صبحانه کارآفرینی در شریف/ گفت‌و‌گو با علیرضا جعفر، مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف

علیرضا جعفر درباره رویداد صبحانه کارآفرینی و برنامه‌های آینده این پارک می‌گوید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به‌تازگی اولین دوره از رویداد صبحانه کارآفرینی به‌همت پارک علم و فناوری دانشگاه شریف برگزار شده است؛ رویدادی که علیرضا جعفر، مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف می‌گوید فعلاً بیشتر به دورهمی فارغ‌التحصیلان اثرگذار دانشگاه شریف شبیه است اما در ادامه مسیر هدفمندتری را دنبال خواهد کرد. او در گفت‌و‌گوی پیش رو به جزئیات این رویداد می‌پردازد و به برنامه‌های آتی پارک شریف اشاره دارد.

لطفاً درباره رویداد صبحانه کارآفرینی توضیح دهید. هدف از برگزاری این رویداد چه بود و شرکت‌کنندگان چه کسانی بودند؟
رویداد صبحانه کارآفرینی یک رویداد خصوصی است و فقط مختص فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف است. آن هم نه همه فارغ‌التحصیلان، بلکه فارغ‌التحصیلانی که احساس می‌شد نقش مؤثری در فضای کشور و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی داشته‌اند. این رویداد، اجتماعی از این افراد است. ورود به این رویداد نیز با گزینش همراه است.

هدف از برگزاری آن هم این است که محفلی برای یکسری از شخصیت‌های مؤثر باشد و وجه اشتراک این افراد نیز فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شریف است تا این افراد ببینند که چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های همدیگر در کار خودشان یا در کار بقیه و برای حل مشکلات استفاده کنند. این هدف صبحانه کارآفرینی بود که شروعش از دانشگاه شریف بود، اما قرار است گسترش یابد و افراد بیشتری را دربر بگیرد.

این افراد فارغ‌التحصیلان چه رشته‌هایی هستند و در چه حوزه‌هایی کار می‌کنند؟ شرکت‌کنندگان در رویداد در مورد چه مسائلی صحبت می‌کنند؟
این فارغ‌التحصیلان در همه حوزه‌ها کار می‌کنند. از دانشکده MBA گرفته تا هوافضا، مواد و کامپیوتر. محدودیتی در مورد رشته وجود ندارد. مهم این است که شخصیت تأثیرگذاری در حوزه خودشان بوده و هستند. اما شاید بهتر باشد اسم این نشست را رویداد نگذاریم، چون یک نوع دورهمی خصوصی است که تازه اولین دوره‌اش برگزار شده و باید چند دوره بگذرد تا ببینیم به چه شکل و با چه فرمتی می‌شود آن را برگزار کرد.

در قدم اول هیچ نوع محدودیتی نبود و هر کسی می‌توانست هر نکته‌ای را بگوید. فقط نکته اول این بود که افراد در معرفی خودشان باید می‌گفتند چه کسی هستند، چه امکاناتی دارند و چه کمکی می‌توانند به دیگران بکنند. این انتظاری بود که از هر فرد در جلسه می‌رفت که بتواند به این سؤالات پاسخ دهد تا طرفین بتوانند با هم بیشتر آشنا شوند و ببینند که به‌طور مشخص چه ظرفیتی دارند و چه کمکی می‌توانند بکنند.

ولی هدف بیشتر دیدارهایی است که این افراد به‌صورت ماهانه با هم دارند و شاید در دورهمی‌های بعدی به‌طور مشخص یکسری مسائل یا یکسری فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی مطرح شود و با این قضیه بشود موضوعی به دورهمی داد و دوستان هر کدام نظر و راه‌حل ارائه بدهند و ببینند از امکانات خودشان یا اطرافیان‌شان چطور می‌توانند برای حل موضوع استفاده بکنند.

پس این دورهمی در حال حاضر موضوع و محور خاصی ندارد. در جلساتی که تاکنون برگزار کردید، آیا پیشنهادهایی برای انتخاب موضوع و محور برای صبحانه مطرح شد؟
خیر موضوع خاصی ندارد.
در اولین دوره‌ای که برگزار شد، یکسری پیشنهاد مطرح شد؛ مثلاً اینکه حتماً از شخصیت‌های مؤثر خانم هم در این جلسات حضور داشته باشند، یا اینکه تنوع صنایع مختلف جلسه بیشتر باشد، مثلاً از صنعت سلامت یا نفت هم یک شخصیت مؤثر باشد و تنوع این افراد بیشتر شود. حتی این پیشنهاد مطرح شد که اگر کسب‌و‌کاری دچار مشکل است یک نماینده از آن حضور داشته باشد و بقیه ببینند که چطور می‌توانند به این کسب‌و‌کار کمک بکنند. اینجا بار اجتماعی دورهمی بیشتر می‌شود.

