاد و سطح رفاه جامعه است. گجت‌های کنترل تنفس و ضربان قلب که برای پیشگیری از خطر مرگ هستند از این دسته‌اند. این گروه محصولات با حساسیت‌های بسیاری از سوی رگولاتوری مواجهند و کسب استانداردهای لازم برای اخذ مجوز فروش آن‌ها سخت است. از طرفی یک بازار همیشگی و بلندمدت با درآمد خوب است. دسته دوم بازار ابزارهای پیشگیری از بیماری است که به‌شدت تحت تأثیر نوسانات اقتصادی است. ولی اگر ایده به‌درستی انتخاب شود، بازار خوبی است.

برای پیشگیری از بیماری یا خطر باید به اساسی‌ترین نیازها نزدیک شویم. ارائه راه‌حل برای مواردی چون تنبلی یا انحراف چشم، خواب نوزاد، رفلاکس معده، تکلم کودک، مشکلات ماهیچه‌ای و حرکتی، مشکلات هوش، اختلال شخصیتی و رفتاری، درمان بیش‌فعالی یا اوتیسم و مواردی ترندهای روز ایران و جهان هستند. یعنی دردی جدی است که خطر جانی برای کودک ندارند ولی خانواده برای آن‌ها هزینه می‌کند. این راه‌حل‌ها اگرچه برای پیشگیری و کنترلند ولی شبیه درمان هستند و تا اندازه‌ای از تأثیر اقتصاد در امان می‌مانند. این دست ایده‌ها مواجهه جدیدی با یک مشکل را تعریف کرده‌اند و بازار سنتی هم تضادی با آن‌ها ندارد زیرا اساسا در این زمینه فعالیتی ندارد.»

مرفهین کم‌جمعیت، بازار را کوچک و رقابتی می‌کنند
در جامعه هدف گجت‌های هوشمند کودک با دو دهکی روبه‌رو هستیم که تناسب جمعیت کودکان در آن‌ها نسبت به سطح رفاه برعکس است. یعنی اقشار مرفه کم‌جمعیت هستند و غالبا یک فرزند دارند و اغلب طبقات اقتصادی متوسط و ضعیف بیش از یک فرزند دارند. شکوهی‌نیا درباره تأثیر این ویژگی جمعیتی بر فروش محصولات کودکان می‌گوید: «این ویژگی رقابت را سخت و حجم بازار را کوچک می‌کند. با این‌همه کسانی برای مشکلات اساسی والدین راه‌حل بیابند، سر پا می‌مانند. علاوه بر آن باید برای ورود به بازارهای بین‌الملل برنامه داشت. سلامت دیجیتال در دنیا رشد عجیبی کرده است. پیش‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی هاردتک، یک یا دو سالن به سلامت اختصاص داشت و الان بیش از هفت سالن به سلامت دیجیتال و ابزارهای هوشمند آن اختصاص دارد که سهم خوبی از بازار دارند و توجه سرمایه‌گذاران به آن‌ها جلب شده است.»


شکوهی‌نیا این دوره اقتصادی را زمان مناسبی برای ورود به بازار سلامت کودک نمی‌داند، با این‌ حال درباره اثر دوره‌های سنی کودک در رشد این بازار می‌گوید: «بزرگ‌ترین بخش بازار کودک متعلق به محصولات کودکان تا یک سال و نیم است. علاوه بر آن در بازه سنی بالای پنج سال به‌ویژه در پاندمی کرونا که کودکان ناگزیر در خانه هستند، برنامه‌های تفریح، بازی و آموزش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»
او مقایسه بازار ایران و جهان را نادرست می‌داند و می‌گوید: «بازار جهان با ایران متفاوت است و دلیل آن تفاوت سطح رفاه و پشتیبانی بیمه‌هاست.

در بسیاری کشورهای توسعه‌یافته خانواده می‌تواند هر ماه به میزان مشخصی از بیمه گجت استفاده کند. در کشورهای مرفه گجت‌های مراقبت در خانه بازار بزرگی دارند و در دوران کرونا کسب‌وکارهای نوآوری که نیازها را به خانه آوردند، موفق بودند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3ebp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.