کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سهم ۱۵ درصدی تبلیغات آنلاین در مارکتینگ کسب و کارها

در نشست خبری انتشار گزارش عملکرد سالانه یکتانت مطرح شد:

شرکت یکتانت گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ خود را منتشر کرد. در نشست خبری رونمایی از این گزارش که دیروز (۳ مرداد) به صورت مجازی برگزار شد، مدیران این پلتفرم تبلیغات آنلاین درباره ساختار، مسیر رشد و برنامه‌های آینده یکتانت توصیحاتی دادند.

افزایش سه برابری درآمد یکتانت تا پایان سال

 در این رویداد مدیرعامل یکتانت اعلام کرد این شرکت مسیر رشد و توسعه خود را به خوبی طی می‌کند و آنها توانسته‌اند در چهار سال گذشته کمپین‌های هدفمند خود را از ۱۳ درصد به ۴۳ درصد برسانند. سینا مومنی با اشاره به اینکه این پلتفرم از ابتدا روی تبلیغات همسان کار می‌کرده گفت: به مرور با توسعه زیرساخت‌ها متناسب با خلاهایی که در بازار وجود داشت و بازخوردهای مشتریان سرویس‌های جدیدی به کسب و کار خود اضافه کرده و هم‌اکنون هشت زیر مجموعه دارد.» به گفته مدیرعامل یکتانت این مجموعه در پی سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای جدید و وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده است. وی از جمله برنامه‌های توسعه‌ای کسب و کار موفق یکتانت را سرمایه‌گذاری روی استارتاپ نوین هاب اعلام کرد و درباره برنامه آینده این پلتفرم اظهار کرد: «در بلندمدت در نظر داریم که یکتانت را به مقصد اول دیجیتال مارکتینگ تبدیل کنیم. مومنی در بخشی دیگر از این نشست درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیز گفت «این طرح بر روی کسب و کارهای اینترنتی به خصوص در حوزه شبکه‌های اجتماعی کار تاثیر منفی می‌گذارد و یکتانت را نیز متاثر می‌کند.» یکی از تغییرات کلیدی در فضای دیجیتال مارکتینگ ایران به باور مومنی استقبال روزافزون از دستگاه‌های موبایلی است. وی با اشاره به استقبال کسب و کارها از کمپین‌های هدفمند تبلیغاتی گفت: «هر چه دانش در میان کسب و کارها افزایش می‌یابد، نقش دیتا در تصمیم‌گیری‌های آنها نیز بالاتر می‌رود و این مسئله به خوبی در مدل کمپین‌های تبلیغاتی به خوبی مشهود است.» به گفته مومنی، با تغییراتی که در زیرمجموعه یکتانت صورت گرفته، تا پایان سال درآمد ماهانه این پلتفرم سه برابر می‌شود. آنطور که مومنی اعلام کرد یکتانت هم‌اکنون نقطه سر به سر را رد کرده‌ و از محل درامدهای خود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید را به دست می‌آورد. وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم ویدئو از درآمدهای تبلیغات یکتانت در حدود 5 درصد است اظهار امیدواری کرد سهم تبلیغات ویدئویی از درآمدهای یکتانت افزایش یابد.

اجرای ۱۵۷ کمپین روزانه

مریم اسماعیلی مدیر محصول یکتانت با اشاره به محصولات جدید این مجموعه گفت: یکتانت ابزارها و مدیوم‌های تبلیغاتی خود اعم از تبلیغات بنری، پوش نوتیفیکشن، تبلیغات ویدئویی و… را در 4 سال گذشته توسعه داده و به فکر ارائه راهکارهای بهتر به مشتریان خود است.» به گفته اسماعیلی در یکتانت مدل‌های مختلف تبلیغاتی اجرا می‌شود و این پلتفرم در پی هدفمند شدن تبلیغات برای کسب و کارهاست تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند. وی با بیان اینکه یکتانت روزانه 157 را عملیاتی می‌کند، اظهار کرد: «تنوع‌بخشی و استفاده از مدل‌های تبلیغاتی کمک بزرگی به رشد یکتانت کرده است.» اسماعیلی با اشاره به تفاوت بازار تبلیغات دیجیتال در ایران و کشورهای دیگر گفت: «در دنیا حدود 50 درصد بودجه مارکتینگ کسب و کارها در حوزه دیجیتال هزینه می‌شود اما این میزان در ایران کمتر از 15 درصد است که اغلب نیز مربوط به شبکه‌های اجتماعی است.» به گفته اسماعیلی یکتانت در نظر دارد سرویس‌ها و راه‌حل‌های تبلیغاتی خود را بهینه‌تر کند تا بدین وسیله به کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک کند. مدیر محصول یکتانت، مدل درآمدرایی این مجموعه را تقسیم درآمد با تبلیغ‌کنندکان اعلام کرد و گفت: «در شروع به کار یکتانت به ازای هر کلیک 50 تومان بود که بخشی از آن به تبلیغ‌کنندگان تعلق می‌گرفت اما با اضافه شدن مدل‌های جدید تبلیغاتی مثل پوش‌نوتیفیکیشن و تبلیغات ویدئویی و… شاخص‌های دیگری مثل جذابیت تبلیغ به الگوریتم‌های قیمت‌گذاری اضافه شده است.»