در مورد شرایط فعلی و برنامه‌های آتی پارک علم و فناوری شریف بگویید. دانشگاه شریف چه برنامه‌هایی برای این پارک دارد؟
رسالت پارک علم و فناوری مثل همه پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های کشور، این است که از جریان کارآفرینی دانشجویان حمایت کند. یعنی از لحظه‌ای که یک ایده کسب‌و‌کاری در ذهن یک دانشجو شکل می‌گیرد تا زمانی که به یک شرکت تبدیل شود و شرکت بخواهد رشد و ارتقا پیدا کند و تثبیت شود؛ پارک از آن حمایت می‌کند.

کل این زنجیره از ایده تا کسب‌و‌کار را پارک علم و فناوری پوشش می‌دهد. در قالب این حمایت‌ها، سازوکارها و نهادهای مختلفی هم وجود دارد. یعنی برای کسانی که در ابتدای مسیر هستند، شتاب‌دهنده‌های شریف و برای کسانی که در مرحله رشد هستند، مرکز رشد تعریف شده است.

علاوه بر این، برای شرکت‌های رشدیافته‌ای که اطراف دانشگاه هستند، مکانیسم‌های شرکت‌های تثبیت‌یافته تعریف شده و اینجا بحث ناحیه نوآوری شریف مطرح می‌شود. یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که پارک دارد، همین است که بتواند به غنی‌تر شدن و هویت‌بخشی اکوسیستم فناوری که اطراف دانشگاه شکل گرفته و ما اسمش را ناحیه نوآوری شریف می‌گذاریم، کمک کند.

مهم‌ترین اتفاقی که در حال حاضر اطراف دانشگاه شریف رخ داده، این است که بازیگران مختلفی در ناحیه نوآوری شریف مستقر شده‌اند. در ناحیه نوآوری شریف 500 شرکت نوآور، 20 شتاب‌دهنده، 10 سرمایه‌گذار خطرپذیر و 13 مرکز نوآوری مستقر است. پارک علم و فناوری از این طریق تلاش می‌کند تا به غنی‌تر شدن این فضا و توسعه ارتباطات بین شرکت‌ها کمک کند.

شما به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی این مجموعه چه نقاط ضعف و قوتی در پارک علم و فناوری می‌بینید؟ با توجه به این نقاط ضعف و قوت، نظر شما در مورد چشم‌انداز آینده این پارک چیست؟
یک نقطه‌قوت پارک این است که توانسته سازوکارهای حمایتی خوبی برای شرکت‌هایی که در مراحل اولیه رشد قرار دارند، داشته باشد. در این زمینه پارک نگاه پدرانه داشته تا بتواند در شکل‌گیری و رشد فرزندان خود در شرکت‌های نوپا مؤثر باشد. اما نقطه‌ضعف وقتی است که شرکت بالغ می‌شود و پنج یا شش سال از خدماتش می‌گذرد.

در این مرحله سبد خدمات پارک و سازوکارهای حمایتی، دیگر برایش جذاب نیست، چون دغدغه این طیف از شرکت‌ها متفاوت است. پارک علم و فناوری برای شرکت‌هایی که در مراحل اولیه رشد هستند، تلاش می‌کند تا هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند، اما شرکت‌های بالغی که ممکن است 10 سال از عمرشان گذشته باشد، خیلی به‌دنبال کاهش هزینه نیستند، بلکه دنبال اتفاقاتی هستند که می‌تواند به درآمدزایی آنها کمک کند.

پارک در این قسمت هم به سمت شبکه‌سازی آمده تا بتواند به توسعه بازار این شرکت‌ها کمک کند، اما احساس می‌کنم در این زمینه ضعف دارد؛ از این جهت که راه طولانی‌تری را باید طی کند. البته این نقطه‌ضعف کل اکوسیستم کاری کشور است. یعنی سطح شبکه‌سازی و ارتباط‌گرفتن با بازیگران به‌اصطلاح رشدیافته و باسابقه خیلی پایین است و این ارتباط باید تقویت شود.

یکی از کارهایی که پارک علم و فناوری شریف در سال 1400 خیلی روی آن تمرکز کرد، همین بحث شبکه‌سازی و ارتباط‌گرفتن با این طیف شرکت‌ها بود؛ اینکه با سازوکارهایی بتواند اینها را تحریک و تهییج کند تا با هم بیشتر و سریع‌تر ارتباط بگیرند، اما همچنان راه طولانی‌ای در پیش دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l0an
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.