شمال اروپا در کانون توجه سرمایه‌گذاران

۲۰۲۱؛ سال شلوغ سرمایه‌گذاری کشورهای نوردیک

زمان مطالعه: 2 دقیقه

منطقه نوردیک که معمولاً با کشورهای اسکاندیناوی به‌صورت هم‌معنی به ‌کار می‌رود، در سال 2021 یک سال برجسته برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر با سطوح سرمایه‌گذاری بی‌سابقه و اعداد و ارقام بالا را پشت سر گذاشت.
افزایش سرمایه‌گذاری در مراحل آخر، افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران غیرسنتی و خارجی و دورهای بزرگ سرمایه‌گذاری به افزایش فعالیت در این منطقه کمک کرد. سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند و ایسلند کشورهایی هستند که به آنها منطقه نوردیک می‌گویند.


در ادامه نگاهی به روندهای کلیدی در اکوسیستم سرمایه‌گذاری این منطقه می‌اندازیم:


سرمایه سرمایه‌گذاری بیش از دوبرابر رکورد قبلی


سرمایه‌گذاران خطرپذیر در سال 2021، 11.9 میلیارد یورو (حدود 13 میلیارد دلار) روی استارتاپ‌های نوردیک سرمایه‌گذاری کردند که نسبت به رکورد قبلی آن که در سال 2020 ثبت شده بود، 109 درصد افزایش داشت. انتظار می‌رود ارزش معاملات در مسیر صعودی خود ادامه یابد، چراکه سرمایه‌گذاران غیرسنتی و خارجی به‌دنبال بازارهای جدید برای سرمایه‌‌های خود هستند.


سرمایه‌گذاری‌های مرحله آخر سهم بیشتری دارند


بخش اعظم رشد سرمایه این منطقه ناشی از انبوه سرمایه‌گذاری‌های دورهای مرحله آخر بود که 82 درصد از ارزش کل معاملات وی‌سی را تشکیل می‌داد. نوردیک‌ها اکنون خانه برخی از باارزش‌ترین استارتاپ‌های اروپا هستند. برای مثال شرکت‌های کلارنا و Northvolt به‌ترتیب با ارزش 45.6 میلیارد دلار و 11.75 میلیارد دلار از شرکت‌های باارزش این منطقه هستند و شهرت این منطقه به‌عنوان یک کانون وی‌سی در چند سال گذشته به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.


سوئد رتبه اول و شکوفایی برای سایرین


سوئد از لحاظ تاریخی همسایگان خود را از نظر فعالیت معاملات وی‌سی کوچک‌تر کرده و در حالی که 6.7 میلیارد یورو جمع‌آوری شده، هنوز اکثریت کل سرمایه منطقه در سال 2021 را تشکیل می‌دهد، البته سایر کشورها در حال جبران هستند. ارزش معامله دانمارک در این سال سه‌برابر شد و به 2.1 میلیارد یورو رسید، در فنلاند به رکورد 1.6 میلیارد یورو رسید و برای اولین‌بار در نروژ از مرز یک میلیارد یورو گذشت. معاملات قابل توجه شامل جمع‌آوری سرمایه 530 میلیون دلاری استارتاپ تحویل غذای فنلاندی Wolt و استارتاپ فین‌تک Pleo با 350 میلیون دلار در سری C بود.


مقدار خروج از رکوردها کمتر است


تعداد خروجی‌های تحت حمایت وی‌سی در نوردیک در سال 2021 به بالاترین حد خود رسید، اما ارزش کل خروجی 8.9 میلیارد یورویی، از بهترین خروجی قبلی منطقه که در سال 2018 تنظیم شده بود، بسیار کمتر بود.


سال خوب منطقه شمال اروپا


در حالی که اسکاندیناوی‌ها به‌طور سنتی به‌عنوان کانون جمع‌آوری کمک‌های مالی شناخته نمی‌شدند، شتاب در این منطقه در حال افزایش است، به گونه‌ای که دو رقم بزرگ سالانه، برای جمع‌آوری کمک‌های مالی در سه سال گذشته ثبت شده است. در سال 2021 در مجموع 1.7 میلیارد یورو از 25 وسیله نقلیه جمع‌آوری شد که دومین مجموع سالانه از نظر ارزش و حجم است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0em3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.