اسماعیلی در پاسخ به پرسش کارنگ درباره تفکیک وب‌سایت‌های نمایش ‌دهنده تبلیغات در یکتانت گفت: « در گذشته پنل یکتانت با تایید تیم فنی به وبسایت‌های نمایش‌دهنده داده می‌شد اما این فرآیند هم‌اکنون تغییر کرده و نمایش‌دهندگان می‌توانند به صورت خودکار اسکریپت تبلیغاتی را روی وب‌سایت خود نمایش دهند اما این بدان معنا نیست که نظارتی ضورت نمی‌گیرد.» به گفته مدیر محصول یکتانت از میان ۳۰ هزار درخواستی به یکتانت رسیده، به دلیل سطح بالای نظارت‌ها و استانداردهاب یکتانت، حدود ۱۱۰۰ وب‌سایت تبلیغات کسب و کارها را میزبانی می‌کنند. وی با بیان اینکه وبسایت‌هایی که با پلتفرم یکتانت همکاری دارند، گلچین‌شده هستند، افزود: «در یکتانت همه وب‌سایت‌ها اجازه ورود ندارند. ما در دو مرحله به صورت سیستمی و دستی وب‌سایت‌های صلاحیت‌دار برای نمایش تبلیغات را مشخص می‌کنیم. علاوه بر این اکوسیستمی را نیز طراحی کرده‌ایم که کسب و کارها به طور مستقیم وب‌سایت‌های برتر و دارای کیفیت را انتخاب می‌کنند و وب‌سایت‌هایی را که از نظر قیمت و کلیک و کیفیت کیفیت نازل دارند، در لیست سیاه قرار می‌دهند.» اسماعیلی درباره راهکارهای یکتانت برای مقابله با کلیک‌های جعلی نیز گفت: «یکتانت با روش‌های مختلف سعی دارد با این موضوع مقابله کند. در اولین قدم با کلیک‌هایی که با رفتار عادی کاربران مغایرت دارند، مقابله می‌کنیم. در گام بعدی نیز در بررسی‌های کیفیت سیستمی و دستی به خوبی نظارت‌های لازم را صورت می‌دهیم. در مجموع یکتانت در قطع همکاری با نمایش‌دهندگانی که فاقد کیفیت لازم هستند، با قاطعیت عمل می‌کند.»

تمرکز یکتانت روی کسب و کارهاست

مدیر روابط عمومی یکتانت نیز در این نشست گفت تمرکز گزارش عملکرد یک ساله این مجموعه بر کسب و کارها و گروه‌های تبلیغ‌کننده بوده است. مهدیه معظمی با اشاره به تاثیر همه‌گیری بر کسب و کارها و دایره مخاطبان این مجموعه گفت: «یکتانت کسب و کاری B2B است و چون کسب و کارها در دوران کرونا ضرر و زیان دیدند ما نیز متحمل ضرر شدیم. از نظر درآمدی در ابتدا افتی 15 درصدی را تجربه کردیم اما به مرور با اصلاح و به‌روزفرآیندها وضعیت بهبود بهبود پیدا کرد. در همین ایام تصمیم گرفتیم به کسب و کارها کمک کنیم. برای مثال هزینه برخی کمپین‌ها را تا 70 درصد کم کردیم و به کسب و کارها درباره مارکتینگ دیجیتال و ادبیات این حوزه نیز آموزش‌هایی دادیم.»

۲۰ هزار درخواست در لحظه

مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت نیز در این نشست با توضیح روند رو به رشد این مجموعه گفت: «یکتانت در ابتدا یک وب‌سایت دارای جایگاه تبلیغاتی بود که با ۲-۳ تبلیغ‌کننده همکاری داشت اما امروزه در لحظه حدود ۱۰ هزار تبلیغ فعال دارد.» سینا عطاران با بیان اینکه درحال حاضر تعداد درخواست‌هایی که در لحظه به سمت سرور‌های یکتانت ارسال می‌شود ۲۰ هزار درخواست در لحظه است، اظهار کرد: «میزان باری که هم‌اکنون روی سرور‌های یکتانت اجرا می‌شود حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد فضای وب فارسی است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bnfg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.