کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد / استفاده از فیلترشکن بدون مجوز قانونی ممنوع است

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای ابلاغ و طبق بند ششم آن استفاده از فیلترشکن را بدون مجوز قانونی ممنوع اعلام کرد.

این مرکز مصوبه جدیدی را در شش ماده ابلاغ کرده که مهم‌ترین موضوع آن ممنوعیت استفاده از ابزارهای فیلترشکن بدون داشتن مجوز قانونی است. این اولین‌باری است که استفاده از فیلترشکن ممنوع اعلام شده است. طبق این مصوبه کارگروهی هفت‌نفره برای «بررسی ساماندهی وضعیت ابزارهای پالایش‌شکن» تشکیل می‌شود. این کارگروه با مسئولیت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و عضویت دادستان کل کشور، وزرای اطلاعات، ارتباطات، نماینده سپاه پاسداران و دو نفر از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده و نتیجه بررسی‌ها را به شورای عالی ارسال می‌کند.

افزون بر این، در بند ۲ این مصوبه، تبلیغ اشخاص حقوقی در پلتفرم‌های خارجی به طور صریح ممنوع اعلام شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صداوسیمای ج.ا.ا، فرماندهی کل انتظامی ج.ا.ا، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه مکلف به اجرایی‌سازی و تأمین لوازم آن بوده و هر سه ماه یک‌بار نتایج را به مرکز ملی فضای مجازی کشور ارائه می‌دهند.

همچنین طبق بند ۳ این مصوبه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی موظف به فراهم کردن امکان ارائه خدمات دولتی فراگیر و ضروری به‌صورت انحصاری در بستر سکوهای داخلی شد.

در بند ۴ هم قید شده که تنظیم‌گران بخشی موظف هستند با هدف رفع نیاز و ایجاد تنوع در سند مصرف کاربران و با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر، ظرف مدت یک ماه خدمات و سکوهای پرکاربرد (بالفعل یا بالقوه) خارجی را شناسایی کنند. در ادامه، امکان فنی برای دسترسی به خدمات مفید خارجی را در قالب‌های حکمرانی‌پذیر بررسی کرده و ضوابط را به مرکز ملی ارائه دهند.

به‌علاوه طبق بند ۵ این مصوبه به‌ منظور مقابله با تحریم‌های ظالمانه خارجی در حوزه فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است خدمت «تحریم‌شکن» را به شکل رایگان فراهم کند. همچنین آن وزارتخانه وظیفه دارد در صورت تمایل بخش خصوصی، مجوز لازم را اعطا و زمینه را برای فعالیت آنها در ارائه خدمات تحریم‌شکن فراهم کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0lkc
1 نظر
  1. محمد امین می گوید

    😭😭😭😭😭😭😭

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.