سنگی بزرگ بر سر راه بایننس!

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص عرضه اولیه BNB در سال ۲۰۱۷ تحقیق می‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

این روزها اوضاع برای بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی دنیا خوب پیش می‌رود. طی ماه اخیر چانگ‌ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس هر هفته با خبری خوب برای صرافی عظیم خود در رسانه‌ها حاضر شده است. او طی ماه گذشته موفق شده تأییدهای رگولاتوری مورد نظر برای فعالیت در آلمان و فرانسه را که بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا هستند، اخذ کند و پس از آن نیز مجوز مشابهی را در ایتالیا دریافت کرد. این تأییدها تنها پیشرفت ژائو و بایننس در این مدت نبوده است.


مشکل SEC با بایننس چیست؟


به‌تازگی بایننس ددلاینی را برای خود تعیین کرده که تا آن تاریخ، قصد دارد خدمات خود در آمریکا را سراسری کند. روز سه‌شنبه گذشته بایننس موفق شد پس از کسب جواز رگولاتوری در ایالت آیداهو،‌ در ۴۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا خدمات خود را ارائه دهد و قصد ژائو این است که تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ در سراسر این کشور بتواند خدمت‌رسانی کند. پیشرفت بایننس از زمانی که در بسیاری از این کشورها عملاً ممنوعیت کار داشت، خیره‌کننده و گواهی بر توانایی چانگ پنگ ژائو در مدیریت و مارکتینگ مؤثر بایننس است.

حالا اما دشمن قدیمی رمزارزها، یعنی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا یا همان SEC در پی خراب‌کردن روزهای خوب این صرافی است. اتهامات اخیر متوجه بایننس در خصوص فعالیت‌های مشکوک بایننس در حین عرضه اولیه رمزارز انحصاری این صرافی یعنی BNB بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ است.

این تنها مشکل SEC با بایننس نیست. عموم فعالیت‌های این صرافی در آمریکا از طریق شاخه منطقه‌ای آن یعنی Binance.US انجام می‌شود که از نظر قانونی موجودیتی جدا از خود بایننس دارد. داشتن درصد بالایی از سهام بایننس یواس، توسط شخص ژائو یکی دیگر از مواردی است که توجه SEC را به خود جلب کرده است.

نماینده و سخنگوی بایننس در آمریکا در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: «طی سال‌های اخیر بایننس هم در خاورمیانه و اروپا و هم در آمریکا به‌عنوان یک نیروی آموزشی و کمکی در کنار قانون‌گذاران، چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌المللی فعالیت کرده است. می‌توانید مطمئن باشد همراهی ما با قانون به همین شکل ادامه خواهد داشت.»


دستکاری در بازار؟


رشد رمزارز انحصاری بایننس (BNB)، خارق‌العاده بوده است. در زمان عرضه اولیه آن که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، بایننس توانست ۱۵ میلیون دلار از عموم برای راه‌اندازی آن در مرحله عرضه اولیه دریافت کند. در آن زمان هر BNB به ارزش 0.15 سنت و روی شبکه ERC-20 بلاکچین اتریوم فروخته می‌شد. حالا ارزش BNB نزدیک به ۳۰۰ دلار است و ارزش آن در سال‌های اخیر، در مقاطعی از ۶۰۰ دلار هم فراتر رفته است.

با وجود اینکه اطلاعات مربوط به ماهیت اتهامات وارده به بایننس و عرضه اولیه آن هنوز عمومی نشده، گزارش‌ها مبنی بر آن است که این صرافی به‌طور اعلام‌نشده در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بیش از دو میلیارد و 350 میلیون دلار BNB را در حساب‌های مختلف جابه‌جا و تبدیل کرده است؛ امری که می‌تواند دستکاری بازار تلقی شود و عواقب جدی‌ای را متوجه بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی دنیا کند.

بخش دیگری از اتهامات نیز گویا مربوط به تراکنش‌هایی است که طی سال‌های اخیر به‌طور ناشناس روی سامانه بایننس برای معاملات غیرقانونی از جمله خریدوفروش مواد مخدر و حتی موارد مربوط به گروه‌های تروریستی صورت گرفته است.

تا زمان روشن‌نشدن ماهیت این اتهامات که در حال حاضر SEC پرونده‌سازی آن را بر عهده دارد، نمی‌توان خطر متوجه بایننس را اندازه‌گیری کرد. اما بدون شک روند قانونی پیش رو و بار رسانه‌ای حاصل از آن مانعی برای پیشرفت بایننس در سال اخیر خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/djho
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.