کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سهم صنعت فین‌تک از خدمات شرکت‌های هوش مصنوعی کمتر از ۷ درصد است

تب‌وتاب هوش مصنوعی در میان جامعه از ChatGPT گرفته تا صداسازی خواننده‌های محبوب ازدنیارفته، بحث‌هایی بود که در روز دوم نکستیشن در پنل «آلیس در ماتریکس» درباره آن صحبت شد. مسعود مظلوم، بنیان‌گذار مرکز نوآوری علم داده که دو سالی است به ایران آمده و محمد نصری، بنیان‌گذار پلتفرم بلورنس از پاریس در این پنل حضور داشتند و دیگر میهمان پنل نیز، صالح اسعدی، مدیر محصول دانابات بود. رضا جمیلی، تسهیل‌گر پنل، از میهمانان درباره کاربرد هوش مصنوعی پرسید که سخنرانان متفق‌القول معتقد بودند هوش مصنوعی در اقتصاد ایران کاربردپذیر نشده و بیشتر جنبه هیجانی و کهکشانی دارد. در این پنل گفته شد که از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۹۸ شرکت‌ فعال در حوزه هوش مصنوعی در ایران ایجاد شده است، اما این شرکت‌ها کوچک و با کارکنان زیر پنجاه نفر هستند و زیر ۷درصد آنها در حوزه فین‌تک فعال‌اند.


خلأ مدیریت داده؛ زنگ هشدار برای صنایع


مسعود مظلوم از تجربه خود بعد از آمدن به ایران گفت و توضیح داد: «اولین چالشی که به آن برخوردیم، این بود که انبوهی داده جامع نزد صنایع بزرگ موجود است، اما این داده‌ها به کار گرفته نمی‌شوند، کاتالوگ ندارند و مدیریت‌نشده و به‌هم‌ریخته هستند. در صورتی که در غرب بازار داده شکل گرفته و داده به‌عنوان دارایی عرضه می‌شود.»

مسعود مظلوم، بنیان‌گذار مرکز نوآوری علم داده

او تأکید کرد: «هوش مصنوعی فقط با داده کاربردپذیر می‌شود و اگر ذهنیت داده‌محور نداشته باشیم، هوش مصنوعی هم برایمان یا یک کالای لوکس است یا یک سرگرمی. این یک زنگ هشدار برای صنایع است.»


۱۴۰ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی داریم


در ادامه این پنل صالح اسعدی، آمارهایی از کاربرد هوش مصنوعی در ایران ارائه کرد و گفت: «در حال حاضر ۱۴۰ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی داریم که ۷۰درصد آنها از سال ۱۳۹۶ به بعد شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها اغلب زیر پنجاه نفر کارکن دارند. مجموع خدمات ارائه‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش صنعت با سهم ۵۰درصدی بوده. سهم بخش خدمات از هوش مصنوعی ۱۲درصد و سهم رسانه، فین‌تک و پزشکی زیر ۷درصد است.

صالح اسعدی، مدیر محصول دانابات

به گفته او اکثر شرکت‌ها ارزش درخواستی خود از هوش مصنوعی را روی کاهش تعداد نیروی انسانی متمرکز کرده‌اند و البته پیش‌بینی می‌شود با فراگیر شدن این تکنولوژی، نیروی انسانی بخش‌های درگیر تا ۹۰درصد کاهش پیدا کند. او معتقد است که آنچه امروز هم شاهد آن هستیم پیامد زندگی در دوران همه‌گیری ویروس کروناست، وگرنه در نسبت با هوش مصنوعی همان جای چهار سال پیشمان بودیم.


هوش مصنوعی سوگیری تجاری در توصیه به کاربران را از بین می‌برد


محمد نصری نیز در این پنل از تجربه پلتفرم بلورنس گفت که در حوزه زیبایی فعال است. در این پلتفرم با استفاده از هوش مصنوعی مشاوره‌های پزشکی و نظرات کاربران به‌طور متنوع و دسته‌بندی‌شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

محمد نصری، بنیان‌گذار پلتفرم بلورنس

نصری تأکید کرد: «استفاده از هوش مصنوعی باعث شده با اتکا بر انبوهی داده، کاربر به جای یک پزشک از صد پزشک مشورت بگیرد و عملاً سوگیری تجاری پزشکی برای جذب کاربر از بین رفته است و این عدم سوگیری مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که هوش مصنوعی آن را ممکن کرده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l7lk
1 نظر
  1. امیر می گوید

    هوش مصنوعی داره دنیا رو قبضه میکنه

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.