کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شیائومی دیر یا زود سامسونگ را از صدر به پایین می‌کشد؟

گزارش آماری موبونیوز درباره بازار موبایل و گجت‌های مرتبط با آن خبر از روی گرداندن کاربران از هواوی، وفاداری به اپل و البته وضعیت متزلزل صدرنشین‌ها می‌دهد

جدال بر سر سهم بازار ایران در بین تولیدکنندگان شناخته‌شده گوشی جهان وارد فاز تازه‌ای شده است. در حالی که گزارش‌های مخلتفی از سوی مراجع مختلف منتشر می‌شود که در هر یک تلاش می‌شود آرایش تازه‌ای از این رقابت داغ ارائه شود حالا یکی از شناخته‌شده‌ترین بلاگرهای حوزه موبایل نتایج یک نظرسنجی 20 هزارنفره را منتشر کرده که داده‌های جالبی از رفتار کاربران ایرانی در بازار گوشی موبایل دارد.

موبونیوز که از سال 93 در زمینه موبایل و دیگر گجت‌های دیجیتال در حال تولید محتواست و بیش از یک میلیون و 200 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و 100 هزار عضو در کانال یوتیوب خود دارد با کمک یک تیم پژوهشی در شهریورماه تحقیقی انجام داده که نتایج آن نکات جالبی را درباره برندهای پیشتاز گوشی موبایل در بازار ایران، تغییرات احتمالی در آینده نزدیک این بازار و البته نحوه خرید گوشی موبایل توسط ایرانی‌ها آشکار می‌کند.

برند پیشرو بازار گوشی ایران کدام است؟

در این تحقیق 19923 نفر شرکت کرده‌اند که 5443 نفر آن‌ها از تهران به سؤالات موبونیوز پاسخ داده‌اند. در پاسخ به این سؤال که برند فعلی موبایل کاربران چیست، مشخص شده سامسونگ با 43 درصد، در صدر قرار دارد و پس از آن شیائومی با 34.5 درصد و اپل با 11 درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند. اما نکته جالب توجه درباره این پرسش در سؤالات بعدی خود را نشان می‌دهد.

نموداری که ارتباط زمان خرید و برند تلفن همراه را مشخص می‌کند، به ما می‌گوید هرچند سامسونگ هنوز صدرنشین است اما شیائومی توانسته به‌مرور اعتماد مخاطبان را به خود جلب کند. 58.2 درصد کسانی که تلفن همراه خود را ظرف یک ماه گذشته خریده‌اند، برند شیائومی را انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که سهم سامسونگ حدود 26.54 درصد و سهم هوآوی 1.28 درصد است.

روند افزایشی جلب شدن توجه مخاطبان به این برند چینی، در آماری که موبونیوز ارائه می‌دهد، مشخص است. شیائومی در حالی آمار غالب را طی خریدهای یک ماه گذشته به خود اختصاص داده که سهمش از تلفن‌های همراهی که دو سال پیش یا بیشتر خریداری شده‌اند، نزدیک به 5.78 درصد بوده است.

در این بخش سهم بازار سامسونگ 59.19 درصد و هوآوی 10.56 درصد است. اما وقتی به آمار برندهای انتخابی کسانی که تلفن همراه خود را ظرف یک تا دو سال گذشته خریده‌اند، مراجعه می‌کنیم، پیشرفت شیائومی با دستیابی به سهم 28.85 درصدی خود را نمایان می‌کند. سامسونگ با سقوط بیش از ده درصدی، سهم 48.93 درصدی دارد و روند کاهش علاقه مخاطبان به برند هوآوی خود را در سقوط یک درصدی آن نشان می‌دهد.

هوآوی از چشم کاربران ایرانی افتاده است؟

این روند را می‌توان در میان برندهایی که طی شش تا 12 ماه گذشته برای خرید انتخاب شده‌اند، پیگیری کرد. 40.51 درصد خریداران شیائومی را انتخاب کرده‌اند، 41.08 درصد سامسونگ خریده‌اند و سهم هوآوی به 6.31 درصد سقوط کرده است. این تغییرات معنادار در انتخاب برند مخاطبانی که طی یک تا شش ماه گذشته اقدام به خرید گوشی کرده‌اند نیز نمایان است: 50.04 درصد شیائومی، 33.45 درصد سامسونگ و 3.86 درصد هوآوی.

در میان برندهای غالب تلفن همراه، هر چند سهم بازار اپل کاهش یافته و از 14.66 درصد (کسانی که دو سال پیش یا بیشتر تلفن همراه خود را خریده‌اند) به 12.12 درصد (کسانی که طی یک ماه گذشته اقدام به خرید موبایل کرده‌اند) رسیده است، اما تقریبا وضعیت اپل تغییر محسوسی نکرده است.

