کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

صائبه سلوکی مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز / گریز از مهاجرت ممکن نیست

صائبه سلوکی، مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران در مراسم روز فناوری اطلاعات گزارشی از عملکرد تینواستارز ارائه داد و از چالش‌ها و چرایی شکل‌گیری این مسیر گفت و ابراز امیدواری کرد که با مسیر میان‌مدتی که برای نوجوانان در تینواستارز تبیین شده، آنها به‌عنوان آینده‌سازان ایران، دنیا را تغییر دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نصر تهران، بخش جدیدی در بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تحت عنوان تینواستارز اضافه شد. این بخش برای نخستین‌بار، با هدف آشنایی دانش‌آموزان با اکوسیستم و سنجش ظرفیت ‌شرکت‌های گوناگون برای آینده کاری‌شان به نمایشگاه اضافه شده است.

صائبه سلوکی، مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران در بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ مدیریت بخش دانش‌آموزی تینواستارز را بر عهده گرفته بود. به گفته مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز، در این دوره ۲۲ تیم شرکت داشتند که ۱۲ تیم از بین آنها برای طرح‌هایشان برگزیده شدند.

رضا جمیلی، سردبیر رسانه چاپی راه‌کار در گفت‌و‌گو با صائبه سلوکی در مراسم روز فناوری اطلاعات با اشاره به استقبال دانش‌آموزان از بخش تینواستارز از چالش‌های پیش روی نوجوانان در حوزه آی‌تی پرسید و سلوکی در پاسخ به این پرسش گفت: «با وجود تمام چالش‌ها و نبود بستر‌ها، ما باید مسیر روشنی را تبیین کنیم تا آیندگان بمانند و در افق روشنی که پیش‌ روی آنهاست، کار کنند.»

مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز گفت: «در تینواستارز، دانش‌آموزان، ایستادگی را در شرکت‌ها به چشم دیدند و شاهد آن بودند که شرکت‌ها چگونه با ایستادگی می‌توانند موفق شوند.»


سه ویژگی بارز تینواستارز


به گفته صائبه سلوکی تینواستارز امسال سه ویژگی بارز داشت؛ اول آنکه نوجوانان با طیف‌‌های سنی متفاوتی از ۱۰ تا سال ۱۸حاضر شده بودند و دوم آنکه تنوع ایده‌ها بسیار بالا بود.

مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران ادامه داد: «اتفاق مثبت دیگری که رخ داد، تمرکززدایی بود؛ بدین صورت که نوجوانان از مناطقی چون سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان گرفته تا منطقه ۱ و ۲ تهران در نمایشگاه حاضر شده بودند.»

سلوکی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سرخوردگی استارتاپ‌ها در چند سال اخیر، ممکن است نوجوانان چه درکی از این شرایط داشته باشند، بیان کرد: «رؤیای نوجوانان و کودکان بزرگ است، اما چیزی که به آن نیاز است، تبیین راهی شفاف و درست برای آنهاست. شرایط در ایران به نحوی است که نمی‌توان برای آینده پیش‌بینی کرد، پس ما مسیر درستی با میانگین چهار سال برای آنها مشخص می‌کنیم و نقش راهنما را خواهیم داشت.»

به گفته صائبه سلوکی تبیین مسیر در تینواستارز یک برنامه میان‌مدت است. این برنامه یک زیرساخت است و زیرساخت به هزینه نیاز دارد.


نمی‌توانیم از مهاجرت اجتناب کنیم


مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران گفت: «نمی‌توان از مهاجرت نوجوانان و جوانان اجتناب کرد؛ چراکه دنیا بستر تغییر است و مهاجرت در تمام دنیا‌ وجود دارد، اما حجم آن به اندازه کشور ما پررنگ نیست.

صائبه سلوکی با اشاره به مراکز نوآوری شرکت‌های خصوصی تصریح کرد: «اکثر شرکت‌های خصوصی مراکز نوآوری دارند؛ مراکزی که تبیین راه باید در آنجا اتفاق بیفتد. مرکز نوآوری باید بانک اطلاعاتی باشد، اما در حال حاضر به فضای کار اشتراکی تبدیل شده است.»

یکی از اتفاقات مثبتی که در حاشیه تینواستارز امسال رخ داد، بازدید نوجوانان از یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فناپ، ملی انفورماتیک، کیدزی و… بود.

او در این‌باره گفت: «نوجوانان با بازدید از این شرکت‌ها نگاه‌شان به آینده عوض می‌شود و خودشان را مشغول به کار در آن شرکت‌ها تصور می‌کنند.»

او در پایان گفت: «این پروژه از سال ۱۳۹۷ کلید خورده و برای ادامه این مسیر و تبدیل آن به پلتفرم راهی جز همگرا شدن همه اکوسیستم و نیروی انسانی فناوری اطلاعات وجود ندارد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m2gj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.