وفاداری به برند: عاشقان اپل و ناراضیان از هوآوی

نکته دیگری که در گزارش موبونیوز شایان توجه است، مسئله وفاداری به برند است. 62 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از برند تلفن همراه خود رضایت دارند و گفته‌اند در صورتی که نیاز به تعویض گوشی داشته باشد، ترجیح می‌دهند مدل بالاتری از همان گوشی فعلی خود را تهیه کنند اما 38 درصد تصمیم به تغییر برند تلفن همراه خود را دارند.

وقتی درصدها به تفکیک برندها مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان وفاداری کاربران اپل از همه برندها بیشتر است. 90 درصد کسانی که از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، در صورت نیاز به یک تلفن همراه جدید، باز هم به اپل مراجعه خواهند کرد و تنها 10 درصد تصمیم به تغییر برند دارند. این درصد وفاداری در برند شیائومی 69، در سامسونگ 61 و در هوآوی 24 است. در میان برندهای دیگر، وان‌پلاس با حدود 73 درصد وفاداری توانسته است مخاطبان خود را حسابی راضی نگه دارد. جی‌پلاس نیز بدترین عملکرد را در این زمینه داشته و صددرصد استفاده‌کنندگان آن گفته‌اند در صورت خرید تلفن همراه جدید، برند دیگری را امتحان خواهند کرد.

بازار هنوز دست چارسو و علاءالدین است!

نکته دیگری که موبونیوز در گزارش خود روی آن دست گذاشته، میزان تمایل افراد به خرید حضوری یا آنلاین و نحوه تحقیق آن‌ها پیش از خرید است. 43 درصد پاسخ‌دهندگان ترجیح می‌دهند پس از بررسی وبسایت‌ها و تحقیق آنلاین، به فروشگاه فیزیکی مراجعه کنند تا تلفن همراه مورد نظر خود را بخرند.

36 درصد گزینه مراجعه حضوری و خرید از فروشگاه‌های فیزیکی را انتخاب کرده‌اند. 17 درصد بررسی‌های خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند. 4 درصد نیز گفته‌اند پس از گشتن در بازار به صورت حضوری، سفارش خرید خود را به صورت اینترنتی به ثبت می‌رسانند. انتخاب 52 درصد از کسانی که خرید حضوری را ترجیح می‌داده‌اند، پاساژها و مراکز تخصصی موبایل مثل چارسو و علاءالدین بوده است. 20 درصد فروشگاه‌های موبایل مستقر در مراکز خرید عمومی بزرگ را انتخاب کرده‌اند، 15 درصد از فروشگاه محلی نزدیک به خانه خرید می‌کنند و 13 درصد به گزینه سایر فروشگاه‌ها رأی داده‌اند.

در این میان، 78.34 درصد از ساکنان تهران خرید حضوری را ترجیح داده‌اند و از این تعداد نیز 74.21 درصد گفته‌اند انتخابشان برای خرید حضوری، پاساژها و مراکز تخصصی موبایل مثل علاءالدین و چارسو است.

تاثیر ویدئوهای نقد و بررسی در رفتار مشتریان

بخش دیگر گزارش موبونیوز، به عوامل مؤثر در انتخاب تلفن همراه اختصاص دارد. 93 درصد شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سؤال که چه عواملی روی تصمیمشان به هنگام خرید یک گوشی تأثیر بیشتری دارد، گزینه دیدن ویدئوی نقد و بررسی توسط کارشناس‌ها را انتخاب کرده‌اند. 66درصد هم گفته‌اند جست‌و‌جو و بررسی در اینترنت، مثل مقایسه اطلاعات گوشی‌ها در دیجی‌کالا روی انتخابشان مؤثر است.

یک درصد هم به نظر دوستان و آشنایان خود اعتماد دارند و کمی کمتر از یک درصد هم گفته‌اند با چرخ زدن در بازار موبایل و صحبت با فروشندگان انتخاب خود را نهایی می‌کنند. همچنین این تخقیق نشان می‌دهد هرچقدر در موضوع خرید نهایی گوشی کاربران تمایل دارند به مغازه‌های فیزیکی مراجعه کنند اما برای چک کردن قیمت گوشی به دیجی‌کالا زیاد سر می‌زنند. 76 درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند برای دانستن قیمت به پلتفرم دیجی‌کالا رجوع می‌کنند.

مضاف بر این‌ها، 21 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که اگر قصد خرید گوشی جدید داشته باشند و موبونیوز یک فروشگاه اینترنتی را معرفی کند، به احتمال زیاد خرید خود را از آنجا انجام می‌دهند. 61 درصد اول به بررسی فروشگاه معرفی‌شده می‌پردازند و ممکن است از آن خرید کنند و 18 درصد اذعان کرده‌اند اهمیتی به معرفی موبونیوز نمی‌دهند و از فروشگاه‌هایی که می‌شناسند، خرید می‌کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5w9f
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.